Na rynku pracy zachodzą dynamiczne zmiany, które skutkują zwiększeniem roli działów finansowych w organizacjach. Sytuacja rynkowa związana z pandemią wymogła na firmach potrzebę bliższego przyjrzenia się finansowemu aspektowi prowadzonej działalności. Oprócz zabezpieczenia ryzyka wynikającego z wysokiej dynamiki zmian regulacji podatkowych i prawnych, organizacje muszą obecnie zadbać o płynność finansową spółek i stabilizację źródeł ich finansowania. Wiele przedsiębiorstw stanęło przed koniecznością przeprowadzenia rewizji bazy kosztowej, działań restrukturyzacyjnych oraz wdrożenia zarządzania kryzysowego.

W konsekwencji zachodzących zmian na znaczeniu zyskują wysokie kompetencje i kwalifikacje pracowników działów finansowych, których rolą jest nie tylko zadbanie o poprawność dokumentacji czy zgodność z często zmieniającymi się przepisami, ale również o zyskowność firm. W ostatnim roku zwiększył się również zakres zadań realizowanych przez działy finansowe, chociażby w zakresie podatków czy zarządzania wierzytelnościami. Potrzeba utrzymania silnej kontroli finansów w firmach przekłada się na trend ograniczania zwolnień w obszarze finansowo-księgowym. Chociaż optymalizacje kosztów zatrudnienia i redukcje etatów nie ominęły całkowicie działów finansowych, to finansiści wciąż cieszą się dobrą pozycją na rynku pracy i mogą liczyć na atrakcyjne oferty.

Jak wynika z Raportu płacowego Hays 2021, dla 14 proc. firm w Polsce kompetencje z obszaru finansów i księgowości są kluczowe z punktu widzenia prowadzonej działalności i osiągania założonych celów biznesowych. Co więcej, 47 proc. firm z branży finansowo-księgowej w roku 2021 spodziewa się trudności w pozyskaniu nowych pracowników. Stąd też pomimo zmieniającego się klimatu gospodarczego, eksperci w dziedzinie finansów i księgowości będą stanowić jedną z grup zawodowych, których przedstawiciele będą poszukiwani na rynku pracy. Chociaż o podwyżki nie będzie równie łatwo, co w ubiegłych latach, to osoby mające odpowiednią wiedzę, umiejętności i doświadczenie, zyskają silną pozycję w negocjacjach.

Finansiści jako partnerzy biznesowi

W minionym roku największą ewolucję w działach finansowych zaobserwowano w kontekście stanowisk wysokiego szczebla, takich jak dyrektor finansowy/CFO. Niezależnie od profilu działalności spółki osoby pełniące te role przestały ograniczać swoją funkcję do cyklicznego raportowania czy sprawozdawczości, coraz silniej integrując perspektywę finansową i biznesową. Znajduje to odzwierciedlenie w procesach rekrutacyjnych na stanowiska menedżerskie, w których wiele uwagi poświęca się biznesowemu doświadczeniu kandydatów.

Od liderów finansów oczekuje się, że będą aktywnie wspierać rozwój biznesu, a także blisko współpracować z zarządem w celu stworzenia odpowiedniej strategii rozwoju. Tym samym osoby pełniące najwyższe funkcje w obszarze finansowo-księgowym zyskują realny wpływ na kluczowe decyzje podejmowane w organizacjach i co więcej – coraz częściej zostają dyrektorami zarządzającymi. Doskonałe zrozumienie procesów zachodzących na poziomie organizacji, budowanie partnerstwa w relacjach z zespołami operacyjnymi oraz umiejętność sprawnego podejmowania decyzji biznesowych to czynniki, które w rywalizacji o posadę dyrektora finansowego wzmacniają przewagę konkurencyjną kandydatów. Konsekwentnej dewaluacji ulega natomiast profil kandydatów z szerokim doświadczeniem w księgowości.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.