Zarówno artykuł, jak i zawarty w nim test stworzone zostały z myślą o osobach zarządzających firmami i ich poszczególnymi działami. Mają uwrażliwić je na charakterystyczne sygnały, które powinny wywoływać refleksję i, jeśli zaistnieje taka potrzeba, działanie. Niekoniecznie wskazują one na występowanie mobbingu lub dyskryminacji: mogą raczej sugerować istnienie podatnego na nie środowiska. Czasem wystarczą niewielkie zmiany w obszarze zarządzania, żeby to środowisko „uzdrowić”.

Zarządzanie firmą wolną od mobbingu i dyskryminacji daje pracodawcy znacznie więcej niż tylko pewność, że starannie wypełnia on obowiązki nakładane na niego przez Kodeks pracy oraz inne przepisy. Co najmniej równie istotne jest tutaj to, że tak prowadzone przedsiębiorstwo tworzy środowisko wspierające dobre relacje, jasną komunikację, kreatywność i innowacyjność. To miejsce pracy atrakcyjne zarówno dla obecnych pracowników, jak i dla tych, którzy wesprą firmę w przyszłości. To także instytucja, z którą pracownicy się utożsamiają, a klienci i kontrahenci darzą sympatią. Stąd prosty wniosek, że dbałość o zdrowe relacje między wszystkimi pracownikami firmy, na wszystkich szczeblach organizacji, jest działaniem z zakresu tyleż employer brandingu, co marketingu: niewymagającym ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych kosztów.

Istnieje wiele działań, które w sposób pozytywny wpływają na komunikację w firmie, budowanie dobrych relacji między pracownikami a przełożonymi lub konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Niektóre z nich zostaną wymienione w podsumowaniu tego artykułu. Jak w większości sytuacji, profilaktyka jest tu lepsza niż leczenie: działania tego rodzaju warto realizować, na bieżąco wzmacniając dobrą atmosferę i uprzedzając pojawianie się niepokojących symptomów. Te z kolei, o ile tylko zostaną odpowiednio szybko uchwycone, można łatwo i z dobrym skutkiem wyeliminować.

Zarówno artykuł, jak i zawarty w nim test stworzone zostały z myślą o osobach zarządzających firmami i ich poszczególnymi działami. Mają uwrażliwić je na charakterystyczne sygnały, które powinny wywoływać refleksję i, jeśli zaistnieje taka potrzeba, działanie. Niekoniecznie wskazują one na występowanie mobbingu lub dyskryminacji: mogą raczej sugerować istnienie podatnego na nie środowiska. Niezależnie jednak od tego, czy mamy do czynienia z oczywistymi zjawiskami mobbingu lub dyskryminacji, czy raczej z innymi zachowaniami godzącymi w dobra osobiste (a zwłaszcza godność) pracowników lub po prostu z brakiem dobrej, sprzyjającej rozwojowi atmosfery – zawsze warto wprowadzić pozytywne zmiany.

SYGNAŁY PODATNOŚCI FIRMY LUB DZIAŁU NA MOBBING LUB DYSKRYMINACJĘ

W firmie lub dziale:

  • często powtarzają się konflikty, które nie są konstruktywnie rozwiązywane;
  • izoluje się, wyśmiewa i złośliwie traktuje niektóre osoby, przy ogólnej milczącej lub aktywnej aprobacie takich zachowań ze strony kierownictwa i innych pracowników;
  • istnieją grupy osób, które ze względu na ich cechy, takie jak płeć, wiek, stan zdrowia, orientacja seksualna itp., są traktowane zdecydowanie gorzej od innych w zakresie awansów, wynagrodzenia, udziału w szkoleniach itd.;
  • pracownicy często korzystają ze zwolnień lekarskich (lub w ostatnim czasie nastąpiło nasilenie tych praktyk);
  • występuje duża rotacja pracowników, zwykle połączona z umieszczaniem negatywnych opinii o pracodawcy w Internecie;
  • rozpowszechniane są złośliwe plotki dotyczące jednego lub kilku pracowników, przy jednoczesnej ogólnej aprobacie dla takich zachowań;
  • tworzą się hermetyczne „obozy”, niechętnie komunikujące się i współpracujące z osobami spoza grupy;
  • istnieją tematy, o których się nie mówi (tematy tabu), inne niż te, które naturalnie wynikają z reguł grzeczności i współżycia społecznego;
  • zdarzają się osoby „nie do ruszenia”, nadużywające swojej władzy lub statusu, często powiązane z osobami decyzyjnymi w firmie lub nawet przez nie wspierane;
  • zdarzają się osoby, którym w razie niepowodzeń, błędów lub innych negatywnych zdarzeń automatycznie przypisuje się odpowiedzialność za problemy („kozły ofiarne”).

Czy w twojej firmie albo w zarządzanym przez ciebie dziale występują wymienione sygnały? Jeśli tak, wypełnij poniższy test i starannie przemyśl podsumowanie jego wyników.

TEST PODATNOŚCI FIRMY LUB DZIAŁU NA MOBBING LUB DYSKRYMINACJĘ

Test należy wypełnić, odnosząc się do całej firmy albo do jej wybranego działu.

Możliwe odpowiedzi dotyczą częstotliwości występowania opisanych w teście sytuacji:

  • bardzo często: 4 punkty,
  • często: 3 punkty,
  • czasami: 2 punkty,
  • sporadycznie: 1 punkt,
  • nigdy: 0 punktów.

Każdemu z poniższych stwierdzeń przypisz wartość punktową według powyższego wzoru, w zależności od tego, jak często występuje ona w zarządzanej przez ciebie jednostce.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kary pieniężne w praktyce Urzędu Ochrony Danych Osobowych

DiF_MC_66_8.jpg

W ciągu roku od rozpoczęcia stosowania RODO Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej: Prezes UODO) wydał dwie decyzje, na mocy których nałożył administracyjne kary pieniężne. Treść tych rozstrzygnięć zawiera istotne wskazówki dla administratorów danych w zakresie rodzajów naruszeń, które – w ocenie organu nadzorczego – kwalifikują się do sankcji w postaci kary pieniężnej, oraz tego, jakie okoliczności wpływają na wysokość orzekanych kar.

Czytaj więcej

Zmiany prawne i cyfryzacja państwa jako czynniki ryzyka

Praktycznie każdy przedsiębiorca w Polsce powinien zrobić w swojej firmie test ryzyka dotyczącego prowadzonej działalności gospodarczej. Zmiany, jakie zaszły w otoczeniu prawno-biznesowym i technologicznym, dość mocno wpływają bowiem na procesy handlowe, finansowe, w zakresie organizacji i zarządzania personelem oraz praktycznie w każdym innym obszarze.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 65/2019

Trwa rejestracja na VI edycję największej konferencji zakupowej w Polsce – PROCON/POLZAK

Procon.jpg

Do biznesu, wielkimi krokami wkracza tajemnicza VUCA – równie szybko zbliża się kolejna edycja prestiżowej konferencji zakupowej PROCON/POLZAK, która w ubiegłym roku zgromadziła ponad 500 uczestników.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama