Jak na istniejące zagrożenia reagują polscy i zagraniczni controllerzy, którzy chcą budować sukces swoich firm? Co robią, aby z dumą móc powiedzieć: „Nasza efektywność rośnie mimo kryzysu”? Na te i inne pytania odpowiadali prelegenci Kongresu organizowanego przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Controllerów, który odbył się w Poznaniu w dniach 18-19 kwietnia 2013 r.

Pierwszą prelekcję wygłosił kapitan Krzysztof Baranowski, wskazując zebranym, jak pokonywać trudności i zawsze dążyć do wyznaczonego celu.

Profesor Kochalski, prorektor ds. strategii i rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (UEP), mówił o tym, jak zmienił się obraz uczelni publicznych, które 20 lat temu nie miały żadnej strategii rozwoju. Obecnie profesjonalizacja zarządzania konieczna jest również na uniwersytetach, a samo opracowanie strategii jest dopiero pierwszym krokiem. Kolejny, o wiele trudniejszy, to jej wdrażanie. Podczas Kongresu UEP został oficjalnie przyjęty – jako pierwsza polska uczelnia – w szeregi ICV.

Profesor Péter Horváth, Managing Director IPRI, Chairman of the Supervisory board Horváth AG, Co-Head of „Ideenwerkstatt“ ICV, mówił o zrównoważonym rozwoju przedsiębiorstwa na przykładach dużych firm, takich jak Bosch, Hansgrohe, Deutsche Post DHL i Siemens. Opowiadał o tworzeniu trwałej wartości przedsiębiorstwa, która opiera się na odpowiednim stymulowaniu wzrostu sprzedaży, optymalizacji i wydajności oraz zarządzania infrastrukturą i ryzykiem. Zwrócił przy tym uwagę na behawioralną stronę controllingu, „psychologikę” w komunikacji między controllerem a menedżerem.

Ciekawym i praktycznym wykładem było wystąpienie Kariny Kotuli, dyrektor Departamentu Controllingu w ENERGA OBRÓT SA, która opowiadała o wdrożeniu zasobowo-procesowego rachunku kosztów na konkretnym przykładzie. W prelekcji omawiała wzloty i upadki przy wdrażaniu metodą ABC, wskazując jako kluczowe determinanty sukcesu doświadczenie zespołu controllingu, wsparcie zarządu, współpracę z menedżerem oraz precyzyjną identyfikację kosztów.

Ekspresyjne wystąpienie lidera Koła Praktyków Controllingu Szczecin pokazało, jak ważne jest świadome kreowanie wartości. Aleksander Socha, Business Controller z firmy Ramirent SA, wyjaśnił, jak należy mapować dane na potrzeby sourcingu i jak konstruktywnie kształtować komunikację między tymi danymi a komórką controllingu. Solowa gra już tu nie wystarczy. Ważna jest proaktywna postawa controllera, komunikacja, wewnętrzne doradztwo oraz znajomość core biznesu przedsiębiorstwa. Jako wieloletni członek ICV prelegent nawiązał do 10 zasad controllingu Stowarzyszenia, które – jak widać było na przykładzie – rzeczywiście w tym przedsiębiorstwie funkcjonują.

Zamknięciem pierwszego dnia było wystąpienie malarki i graficzki Agaty Nowak, absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, która przedstawiła proces kreacji w wykładzie pt. Inteligencja a intuicja w procesie twórczym. Ciekawe było uświadomienie sobie doznań artysty stojącego przed białym płótnem, które z czasem ma wypełnić nowe dzieło.

Drugiego dnia swój controllingowy warsztat pracy pokazał Paweł Kowina, Controller Finansowy z firmy Huf Polska Sp. z o.o. W inspirującej prezentacji opisał proces wielowątkowych analiz sprzedażowych i zamówień klienta oraz wynikające z tego cykle produkcyjne (scrap i rework), na podstawie których firma optymalizuje procesy. W prosty sposób w firmie przeprowadzono automatyzację i personalizację danych, a zaoszczędzony czas dział controllingu wykorzystał na nowe inspiracje strategiczne.

Członek Zarządu ICV, dr Walter Schmidt, właściciel firmy ask, przedstawił nowe możliwości rozwoju płynące z controllingowego Think Tanka – doświadczenia grup eksperckich ICV. Obecnie działające grupy skupiają się na rozwoju m.in. business intelligence, controllingu i zarządzania ryzykiem, controllingu komunikacji, nowoczesnego budżetowania, project controllingu i ekocontrollingu.

Od Agnieszki Piech, Controllera Finansowego firmy ZPR SA, uczestnicy dowiedzieli się, jaka jest różnica między salonem a kasynem, co oznacza gra żywa, jak oblicza się podatek od gier oraz jak rozliczana jest rentowność. Prelegentka przeanalizowała też profil klienta i udowodniła, że planowanie w tej branży – mimo wielu różnych czynników zewnętrznych wpływających na wynik – jest bardziej przewidywalne niż gra w ruletkę.

