Polityk z przetargu

Tekst otwarty nr 17/2011

Jakie są cechy dobrego polityka? Musi uchwalać prawo (niekoniecznie powinien znać się na materii, w której się wypowiada i głosuje, przecież i tak nie ponosi odpowiedzialności). Następnie musi wytrwale bronić własnego zdania oraz zdania swojej partii, nawet jeżeli wokół narasta krytyka.

Może to trwać latami. Musi zatem być czujny, aby wyczuć moment, w którym dochodzi do całkowitej kompromitacji przyjętych zapisów ustawowych albo istniejącego stanu rzeczy nie da się dłużej tolerować. Dlaczego jedną z jego cech powinno być zachowanie rewolucyjnej czujności? Odpowiedź jest prosta: jest to doskonały moment, aby błysnąć propozycjami nowych rozwiązań, zgodnie hasłem „a nie mówiłem” i uruchomić lawinę pomysłów. Polityk zatem musi być we właściwym miejscu, o właściwym czasie. Gdy mleko się rozlało i nie ma czego bronić, i można krytykować (wręcz trzeba), polityk musi przekonać opinię publiczną, że już od dawna krytycznie odnosił się do ustawowych zapisów, ale w swojej walce ze złym prawem (odważniejszy polityk powie „z głupotą”) nie miał sojuszników (we własnej partii, ale także w opozycji) i nie było dla tej jego wewnętrznej walki sprzyjającego klimatu politycznego. Okazuje się, że wszyscy w kuluarach czy na przysłowiowych imieninach cioci krytykowali istniejące zapisy, tylko nie było warunków, aby krytykę upublicznić. Kiedy zapisy prawne już całkowicie się skompromitowały, wtedy można głośno krytykować. Ponieważ krytyka musi być konstruktywna, więc giełda z nowymi pomysłami rusza z szybkością japońskiego superekspresu. W czasie tej licytacji trzeba tylko uważać, aby nie przejechać stacji docelowej.

Zejście Chińczyków z placu budowy autostrady uruchomiło lawinę propozycji zmian. W ustawie o autostradach i drogach szybkiego ruchu? Nie, w ustawie o zamówieniach publicznych, krytykowanej od chwili jej uchwalenia. Dzisiaj politycy wytykają błędy, o których wszyscy mówili od lat i od lat przekonywali, że ustawa ta będzie podatników drogo kosztowała. Nie może być inaczej, skoro dużą inwestycję chce realizować firma wielobranżowa „Kowalski i szwagier”, posiadająca dwie łopaty, kielnię, taczkę i rozlatujące się auto, służące do przewozu pracowników i narzędzi. Firma ta ma również niezbędne doświadczenie zdobyte (na czarno) na budowach w N iemczech. Jednak kryzys w E uropie i nostalgia za krajem spowodowały, że wróciła na polskie budowy, aby tu i teraz wykorzystać swoje niemieckie (unijne) doświadczenia. Aby wzmocnić swoje szanse w przetargu, „Kowalski i szwagier” gwarantują, oprócz najlepszych fachowców, także najniższą cenę. Ich biznesplan przewiduje, że nic na tej budowie nie zarobią, a nawet do niej dołożą. I jak tu wierzyć tym, którzy mówią, że nie jesteśmy narodem skłonnym do działalności charytatywnej? I jak wierzyć w wypowiedziane ponad dwadzieścia lat temu słowa Joanny Szczepkowskiej, że „w P olsce skończył się socjalizm”? W słusznie minionym systemie państwo dopłacało do wszystkiego. W polskim kapitalizmie do przetargów publicznych dopłaca podatnik.

Pomysły na to, jak przyspieszyć budowę autostrad, pojawią się wiosną przyszłego roku, gdy nawet do największych niedowiarków (optymistów?) wreszcie dotrze banalna prawda, że przed piłkarskim świętem nie zdążymy zrealizować Narodowego Planu Budowy Autostrad. Okrojonego planu, można powiedzieć, parafrazując słowa jednego z ministrów rządu Nikodema Dyzmy – „planiku”.

Polityk nie musi myśleć i przewidywać konsekwencji swoich decyzji. Ponosi konsekwencje osobiste – polityczne. W następnej kadencji nie będzie posłem, ale tak jak Staszek z jednej z partii może „sprawdzić się w biznesie”. Może dlatego mamy tabuny polityków i żadnego męża stanu. Niestety.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 67/2020

"Kurs wiedzy o winie" w ofercie dla firm

„Kurs wiedzy o winie” autorstwa Kevina Zraly’ego to legendarny podręcznik wiedzy o winie, którego walory doceniają zarówno początkujący, jak i prawdziwi eksperci. Do dziś jest to najlepiej sprzedająca się książka poświęcona tematyce wina (ponad 3 miliony sprzedanych egzemplarzy!). Nowe wydanie to 450 stron rzetelnej wiedzy o winie, podanej w przystępnej i atrakcyjnej formie. Książka będzie doskonałym prezentem dla kontrahentów i współpracowników.

Czytaj więcej

Zabawa guzikami

Niedawno w windzie byłem mimowolnym świadkiem zupełnie zwyczajnej, rodzinnej sytuacji. Ojciec z kilkulatkiem wybierali się gdzieś wspólnie, więc potencjalnie dość sielski był to obrazek, szczególnie że ojcowie często (choć nie zawsze) w tej kwestii zawodzą, bo jak mówi potoczna prawda „zarobieni są”. Czar jednak prysł, gdyż rodzinna interakcja, którą – podkreślam – mimowolnie obserwowałem, przypominała bardziej wojskową musztrę.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.