Pozwolę sobie już na wstępie spalić zakończenie – odpowiedź na postawione w tytule pytanie brzmi „nie”. COVID-19 nie spowodował cyfrowej transformacji w bankach, w niewielki też sposób wpłynął na jej przyspieszenie. Dlaczego? Ano dlatego, że banki to te instytucje, które dbały o swoją pozycję w świecie cyfrowym, zanim stała się ona niezbędnym elementem funkcjonowania komercyjnego. Większość instytucji finansowych ma już od wielu lat stworzone strategie digitalizacji, które wdraża z mniejszym bądź większym sukcesem.

Czy klienci banków w dobie cyfrowej transformacji, przyspieszonej przez COVID-19, mogą spodziewać się rewolucji?

Przykładem może być tutaj bank PKO, który już w 2010 roku zaczął pracować nad swoim zapleczem cyfrowym. Pierwszym celem była automatyzacja i centralizacja procesów. Cyfryzację wprowadzał zatem od rzeczy, których żaden klient nie odczuł na własnej skórze. Były to działania w tle. Dopiero po zbudowaniu tej architektury informatycznej bank skupił się na usługach, czyli tym, co może przyciągać konsumentów. I to właśnie w tym miejscu zaczyna się walka o potencjalnych klientów.

Warstwy transformacji cyfrowej

Digitalizacja jest trochę jak cebula – ma kilka warstw. Część tego procesu odbywa się w dobrze znanym nam Internecie i dostępie do usług online (w tym mobilnych). Inna, mniej widoczna dla konsumenta, ale z całą pewnością równie istotna część, dzieje się „na zapleczach” banków, ergo, nie na poziomie tego, z czym na co dzień ma kontakt przeciętny klient danej instytucji.

Czy jako konsument jakiejś dowolnej usługi, już abstrahując od sektora finansowego, zastanawiamy się, jak zorganizowane są jej procesy wewnętrzne? Jaki procent z nich podlega automatyzacji? Czy żeby nas obsłużyć potrzebni byli jacyś ludzie, czy wszystko działo się w sposób całkowicie automatyzowany? A jeśli tak, to czy zadajemy sobie pytanie – co się stało z tymi, którzy kiedyś nas obsługiwali? Czy ich ścieżka kariery się wyspecjalizowała i weszli na wyższy poziom zawodowy? Czy po prostu stracili pracę i musieli znaleźć zatrudnienie w branży, w której model cyfryzacji jest słabiej rozwinięty?

Banki, fintechy, instytucje finansowe swoje strategie cyfrowej transformacji rozwijały od lat. W tym czasie stale konkurowały ze sobą o palmę pierwszeństwa w zakresie tego, który z nich przekona do siebie większą liczbę nowych klientów i w jaki sposób to zrobi. Ich działania digitalizacyjne były nastawione na optymalizację czasu pracy, zwiększenie efektywności i... redukcję kosztów. Jednak warto zastanowić się nad tym, czy naprawdę pracownicy banków są nam, konsumentom, potrzebni?

Innymi słowy, banki powinny zastanowić się nad tym, jak ewoluować, by cyfryzacja stanowiła dodatkową wartość dla ich klientów (i ich samych także), a nie tylko skupiać się na obniżeniu liczby zatrudnionych osób.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.