O zasobowo-procesowym rachunku kosztów mówił Tomasz Zieliński, doktorant i wykładowca UEP. Wyjaśniał, dokąd zmierza świat, na podstawie badań analizujących zakres rachunków kosztów działań. Mówił też o powiązaniach między niemieckim podejściem Grenzplankostenrechnung i Activity Based Costing. Pokazał, że możliwe jest skuteczne wykorzystanie informacji płynącej z tysięcy ścieżek alokacji kosztów.

Valentin Usenkov, prezydent „Club of Controlling” w Kaliningradzie, przekonywał, że jeśli właściciel mniej interesuje się klientami, firma traci na wartości. Dlatego istotne jest nawiązanie relacji z klientem. Controller powinien być partnerem menedżera – może to być lekarstwem na niską rentowność polskich przedsiębiorstw.

Cud uleczania szpitala zaprezentował Miłosz Piontek, dyrektor ds. finansowych Szpitala Uniwersyteckiego nr 2 im. dr. J. Biziela w Bydgoszczy. Okazało się, że to trudne zadanie – zwiększenia rentowności placówki medycznej – można jednak zrealizować, a receptą jest optymalizacja procesów leczenia, zarządzanie kosztami wykorzystywanych procedur medycznych oraz ścisła kontrola wykorzystania kontraktów z NFZ.

Controllerzy odpowiedzialni są nie tylko za dostarczanie i interpretację danych, ale także za komunikowanie nadużyć finansowych, jakie można zaobserwować w firmach. Temat ten jest szczególnie ważny, bo – jak pokazują statystyki – konsekwentnie rośnie liczba przestępstw gospodarczych przy spadku liczby przestępstw kryminalnych. Dyrektor Zespołu Usług Forensic PwC, Marcin Klimczak, wyjaśniał, jakimi metodami można wykrywać takie przestępstwa.

O kompleksowych usługach z zakresu outsourcingu kadrowo-płacowego opowiadała Katarzyna Plucińska, dyrektor zarządzający w Randstad Payroll Solutions. Analizując korzyści wynikające z outsourcingu tego typu obszarów, wskazywała na bezpieczeństwo prawne, systemowe oraz zasobowe i kosztowe. W niektórych przypadkach wydelegowanie tej czynności na zewnątrz firmy może przynieść wymierne korzyści.

Fot. ICV

O tym, jak rozmach strategii wpływa na efektywność, mówił dr Stefan Olech, kierownik ODiTK. Podkreślał, jak ważne jest – w związku z ciągłymi zmianami w świecie, w którym żyjemy, oraz wzrastającą kompleksowością działań – działanie w zespole. Przedstawił też drogę do sukcesu przedsiębiorstwa oraz sześć aspektów skutecznej realizacji strategii przedsiębiorstwa: aktualność, wizję, wiedzę, zaangażowanie emocjonalne, dozwolone aspekty oraz zasoby.

Można zwiększać efektywność firmy, nie zmniejszając potencjału. Mówili o tym również paneliści dyskusji prowadzonej przez Małgorzatę Podskarbi, kierownik Controllingu Zakładowego w Volkswagen Poznań Sp. z o.o., oraz Pawła Rafalskiego, wiceprezesa Zarządu w firmie Solet Sp. z o.o. Uczestnikami paneli byli: Klaudia Kacprzyk (Urząd Miasta Szczecin), Sebastian Steckiewicz (ZWAŚ Andre), Rafał Roszak (Beyond.pl), Ewa Lewanty (PwC), Aneta Siedlecka (Inter Cars SA), Artur Bartosiński (IDEA! Management Consulting) oraz Andrzej Derkowski (Neuca). Narzędzia controllingowe prezentowali partnerzy (Mineral Midrange Sp. z o.o., Controlling Systems Sp. z o.o., Codec Systems Sp. z o.o. oraz DomData AG Sp. z o.o.) w panelu 4x4.

Więcej o tym, jak wykorzystywać szanse, można dowiedzieć się na spotkaniach Kół Praktyków Controllingu ICV.

Następny Kongres odbędzie się w dniach 27-28 marca 2014 r.

Więcej informacji: www.icv.pl.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Czy od 2025 r. podatnicy będą musieli prowadzić pkpir elektronicznie?

W 2025 r. podatnicy nadal będą mogli prowadzić pkpir papierowo albo elektronicznie. Przepisy nakładające obowiązek prowadzenia pkpir wyłącznie elektronicznie i przesyłania jej w strukturze JPK do urzędu skarbowego zaczną obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2026 r.

Czytaj więcej

Wigilia dla pracowników – czy jest przychodem pracownika i kosztem dla pracodawcy?

Coraz większa liczba pracodawców decyduje się na organizowanie spotkań wigilijnych dla pracowników. Pracodawcy mają wątpliwości, czy po stronie pracowników powstaje z tego tytułu przychód, od którego należy pobrać zaliczkę na PIT, oraz czy mogą zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki poniesione na ten cel.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.