Platynowa myśl z brylantami

Tekst otwarty nr 33/2014

Pora już ogłosić konkurs na najbardziej błyskotliwą propozycję zgłoszoną podczas kampanii wyborczej. Będzie to konkurs trwający dwa lata i podzielony na cztery etapy: Wiosna 2014 i Jesień 2014 oraz Wiosna 2015 i Jesień 2015. W konkursie będą mogli uczestniczyć wszyscy, którzy mają polityczne aspiracje związane z zasiadaniem w różnych ważnych gremiach lub pełnieniem odpowiedzialnych funkcji państwowych. Konkurs będzie trwał długo, aby zatem nie utracić żadnej cennej myśli, będzie trzeba nagradzać laureatów na wszystkich etapach. A może pod koniec każdego z nich wypadnie uhonorować propozycję miesiąca czy nawet tygodnia?

Pora już ogłosić konkurs na najbardziej błyskotliwą propozycję zgłoszoną podczas kampanii wyborczej. Będzie to konkurs trwający dwa lata i podzielony na cztery etapy: Wiosna 2014 i Jesień 2014 oraz Wiosna 2015 i Jesień 2015. W konkursie będą mogli uczestniczyć wszyscy, którzy mają polityczne aspiracje związane z zasiadaniem w różnych ważnych gremiach lub pełnieniem odpowiedzialnych funkcji państwowych. Konkurs będzie trwał długo, aby zatem nie utracić żadnej cennej myśli, będzie trzeba nagradzać laureatów na wszystkich etapach. A może pod koniec każdego z nich wypadnie uhonorować propozycję miesiąca czy nawet tygodnia? Każdy aspirujący do publicznej funkcji może wystąpić we wszystkich etapach. Kandydaci na wybrańców narodu są, oczywiście, niezwykle kreatywni. Nie można zatem ograniczać ich w prezentowaniu własnych przemyśleń i propozycji. Aby nieustannie podgrzewać atmosferę i zainteresowanie mediów, trzeba podawać aktualną listę rankingową. Jak w każdej sportowej rywalizacji już dzisiaj można wskazać faworytów. Nie mówmy jednak o nich, bo przecież zawsze może pojawić się debiutant, który pokona najbardziej doświadczonych zawodników.

Jedna z rozgłośni radiowych przyznaje co roku tytuł „Srebrne usta”, propagując tym samym cenne wypowiedzi polityków w minionym roku. Może zatem, idąc tym tropem, przyznamy nagrodę „Złotej myśli”? Albo lepiej platynowej. W końcu to jest cenniejszy kruszec. Statuetka „Platynowej myśli”, wysadzana brylantami (już poszukujemy sponsora), to będzie hit. Ranga nagrody będzie tak duża, że pozwoli jej zdobywcy – przynajmniej częściowo – złagodzić ból po ewentualnej porażce wyborczej.

Kandydaci już zgłaszają swoje aspiracje do nagrody. Może trochę trąci to prywatą, ale na pierwszym miejscu – jak dotychczas – postawiłbym propozycje wypłaty rekompensat dla osób, które poniosły straty w wyniku transformacji gospodarczej. Jestem żywotnie zainteresowany tym, aby taką propozycję udało się zrealizować. Dlaczego? Zaufałem Leszkowi Balcerowiczowi, gdy przekonywał, że giełda jest dobrym miejscem do lokowania pieniędzy i ich pomnażania. Kupiłem akcje kilku spółek. Niestety, nie dotarły do mnie informacje, że z giełdą związane jest duże ryzyko. „Moje” spółki nie należały do rynkowych liderów i część pieniędzy przepadła. Straciłem na transformacji? Oczywiście. Gdyby nie ona, ulokowałbym swoje pieniądze na książeczce PKO i z każdym rokiem czułbym się coraz bogatszy.

Duże szanse w naszym konkursie ma także propozycja powrotu do czterdziestu dziewięciu województw. W końcu jak długo możemy prosić Amerykanów o dodatkowe samoloty lub rakiety oraz zniesienie wiz wjazdowych. Przypomnijmy im, że już raz mieliśmy prawie taką samą liczbę województw jak oni stanów. Niestety, na tym podobieństwa się kończą, ale z sojusznikiem musimy być na dobre i na złe, a od czegoś trzeba zacząć. Z podziałem terytorialnym wiążą się także propozycje reaktywowania Koszalina jako stolicy województwa. Kiedy zmieniano granice województw, plotkowano, że wykreślenie tego miasta było policzkiem dla ówczesnego prezydenta, który urodził się w tym województwie. Czy obecnie autorzy tej propozycji zamierzają naprawić ówczesny „błąd”? Jest w Polsce jeszcze kilka innych miast, które wcześniej były miastami wojewódzkimi. Spokojnie, kampania dopiero się rozpoczyna.

Ktoś kiedyś powiedział (lub napisał), że kac po wypiciu butelki whisky trwa dobę, zaś po wyborach cztery lata. Inaugurując konkurs, wypada wznieść toast: obyśmy mieli kaca tylko po szkockim (lub irlandzkim) napoju. Ale wówczas nasz konkurs nie miałby racji bytu. Jest wielu takich, którzy zadbają, abyśmy mieli kaca nie tylko po butelce Jasia Wędrowniczka.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 67/2020

"Kurs wiedzy o winie" w ofercie dla firm

„Kurs wiedzy o winie” autorstwa Kevina Zraly’ego to legendarny podręcznik wiedzy o winie, którego walory doceniają zarówno początkujący, jak i prawdziwi eksperci. Do dziś jest to najlepiej sprzedająca się książka poświęcona tematyce wina (ponad 3 miliony sprzedanych egzemplarzy!). Nowe wydanie to 450 stron rzetelnej wiedzy o winie, podanej w przystępnej i atrakcyjnej formie. Książka będzie doskonałym prezentem dla kontrahentów i współpracowników.

Czytaj więcej

Zabawa guzikami

Niedawno w windzie byłem mimowolnym świadkiem zupełnie zwyczajnej, rodzinnej sytuacji. Ojciec z kilkulatkiem wybierali się gdzieś wspólnie, więc potencjalnie dość sielski był to obrazek, szczególnie że ojcowie często (choć nie zawsze) w tej kwestii zawodzą, bo jak mówi potoczna prawda „zarobieni są”. Czar jednak prysł, gdyż rodzinna interakcja, którą – podkreślam – mimowolnie obserwowałem, przypominała bardziej wojskową musztrę.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.