Polskie firmy widzą znacznie większe możliwości rozwoju na nowych rynkach niż firmy światowe. Co czwarty krajowy przedsiębiorca zamierza rozpocząć działalność na rynku zagranicznym. Z sondy przeprowadzonej wśród firm będących klientami TMF Group, globalnego dostawcy usług biznesowych, wynika, że zarówno polskie, jak i zachodnie firmy są pełne optymizmu, jeśli chodzi o rozwój własnego biznesu w najbliższym czasie.

Polska staje się za ciasna dla rodzimych inwestorów

W sporadycznych przypadkach sceptycznie patrzą w przyszłość wyłącznie światowi przedsiębiorcy. Polskie firmy wyróżnia absolutnie optymistyczne nastawienie, co wiąże się z przeświadczeniem o ustabilizowaniu sytuacji gospodarczej na świecie.

Wyniki analizy TMF Group wskazują, że ponad połowa przedsiębiorców jest przekonanych o wzroście swoich firm w najbliższych latach. Co czwarta firma działająca na rynku międzynarodowym i co trzecia firma polska spodziewa się w najbliższej perspektywie wzrostu swoich przychodów. Charakterystyczne jest przy tym, że polscy inwestorzy w znacznie większym stopniu niż firmy zachodnie upatrują szansy dalszego rozwoju w ekspansji na inne rynki.

Z ankiety przeprowadzonej przez TMF Group wynika, że celem ekspansji polskich firm są przede wszystkim kraje Unii Europejskiej, wśród których czołową pozycję zajmują Niemcy. Inwestorzy chcą rozwijać działalność głównie w naszym regionie Europy, w tym także w Rosji i w krajach strefy euro. Jednocześnie polscy przedsiębiorcy duże możliwości widzą także w dalszym rozwoju działalności na rynku krajowym.

Z drugiej strony badanie pokazuje ostrożne podejście firm, jeśli chodzi o planowanie wydatków. Zdecydowana większość zarówno polskich, jak i działających na światowych rynkach firm zamierza przeprowadzić w najbliższym czasie restrukturyzację kosztów.

Takie decyzje wymusza prawdopodobnie silna konkurencja na rynku, na którym wciąż odczuwalne są skutki światowego spowolnienia gospodarczego. Bogatsze o ostatnie doświadczenia, firmy wnikliwie rozpatrują też kwestie związane z zatrudnianiem nowych pracowników – wskazuje Mikołaj Pluciński, prezes zarządu TMF Poland.

Charakterystyczne, że ankietowane firmy jednoznacznie uznały, iż największy wpływ na ich działalność ma szybki rozwój technologiczny. Ewolucja nowych technologii, która decyduje też o zmianach zachowań konsumentów oraz transformacji w każdej dziedzinie prowadzenia działalności, spędza sen z powiek przede wszystkim polskim przedsiębiorcom. W związku z tym większość z nich przewiduje konieczność szybkiego dostosowywania swojej działalności do nowych warunków rynkowych, zmiany przyjętej taktyki i związane z tym dodatkowe wydatki.

Zobacz również

Termin wdrożenia KSeF nie zostanie przesunięty

W odpowiedzi na interpelację poselską MF poinformowało, że projekt ustawy w zakresie KSeF zostanie skierowany pod obrady Rady Ministrów w II kwartale 2025 r. MF nie planuje kolejnego przesunięcia terminu wejścia w życie KSeF. Dla dużych firm będzie to 1 lutego 2026 r., a dla pozostałych 1 kwietnia 2026 r.

Czytaj więcej

Stawki VAT od 1 kwietnia 2025 r. – konsekwencje zmian

Stawki VAT od 1 kwietnia 2025 r. – konsekwencje zmian

Od 1 kwietnia 2025 r. uległy zmianie stawki VAT na wybrane produkty. W niektórych przypadkach zmieniona została tylko podstawa prawna stosowania obniżonej stawki. Dotyczy to m.in. takich produktów, jak nawozy, środki ochrony roślin, pasza dla zwierząt. W związku z tym z dniem 1 kwietnia 2025 r. zostały wygaszone również WIS-y dla tych produktów, mimo że zmieniła się tylko podstawa prawna stosowania stawki obniżonej. Posiadacze tych WIS-ów utracili ochronę.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.