Europejskie przedsiębiorstwa mają ambitne plany rozwoju, ale aby je zrealizować, powinny zmienić podejście do finansowania swojej działalności – wynika z raportu pt. „Finanse przyszłości”, publikowanego przez bank HSBC i firmę doradczą PwC. Analizy przeprowadzone przez te instytucje pokazują, że w bilansach europejskich firm jest 120 mld euro niewykorzystanych środków, które mogłyby wesprzeć ich rozwój, gdyby zostały odpowiednio zagospodarowane.

Rozwój wymaga nakładów

Wiele firm oczekuje, że ich przychody będą rosły w dwucyfrowym tempie. Jak jednak wskazują eksperci HSBC i PwC, osiągnięcie takich wyników będzie wymagało od nich zmiany podejścia do finansowania swojej działalności. – To samo dotyczy polskich firm. Wiele z nich polega na finansowaniu z kapitałów własnych. Zjawisko to było bardzo widoczne u schyłku kryzysu, kiedy mimo poprawy sytuacji rynkowej i większej otwartości banków na finansowanie kredytowe polskie firmy niechętnie się zadłużały – mówi Paweł Kusiak, dyrektor zarządzający Pionem Bankowości Komercyjnej i Globalnej HSBC Bank Polska SA. Obecnie można zaobserwować systematyczny wzrost popytu na kredyty ze strony firm, co potwierdzają dane NBP. Firmy coraz chętniej zaciągają kredyty inwestycyjne z uwagi na rosnące wykorzystanie istniejących mocy produkcyjnych, wymuszające na nich planowanie nowych inwestycji, które pozwolą im zwiększyć konkurencyjność swoich produktów i udziału w rynku.

Przedsiębiorcy najchętniej zaciągają kredyty inwestycyjne na modernizację i usprawnienie parku maszynowego, rozbudowę istniejących linii produkcyjnych, bazy magazynowej czy też systemów logistycznych. A tych w większości przypadków nie są w stanie sfinansować z własnych środków. Obecna faza cyklu koniunkturalnego i umiarkowane wyceny spółek to także okres zwiększonego zainteresowania fuzjami i przejęciami, które w dużej mierze finansowane są środkami zewnętrznymi. – Znaczną słabością polskiego sektora prywatnego jest niedostatek kapitału, co często jest barierą w wykorzystaniu możliwości rozwoju, które kryzys stworzył w krajach Unii Europejskiej czy USA. Finansowanie przestaje tu więc być celem samym w sobie, ale jest częścią strategii zarządzania wartością firmy – mówi Piotr Zdrojewski, dyrektor w Dziale Doradztwa Biznesowego PwC, odpowiedzialny za doradztwo w zakresie pozyskiwania finansowania. – W niektórych branżach następuje odpływ inwestorów zagranicznych przy postępującej prywatyzacji. Sporo jest projektów restrukturyzacji finansowania i będzie ich jeszcze przybywać – dodaje ekspert PwC.

Nie wystarczy zastąpić finansowania ze środków własnych kredytem

Zmiana podejścia do finansowania działalności powinna polegać nie tylko na przejściu od finansowania ze środków własnych do zaciągania kredytów, ale powinna się również wiązać z większym wykorzystaniem innych produktów służących do zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Stopniowo zmienia się podejście polskich firm zarówno do bieżącego, jak i długoterminowego finansowania. Strategie rozwoju firm coraz częściej uwzględniają finansowanie inwestycji nie tylko z kredytów inwestycyjnych. Eksperci obu firm apelują jednak o rozwagę w doborze instrumentów finansowania działalności i rozwoju firmy.

Źródło: PwC

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.