Dwa ministerstwa postanowiły zrobić porządki w ustawie o VAT. Ministerstwo Finansów, motywowane głównie koniecznością dostosowania naszych przepisów do prawa Unii Europejskiej, oraz Ministerstwo Gospodarki – redukujące niektóre obciążenia nałożone na przedsiębiorców oraz dążące do wprowadzenia mechanizmów poprawiających ich płynność finansową. Obydwa projekty jeszcze nie przeszły pełnej ścieżki legislacyjnej.

Co oznacza rewolucja VAT dla systemów IT do zarządzania i księgowości

Oprócz ustawy są jeszcze dwa kolejne projekty aktów prawnych, które niezwykle nas interesują – dotyczące zmian w rozporządzeniach w sposobie fakturowania. Wiele przepisów ma wejść w życie już od 1 stycznia 2013 r. Kolejna ich część, równie istotna dla podatników oraz producentów systemów do zarządzania i księgowości, ma wejść w życie od 1 stycznia 2014 r.

Od momentu pojawienia się pierwszej wersji projektu Ministerstwa Finansów o zmianach w ustawie o VAT, czyli od maja 2012 r., projekt zmieniał się kilka razy, zanim trafił do Sejmu. Podobnie burzliwe były prace nad projektem Ministerstwa Gospodarki, gdzie ministrów finansów i gospodarki pogodził ostatecznie premier. Również w komisjach sejmowych wprowadzono istotne zmiany do projektów.

Warto wiedzieć, że ustawodawca przenosi wprawdzie przepisy o fakturowaniu z rozporządzeń do ustawy i według ustawy mają one wejść w życie od 1 stycznia 2014 r., ale jednocześnie postanowił wprowadzić te przepisy poprzez nowelizację rozporządzeń o fakturowaniu już od 1 stycznia 2013 r. Do wprowadzenia zmian w fakturowaniu obligują nas przepisy Unii Europejskiej, stąd przymus ich wejścia w życie już 1 stycznia 2013 r. To oznacza, że dla tych zmian nie będzie w praktyce długiego vacatio legis, gdyż jeszcze pod koniec listopada wprowadzane były do projektów istotne poprawki, a co za tym idzie – nie znamy ostatecznego kształtu przepisów. Mamy nadzieję, że kształt przepisów zawartych w rozporządzeniach nie będzie odbiegał w zasadniczy sposób od zapisów w ustawie, które to przepisy zmienili posłowie.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Pierwsza część rachunku przepływów pieniężnych (RPP) to grupa A, czyli „Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej”. Obejmuje ona przede wszystkim przepływy pieniężne dotyczące działalności operacyjnej, działalności statutowej, a więc podstawowej działalności jednostki, tej, do której prowadzenia jednostka została powołana, jak również inne rodzaje działalności, nie zaliczone do działalności inwestycyjnej (lokacyjnej) lub finansowej w rachunku przepływów pieniężnych. Wzór rachunku przepływów pieniężnych zawiera załącznik nr 1 do ustawy o rachunkowości (dalej UOR) – Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy, dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji1. Szczegółowe zasady sporządzenia RPP określa Krajowy Standard Rachunkowości nr 1 Rachunek przepływów pieniężnych2, dalej KSR.

Czytaj więcej

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Zaległości podatkowe w Polsce to temat, który budzi wiele emocji – zarówno wśród przedsiębiorców, jak i osób fizycznych. System podatkowy dopuszcza jednak pewne możliwości ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, w tym także umorzenia zaległości. Umorzenie to forma ulgi, która oznacza całkowite zniesienie obowiązku zapłaty określonej kwoty podatku, odsetek lub opłaty prolongacyjnej (opłata prolongacyjna to opłata pobierana przez urząd skarbowy w przypadku, gdy podatnik otrzyma ulgę w spłacie zobowiązania podatkowego, np. poprzez odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie podatku lub zaległości podatkowej na raty).

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.