Ożywienie na europejskich rynkach IPO w ostatnim kwartale zwiastunem dalszej poprawy w pierwszej połowie 2010 r. GPW pierwsza pod względem liczby i druga pod względem wartości ofert pierwotnych w Europie.

Najnowsza kwartalna ankieta PricewaterhouseCoopers dotycząca debiutów giełdowych (IPO Watch Europe), badająca zarówno liczbę, jak i wartość pierwotnych ofert publicznych (Initial Public Offering – IPO) na najważniejszych giełdach europejskich, wskazuje na znaczący wzrost aktywności w czwartym kwartale (od października do grudnia) 2009 r. Liczba, a także wartość ofert znacząco wzrosły w porównaniu z poziomem odnotowanym w ciągu poprzednich dziewięciu miesięcy, kiedy to giełdy w dużym stopniu odczuwały skutki recesji i utraty zaufania do rynków kapitałowych. Jednak mimo wyraźnych oznak ożywienia, sprzedaż akcji i uzyskanie dobrej wyceny wciąż okazywały się trudne na rynku, który pozostaje rynkiem kupujących.

W ostatnim kwartale 2009 r. na najważniejszych europejskich giełdach miało miejsce 61 IPO o łącznej wartości 4994 mln euro, w porównaniu do 44 IPO o łącznej wartości 1375 mln euro, odnotowanych w trzecim kwartale 2009 r., oraz 64 IPO o łącznej wartości 1238 mln euro, odnotowanych w ostatnim kwartale 2008 r.

Liderem pod względem wartości ofert w czwartym kwartale 2009 r. był NYSE Euronext z 13 IPO o łącznej wartości 1907 mln euro. Drugie miejsce zajęła Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie z 16 IPO o łącznej wartości 1454 mln euro. Londyn dość niespodziewanie znalazł się dopiero na trzecim miejscu, odnotowując 14 IPO o łącznej wartości 951 mln euro (o dwa debiuty więcej niż w czwartym kwartale 2008 r., kiedy to łączna wartość 12 przeprowadzonych IPO wyniosła 666 mln euro).

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: PwC

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.