Zarówno artykuł, jak i zawarty w nim test stworzone zostały z myślą o osobach zarządzających firmami i ich poszczególnymi działami. Mają uwrażliwić je na charakterystyczne sygnały, które powinny wywoływać refleksję i, jeśli zaistnieje taka potrzeba, działanie. Niekoniecznie wskazują one na występowanie mobbingu lub dyskryminacji: mogą raczej sugerować istnienie podatnego na nie środowiska. Czasem wystarczą niewielkie zmiany w obszarze zarządzania, żeby to środowisko „uzdrowić”.

Zarządzanie firmą wolną od mobbingu i dyskryminacji daje pracodawcy znacznie więcej niż tylko pewność, że starannie wypełnia on obowiązki nakładane na niego przez Kodeks pracy oraz inne przepisy. Co najmniej równie istotne jest tutaj to, że tak prowadzone przedsiębiorstwo tworzy środowisko wspierające dobre relacje, jasną komunikację, kreatywność i innowacyjność. To miejsce pracy atrakcyjne zarówno dla obecnych pracowników, jak i dla tych, którzy wesprą firmę w przyszłości. To także instytucja, z którą pracownicy się utożsamiają, a klienci i kontrahenci darzą sympatią. Stąd prosty wniosek, że dbałość o zdrowe relacje między wszystkimi pracownikami firmy, na wszystkich szczeblach organizacji, jest działaniem z zakresu tyleż employer brandingu, co marketingu: niewymagającym ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych kosztów.

Istnieje wiele działań, które w sposób pozytywny wpływają na komunikację w firmie, budowanie dobrych relacji między pracownikami a przełożonymi lub konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Niektóre z nich zostaną wymienione w podsumowaniu tego artykułu. Jak w większości sytuacji, profilaktyka jest tu lepsza niż leczenie: działania tego rodzaju warto realizować, na bieżąco wzmacniając dobrą atmosferę i uprzedzając pojawianie się niepokojących symptomów. Te z kolei, o ile tylko zostaną odpowiednio szybko uchwycone, można łatwo i z dobrym skutkiem wyeliminować.

Zarówno artykuł, jak i zawarty w nim test stworzone zostały z myślą o osobach zarządzających firmami i ich poszczególnymi działami. Mają uwrażliwić je na charakterystyczne sygnały, które powinny wywoływać refleksję i, jeśli zaistnieje taka potrzeba, działanie. Niekoniecznie wskazują one na występowanie mobbingu lub dyskryminacji: mogą raczej sugerować istnienie podatnego na nie środowiska. Niezależnie jednak od tego, czy mamy do czynienia z oczywistymi zjawiskami mobbingu lub dyskryminacji, czy raczej z innymi zachowaniami godzącymi w dobra osobiste (a zwłaszcza godność) pracowników lub po prostu z brakiem dobrej, sprzyjającej rozwojowi atmosfery – zawsze warto wprowadzić pozytywne zmiany.

SYGNAŁY PODATNOŚCI FIRMY LUB DZIAŁU NA MOBBING LUB DYSKRYMINACJĘ

W firmie lub dziale:

