Koszt kryzysu, który toczy światową gospodarkę od 2008 r., już dawno przerósł te, poniesione przez stary kontynent w czasie II wojny światowej – mówił dr Daniel Thorniley, prezes DT – Global Business Consulting podczas tegorocznego ACCA CFO European Summit. Próżno szukać jednego, prostego rozwiązania, które poprawi sytuację wszystkich państw borykających się dziś z kłopotami – przekonywał z kolei prof. Leszek Balcerowicz. Stabilizacja to ostatnie, czego mogą spodziewać się firmy w najbliższych latach, tak w polityce ekonomicznej, jak i w biznesie.

W dłuższej perspektywie europejskie firmy będą musiały zmierzyć się z dynamicznie zmieniającą się sytuacją i niepewnością co do przyszłości, w połączeniu z wyjątkowo szybkimi zmianami otoczenia technologicznego. Przed nami lata, które będą wyjątkowo trudne dla biznesu. Wygrają te firmy, które zmianę uznają za swoje naturalne środowisko i będą potrafiły szybko się do niej dostosowywać – to główne wnioski z konferencji CFO European Summit, która odbyła się 24 października w Warszawie. To największe tego typu spotkanie gromadzące dyrektorów finansowych i prezesów firm, które zorganizowała po raz piąty ACCA – międzynarodowa organizacja zrzeszająca finansistów.

Nie ma jednego leku na wszystkie choroby

Tak na poziomie biznesów, jak i całych państw, każdy musi znaleźć swój własny sposób na kryzys. – Choć powody trudności, z jakimi borykają się poszczególne gospodarki Europy i świata są podobne, próżno szukać jednego lekarstwa, które uzdrowi wszystkich. Nie ma rozwiązań europejskich dla problemów włoskich czy irlandzkich. Są jedynie włoskie i irlandzkie rozwiązania dla włoskich i irlandzkich problemów – przekonywał prof. Leszek Balcerowicz, który na otwarciu konferencji omówił przyczyny i konsekwencje kryzysu fiskalnego i finansowego w Europie.

W jego ocenie obecne środki zaradcze podejmowane w walce z kryzysem na poziomie europejskim nie są wystarczające, gdyż nie rozwiązują fundamentalnych problemów, a nakierowane są jedynie na likwidację ich negatywnych skutków. To m.in. dlatego trudno spodziewać się w krótkim czasie poprawy sytuacji – przekonywał z kolei dr Daniel Thorniley, założyciel i szef DT Global Consulting. – Biznes musi liczyć się z co najmniej dekadą poważnych turbulencji, a ostatnie, na co powinni sobie pozwolić menedżerowie, to optymizm – przekonywał. Co ważne, Polacy obok Rosjan i Turków mogą się, jego zdaniem, w tej trudnej rzeczywistości uważać za szczęściarzy. Nasze kraje są jednymi z niewielu, gdzie w kolejnych 20 latach można liczyć na w miarę pozytywny scenariusz ekonomiczny.

Nie marnuj kryzysu

Jak z powodzeniem przeprowadzić firmę przez czas, kiedy jedynym pewnikiem jest nieustająca niepewność i zmienność? Według Ewana Willarsa z ACCA, jednego ze współautorów raportu 100 czynników determinujących przyszłość zawodów finansowych, zaprezentowanego podczas konferencji, podstawowym zadaniem menedżerów jest dziś oderwanie od codziennych, operacyjnych aktywności i skupienie się na „obserwowaniu horyzontu”, uważnym monitorowaniu otoczenia, tak aby firma była gotowa jak najszybciej zareagować. – Choć zmiana może być gdzieś daleko przed nami, już dziś można poczuć wibracje, które ją przepowiadają. Kluczowym zadaniem menedżera jest dostrzeżenie tej zmiany i jak najlepsze przygotowanie na nią, wykorzystując narzędzia, którymi firma dysponuje już dziś – dowodził.

Efektywna analiza danych, przejrzyste i wiarygodne raportowanie, dbałość o bezpieczeństwo cyfrowe organizacji i w końcu umiejętne korzystanie z globalnych zasobów talentów – to według eksperta ACCA czynniki, na których powinni skupiać się menedżerowie, chcący umiejętnie zarządzać finansami w dzisiejszych niepewnych i zmiennych czasach. – Każda firma powinna zbudować sobie wewnętrzny, czuły radar, który stale będzie skanował sytuację w poszukiwaniu informacji o kierunku, w jakim zmiana podąży – przekonywał Ewan Willars.

Inwestuj w rozwój

Technologia – to słowo, które obok słowa „kryzys” padało podczas CFO European Summit bodaj najczęściej. Dynamiczne zmiany technologiczne, zwłaszcza w obszarze komunikacji, jak i gromadzenia oraz przetwarzania informacji to istotny czynnik, który muszą brać pod uwagę zarządzający firmami. Niezależnie więc od trudnej sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa powinny rozważnie inwestować w nowe rozwiązania, zwłaszcza te podnoszące efektywność pracy ich zespołów.

– Jednym z najpoważniejszych błędów, które obecnie popełniają zarządzający, jest ograniczanie wydatków na innowację i rozwój kadr. W sytuacji kiedy tempo wzrostu gospodarczego hamuje we wszystkich najważniejszych gospodarkach świata i jest coraz mniej miejsc, które firmy mogą wykorzystać do ekspansji, wzrost może pochodzić tylko z innowacji – przekonywał Juergen Kahmann z firmy Agentrics.

Kompetencje w obszarze zarządzania finansami są dziś wyjątkowo cenne. Nie wystarczy, że dyrektor finansowy będzie potrafił liczyć. Ważne, aby umiał budować relacje i skutecznie komunikować się na zewnątrz i wewnątrz organizacji, rozumiał kontekst makroekonomiczny i specyfikę branży, w której pracuje. – W czasach kryzysu doświadczenie może być naszym największym wrogiem – mówił Martin Turner, wiceprezydent ACCA. Podkreślał, że firmy, tak jak ludzie, mają naturalną skłonność do przeceniania tego, co mają i niedoceniania wartości, które może przynieść nowa rzeczywistość. – Zmiany nie należy się bać, a tylko nauczyć się nią efektywnie zarządzać. Zwłaszcza osoby, które zarządzają finansami firm, powinny zrozumieć, że dziś nie wystarczy zdobywać kolejnych punktów w grze, ale trzeba na tyle, na ile to możliwe, kontrolować całą grę – przekonywał.

Źródło: ACCA

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.