Polacy kupują przez internet na potęgę, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

O podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) powinno być dużo głośniej. Dotyczy on bardzo wielu zawieranych transakcji, ale szczególnie zaskakujące mogą być umowy sprzedaży. Jako konsumenci jesteśmy przyzwyczajeni, że to sprzedający dbają o odprowadzanie podatków – my tylko płacimy i niczym nie musimy się przejmować. Są jednak ważne wyjątki. Jeśli dokonujemy zakupów od osób prywatnych, powinniśmy pamiętać, że nabywając rzecz ruchomą o wartości rynkowej przekraczającej 1000 zł, musimy zapłacić do urzędu skarbowego podatek PCC.

Kupujący musi w pierwszej kolejności zweryfikować, czy nabywa dany przedmiot od firmy, czy też od osoby prywatnej, niezależnie, czy jest to transakcja dokonywana osobiście, czy przez internet. Jeśli jest to zakup, który podlega zapisom ustawy o VAT – czyli zakup od przedsiębiorcy – oczywiście kupujący nie uiszcza dodatkowo podatku PCC. W takiej sytuacji to tylko sprzedawca nalicza i rozlicza podatek VAT – mówi Monika Piątkowska.

Kupiłem i co dalej?

Jeśli nabyliśmy od prywatnego sprzedawcy rzecz o wartości przekraczającej 1000 zł, to jesteśmy zobowiązani, aby – bez wezwania organu podatkowego – złożyć formularz PCC-3 oraz obliczyć i wpłacić podatek w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, czyli najczęściej od dnia zawarcia umowy sprzedaży. – tłumaczy Piątkowska.

Ile zapłacimy? Wysokość podatku PCC zależy od tego, jaki rodzaj umowy podpisujemy. Jeśli jest to umowa sprzedaży rzeczy ruchomych, to prawo przewiduje 2% podstawy opodatkowania.

Ponad milion ogłoszeń od osób prywatnych – fiskus ma je na oku

Z analizy ofert zamieszczanych na platformie OLX (dane na 6.05.2025 r.) wynika, że od początku roku osoby prywatne zamieściły aż 1,24 mln ogłoszeń, których wartość transakcji przekroczyła 1000 zł. Części tych ogłoszeń podatek PCC nie obejmie, ale to kropla w morzu transakcji. Tym bardziej, że do najchętniej sprzedawanych rzeczy należały produkty, od których kupujący powinien zapłacić podatek PCC: rowery (prawie 71 tys. ogłoszeń), meble (powyżej 60 tys. ogłoszeń), elektronika (w sumie ponad 121 tys. ogłoszeń, przy czym najwięcej ogłoszeń dotyczy sprzedaży komputerów – ponad 30 tys. ofert).

Organy podatkowe nie tylko mogą śledzić zamieszczane przez nas ogłoszenia na portalach sprzedażowych. Od 1 lipca 2024 r. wprowadzono do polskiego porządku dyrektywę DAC7. Zgodnie z jej zapisami operatorzy platform gromadzą i przekazują dane dotyczące dokonanych transakcji oraz dane identyfikacyjne sprzedawców. W raportowaniu nie są uwzględniane dane kupującego. Jednak musimy pamiętać o tym, że informacja o samej transakcji trafia już do fiskusa – niewykluczone, że skarbówka zweryfikuje, czy została prawidłowo rozliczona również na gruncie podatku PCC – uczula Piątkowska.

Przed dobą platform ogłoszeniowych egzekwowanie podatku PCC było dla urzędu skarbowego bardzo problematyczne. Szybki i wygodny dostęp do transakcji online ma jednak swoją cenę.

Jako konsumenci musimy zachować dużą czujność i kontrolować swoje wydatki także pod kątem podatkowych zobowiązań – podkreśla Piątkowska. 

Źródło: Informacja prasowa

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 7-8/2025

Zobacz również

MF przedstawiło projekt deregulacji ustawy o VAT

Przedsiębiorcy zyskają możliwość sprawdzenia statusu podatnika VAT do pięciu lat wstecz – zakłada projekt nowelizacji ustawy o VAT opublikowanej na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Przygotowany przez resort finansów projekt zawiera łącznie kilkadziesiąt zmian, w tym m. in. wprowadzenie instytucji składu VAT, rozszerzenie odpowiedzialności solidarnej nabywcy, doprecyzowanie zasad rozliczania VAT w systemie kaucyjnym.

Czytaj więcej

Księgowi w stanie głębokiej niepewności przed KSeF. Najbardziej obawiają się trzech rzeczy. Wyniki najnowszego badania „Księgowi i przedsiębiorstwa wobec KSeF”

Jakiej gotowości na KSeF spodziewamy się na trzy miesiące przed godziną zero? Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24 ściągają nas na ziemię. Prawie połowa księgowych (47,5%) nie potrafi jednoznacznie stwierdzić, czy jest przygotowana na nadchodzącą rewolucję, a niemal 1/3 mówi wprost, że nie jest. Co teraz budzi w branży największe obawy? Czy mimo wszystko są księgowi, którzy śpią spokojnie albo chociaż – spokojniej niż reszta?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.