Zarówno artykuł, jak i zawarty w nim test stworzone zostały z myślą o osobach zarządzających firmami i ich poszczególnymi działami. Mają uwrażliwić je na charakterystyczne sygnały, które powinny wywoływać refleksję i, jeśli zaistnieje taka potrzeba, działanie. Niekoniecznie wskazują one na występowanie mobbingu lub dyskryminacji: mogą raczej sugerować istnienie podatnego na nie środowiska. Czasem wystarczą niewielkie zmiany w obszarze zarządzania, żeby to środowisko „uzdrowić”.

Czy Twój dział lub firma są podatne na mobbing lub dyskryminację?

Zarządzanie firmą wolną od mobbingu i dyskryminacji daje pracodawcy znacznie więcej niż tylko pewność, że starannie wypełnia on obowiązki nakładane na niego przez Kodeks pracy oraz inne przepisy. Co najmniej równie istotne jest tutaj to, że tak prowadzone przedsiębiorstwo tworzy środowisko wspierające dobre relacje, jasną komunikację, kreatywność i innowacyjność. To miejsce pracy atrakcyjne zarówno dla obecnych pracowników, jak i dla tych, którzy wesprą firmę w przyszłości. To także instytucja, z którą pracownicy się utożsamiają, a klienci i kontrahenci darzą sympatią. Stąd prosty wniosek, że dbałość o zdrowe relacje między wszystkimi pracownikami firmy, na wszystkich szczeblach organizacji, jest działaniem z zakresu tyleż employer brandingu, co marketingu: niewymagającym ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych kosztów.

Istnieje wiele działań, które w sposób pozytywny wpływają na komunikację w firmie, budowanie dobrych relacji między pracownikami a przełożonymi lub konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Niektóre z nich zostaną wymienione w podsumowaniu tego artykułu. Jak w większości sytuacji, profilaktyka jest tu lepsza niż leczenie: działania tego rodzaju warto realizować, na bieżąco wzmacniając dobrą atmosferę i uprzedzając pojawianie się niepokojących symptomów. Te z kolei, o ile tylko zostaną odpowiednio szybko uchwycone, można łatwo i z dobrym skutkiem wyeliminować.

Zarówno artykuł, jak i zawarty w nim test stworzone zostały z myślą o osobach zarządzających firmami i ich poszczególnymi działami. Mają uwrażliwić je na charakterystyczne sygnały, które powinny wywoływać refleksję i, jeśli zaistnieje taka potrzeba, działanie. Niekoniecznie wskazują one na występowanie mobbingu lub dyskryminacji: mogą raczej sugerować istnienie podatnego na nie środowiska. Niezależnie jednak od tego, czy mamy do czynienia z oczywistymi zjawiskami mobbingu lub dyskryminacji, czy raczej z innymi zachowaniami godzącymi w dobra osobiste (a zwłaszcza godność) pracowników lub po prostu z brakiem dobrej, sprzyjającej rozwojowi atmosfery – zawsze warto wprowadzić pozytywne zmiany.

SYGNAŁY PODATNOŚCI FIRMY LUB DZIAŁU NA MOBBING LUB DYSKRYMINACJĘ

W firmie lub dziale:

  • często powtarzają się konflikty, które nie są konstruktywnie rozwiązywane;
  • izoluje się, wyśmiewa i złośliwie traktuje niektóre osoby, przy ogólnej milczącej lub aktywnej aprobacie takich zachowań ze strony kierownictwa i innych pracowników;
  • istnieją grupy osób, które ze względu na ich cechy, takie jak płeć, wiek, stan zdrowia, orientacja seksualna itp., są traktowane zdecydowanie gorzej od innych w zakresie awansów, wynagrodzenia, udziału w szkoleniach itd.;
  • pracownicy często korzystają ze zwolnień lekarskich (lub w ostatnim czasie nastąpiło nasilenie tych praktyk);
  • występuje duża rotacja pracowników, zwykle połączona z umieszczaniem negatywnych opinii o pracodawcy w Internecie;
  • rozpowszechniane są złośliwe plotki dotyczące jednego lub kilku pracowników, przy jednoczesnej ogólnej aprobacie dla takich zachowań;
  • tworzą się hermetyczne „obozy”, niechętnie komunikujące się i współpracujące z osobami spoza grupy;
  • istnieją tematy, o których się nie mówi (tematy tabu), inne niż te, które naturalnie wynikają z reguł grzeczności i współżycia społecznego;
  • zdarzają się osoby „nie do ruszenia”, nadużywające swojej władzy lub statusu, często powiązane z osobami decyzyjnymi w firmie lub nawet przez nie wspierane;
  • zdarzają się osoby, którym w razie niepowodzeń, błędów lub innych negatywnych zdarzeń automatycznie przypisuje się odpowiedzialność za problemy („kozły ofiarne”).

Czy w twojej firmie albo w zarządzanym przez ciebie dziale występują wymienione sygnały? Jeśli tak, wypełnij poniższy test i starannie przemyśl podsumowanie jego wyników.

TEST PODATNOŚCI FIRMY LUB DZIAŁU NA MOBBING LUB DYSKRYMINACJĘ

Test należy wypełnić, odnosząc się do całej firmy albo do jej wybranego działu.

Możliwe odpowiedzi dotyczą częstotliwości występowania opisanych w teście sytuacji:

  • bardzo często: 4 punkty,
  • często: 3 punkty,
  • czasami: 2 punkty,
  • sporadycznie: 1 punkt,
  • nigdy: 0 punktów.

Każdemu z poniższych stwierdzeń przypisz wartość punktową według powyższego wzoru, w zależności od tego, jak często występuje ona w zarządzanej przez ciebie jednostce.

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.