  • często powtarzają się konflikty, które nie są konstruktywnie rozwiązywane;
  • izoluje się, wyśmiewa i złośliwie traktuje niektóre osoby, przy ogólnej milczącej lub aktywnej aprobacie takich zachowań ze strony kierownictwa i innych pracowników;
  • istnieją grupy osób, które ze względu na ich cechy, takie jak płeć, wiek, stan zdrowia, orientacja seksualna itp., są traktowane zdecydowanie gorzej od innych w zakresie awansów, wynagrodzenia, udziału w szkoleniach itd.;
  • pracownicy często korzystają ze zwolnień lekarskich (lub w ostatnim czasie nastąpiło nasilenie tych praktyk);
  • występuje duża rotacja pracowników, zwykle połączona z umieszczaniem negatywnych opinii o pracodawcy w Internecie;
  • rozpowszechniane są złośliwe plotki dotyczące jednego lub kilku pracowników, przy jednoczesnej ogólnej aprobacie dla takich zachowań;
  • tworzą się hermetyczne „obozy”, niechętnie komunikujące się i współpracujące z osobami spoza grupy;
  • istnieją tematy, o których się nie mówi (tematy tabu), inne niż te, które naturalnie wynikają z reguł grzeczności i współżycia społecznego;
  • zdarzają się osoby „nie do ruszenia”, nadużywające swojej władzy lub statusu, często powiązane z osobami decyzyjnymi w firmie lub nawet przez nie wspierane;
  • zdarzają się osoby, którym w razie niepowodzeń, błędów lub innych negatywnych zdarzeń automatycznie przypisuje się odpowiedzialność za problemy („kozły ofiarne”).

Czy w twojej firmie albo w zarządzanym przez ciebie dziale występują wymienione sygnały? Jeśli tak, wypełnij poniższy test i starannie przemyśl podsumowanie jego wyników.

TEST PODATNOŚCI FIRMY LUB DZIAŁU NA MOBBING LUB DYSKRYMINACJĘ

Test należy wypełnić, odnosząc się do całej firmy albo do jej wybranego działu.

Możliwe odpowiedzi dotyczą częstotliwości występowania opisanych w teście sytuacji:

  • bardzo często: 4 punkty,
  • często: 3 punkty,
  • czasami: 2 punkty,
  • sporadycznie: 1 punkt,
  • nigdy: 0 punktów.

Każdemu z poniższych stwierdzeń przypisz wartość punktową według powyższego wzoru, w zależności od tego, jak często występuje ona w zarządzanej przez ciebie jednostce.

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 71/2020

Prognozowanie w dobie niepewności

Pandemia COVID-19 i związany z nią lockdown, spadki cen ropy naftowej, wzrost bezrobocia to tylko niektóre z czynników, które spowodowały dużą niepewność na rynkach na przestrzeni ostatnich miesięcy. W obliczu tak wielu ryzyk i szybko zmieniającej się rzeczywistości, dyrektorzy finansowi stoją przed ogromnym wyzwaniem. Niezbędne staje się wdrożenie nowego podejścia do planowania krótkoterminowego, opartego na modelowaniu możliwych scenariuszy zdarzeń.

Czytaj więcej

Czy klienci banków w dobie cyfrowej transformacji, przyspieszonej przez COVID‑19, mogą spodziewać się rewolucji?

MC_71_86.jpg

Pozwolę sobie już na wstępie spalić zakończenie – odpowiedź na postawione w tytule pytanie brzmi „nie”. COVID-19 nie spowodował cyfrowej transformacji w bankach, w niewielki też sposób wpłynął na jej przyspieszenie. Dlaczego? Ano dlatego, że banki to te instytucje, które dbały o swoją pozycję w świecie cyfrowym, zanim stała się ona niezbędnym elementem funkcjonowania komercyjnego. Większość instytucji finansowych ma już od wielu lat stworzone strategie digitalizacji, które wdraża z mniejszym bądź większym sukcesem.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 70/2020

KPMG (e)Forum. Biznes w czasach pandemii (podsumowanie)

grafika.jpg

„KPMG (e)Forum | Biznes w czasach pandemii” to cykl bezpłatnych konferencji online, podczas których 24 ekspertów KPMG w ciągu ponad 10 godzin przedstawiło kilkanaście merytorycznych prelekcji. Poruszono najbardziej aktualne tematy dotyczące: wsparcia w wyzwaniach prawnych, księgowych i podatkowych; źródeł finansowania i dotacji; wyzwań procesowo-technologicznych oraz restrukturyzacji firmy lub jej upadłości. Wirtualne konferencje okazały się unikalnym przedsięwzięciem zorganizowanym na taką skalę w dostosowanej do obecnych realiów formie online.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama