9 listopada 2012 r. odbyło się kolejne spotkanie poznańskiego Koła Praktyków Controllingu. Działa ono w ramach Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów (www.icv.pl), które zrzesza praktyków controllingu i umożliwia im ciągły rozwój oraz wymianę doświadczeń.

Wśród uczestników znaleźli się controllerzy m.in. z takich firm i uczelni jak: Hansgrohe, Volkswagen Poznań, BRE Bank, EL-Service, Stadtwerke Leipzig, Werner Kenkel, Kreisel, Magna Automotive Polska, Business Discovery, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, a także przedstawiciele magazynów Controlling i Harvard Business Review Polska. Tematem warsztatów było nowoczesne budżetowanie jako sposób na rosnącą dynamikę zmian w gospodarce.

Prowadzenia warsztatów podjął się dr Walter Schmidt z Berlina – członek zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów, praktyk z wieloletnim doświadczeniem z zakresu koncepcji BSC. Towarzyszył mu Herwig Fridag, nazywany ojcem europejskiej wersji BSC, autor wielu publikacji w dziedzinach controllingu oraz zarządzania strategicznego.

Na warsztatach poruszono tematy:

  • nowoczesnego budżetowania jako sposobu na rosnącą dynamikę zmian w gospodarce;
  • różnic pomiędzy nowoczesnym budżetowaniem a tradycyjnym spojrzeniem na prognozowanie kosztów;
  • wyzwań dla controllerów, czyli tworzenia optymalnych relacji kosztów i korzyści rozwijanych dla przedsiębiorstwa;
  • zwiększenia umiejętności w zakresie planowania strategicznego i planowania operacyjnego.

Warsztaty rozpoczęły się od rozmowy na temat budżetowania jako głównego instrumentu controllingu. Jak określić cele budżetowe? Co zrobić, aby były realne? W jaki sposób przejść od celów do budżetu? Jakie założenia powinny posiadać dobre budżety? Jak być pewnym, że budżety są spójne z celami? – na te pytania szukała odpowiedzi cała grupa, próbując odnieść się do przykładów z własnych firm.

Dr Schmidt kontynuował prezentację, omawiając klasyczne podejście do budżetowania. Jak przystało na prawdziwe warsztaty, uczestnicy mieli do wykonania zadania w grupach. Pierwszym z nich było podanie największego wyzwania dla budżetowania, z którym przyszło im się mierzyć podczas swojej dotychczasowej pracy. Każdy controller miał inne doświadczenia. Po omówieniu wyzwań oraz procesu związanego z klasycznym budżetowaniem, grupy zostały przemieszane i podzielone na dwa obozy. Pierwszy poszukiwał argumentów przemawiających za potrzebą budżetowania w firmie, drugi przeciwko. Efektem tego ćwiczenia była jednogłośna decyzja: budżetowanie jest potrzebne. Każdy uczestnik stwierdził, że bez budżetowania duża firma nie może istnieć.

Po tym ćwiczeniu dr Schmidt przeszedł do głównego tematu spotkania, jakim było nowoczesne budżetowanie. W bardzo praktyczny sposób przedstawił sześć zasad, którymi trzeba się kierować podczas tworzenia budżetów. Pierwszą z nich jest Simple – oznaczające uproszczanie procedur, zdyscyplinowane podczas procesu budżetowania, ograniczenie zbędnych detali oraz używanie odpowiednich instrumentów. Kolejna – Flexible – odnosi się do tworzenia scenariuszy, ciągłych przewidywań oraz rocznej sprawdzalności budżetów. Intergrate – jest połączeniem planowania strategicznego i operacyjnego, obserwacją, zidentyfikowaniem sygnałów i ostrzeżeń, wsparciem systemami IT. Represent Organization – łączy przepływy pieniężne poziome i pionowe. Represent Value Creating – to przedstawienie modelu biznesowego, skupienie się na oczekiwaniach, określanie relatywnych celów. Ostania zasada – Clear Intentions – okazuje się niezbędna przy opisywaniu budżetów, pokazywaniu zamierzeń, które mają być osiągnięte.

Kamieniem milowym w warsztatach było zwrócenie uwagi na to, że bycie najlepszym fachowcem często nie wystarcza do odniesienia sukcesu. Controllerzy muszą być częścią społeczności, jaką jest firma, znać pracowników, umieć rozmawiać z nimi oraz żyć w zgodzie z wartościami, które firma reprezentuje.

Więcej na temat Modern Budgeting można znaleźć w broszurze Moderne Budetierung. Więcej informacji udziela Anna Włodarczyk pod adresem anna.wlodarczyk@icv.pl.

Źródło: ICV

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.