Na początek aktualizacja do części pierwszej artykułu. Tuż przed świętami Bożego Narodzenia Ministerstwo Finansów opublikowało broszurę opisującą zmiany w zakresie fakturowania.

Publikacja ta rozwiązała kilka niejasności m.in.:

  • stosowanie nazw skróconych jest dopuszczalne;
  • wyjaśniono, że przykładem kontroli biznesowej jest „dopasowywanie” do faktury dokumentów uzupełniających, takich jak zamówienie, umowa, dokument transportowy czy wezwanie do zapłaty;
  • niektóre interpretacje zmian w zakresie fakturowania nakazywały umieszczanie na fakturze napisu „Faktura” zamiast „Faktura VAT”. W praktyce miało się to sprowadzić do modyfikacji wydruków faktur. MF ucięło spekulacje w tym zakresie – można nadal oznaczać faktury wyrazami „Faktura VAT”.

Wchodząca od 1 kwietnia 2013 r. część przepisów ustawy o VAT (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) również wiąże się z koniecznością uwzględnienia zmian w systemach do zarządzania i księgowości.

Przykładami są:

  • modyfikacja art. 13 ust. 6, która daje podatnikowi możliwość dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, zanim zarejestruje się jako podatnik VAT UE. Podatnik musi dopełnić tej formalności najpóźniej w momencie składania deklaracji podatkowej, aby móc zastosować stawkę 0%. Oznacza to, że systemy do zarządzania i księgowości nie mogą rygorystycznie wymagać wypełnienia prefiksu kraju sprzedawcy przy wystawianiu faktury oraz prefiksu kraju dostawcy przy wprowadzaniu faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Jednocześnie system powinien informować użytkownika o braku kodu kraju przy przeliczaniu deklaracji, gdyż brak kodu powoduje określone konsekwencje podatkowe dla przedsiębiorcy;
  • wyższe stawki VAT na niektóre artykuły, m.in. z 8% do 23% wzrośnie stawka VAT na napoje, w których wykorzystywany jest napar kawy lub herbaty, czyli np. popularne latte czy cappuccino. Systemy do fakturowania, po podwyżce stawek VAT z 2011 r., są już wyposażone w mechanizmy ułatwiające wprowadzenie zmian w programie wynikających ze zmian stawek VAT. Podatnicy muszą jednak wprowadzić odpowiednie modyfikacje na kartach towarów, w cennikach i umowach.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Zobowiązania wobec kontrahentów – wycena oraz ujęcie w księgach

Zobowiązania wobec kontrahentów – wycena oraz ujęcie w księgach

Zobowiązania to obowiązek realizacji świadczeń o określonej wartości, wynikający z wcześniejszych zdarzeń, który doprowadzi do wykorzystania obecnych lub przyszłych zasobów jednostki. W zależności od okoliczności zobowiązanie należy zakwalifikować jako aktywa lub pasywa. Świadomość dotycząca istniejących obowiązków pozwala na odpowiednie zarządzanie środkami finansowymi i planowanie ich terminowego wydatkowania. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami prawa cywilnego – co powinno znaleźć odzwierciedlenie w rachunkowości – zobowiązania nie muszą być potwierdzone fakturami. Mogą również wynikać z zawartej umowy, w tym także ustnej.

Czytaj więcej

Rola działu księgowego w firmie

Rola działu księgowego w firmie

Dział księgowy stanowi fundament funkcjonowania każdej organizacji, niezależnie od jej wielkości czy branży. Jego zadaniem jest nie tylko prowadzenie ksiąg rachunkowych, ale także wspieranie procesów decyzyjnych poprzez dostarczanie rzetelnych informacji finansowych. Wybór między wewnętrznym a zewnętrznym modelem obsługi księgowej ma kluczowe znaczenie dla efektywności i stabilności finansowej przedsiębiorstwa. Bez sprawnego działu księgowego firma może łatwo wpaść w problemy finansowe, administracyjne, a nawet prawne. W dzisiejszych czasach dobra współpraca i jasna komunikacja działu księgowego z innymi jednostkami to podstawa efektywnego działania przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.