Pozwolę sobie już na wstępie spalić zakończenie – odpowiedź na postawione w tytule pytanie brzmi „nie”. COVID-19 nie spowodował cyfrowej transformacji w bankach, w niewielki też sposób wpłynął na jej przyspieszenie. Dlaczego? Ano dlatego, że banki to te instytucje, które dbały o swoją pozycję w świecie cyfrowym, zanim stała się ona niezbędnym elementem funkcjonowania komercyjnego. Większość instytucji finansowych ma już od wielu lat stworzone strategie digitalizacji, które wdraża z mniejszym bądź większym sukcesem.

Przykładem może być tutaj bank PKO, który już w 2010 roku zaczął pracować nad swoim zapleczem cyfrowym. Pierwszym celem była automatyzacja i centralizacja procesów. Cyfryzację wprowadzał zatem od rzeczy, których żaden klient nie odczuł na własnej skórze. Były to działania w tle. Dopiero po zbudowaniu tej architektury informatycznej bank skupił się na usługach, czyli tym, co może przyciągać konsumentów. I to właśnie w tym miejscu zaczyna się walka o potencjalnych klientów.

Warstwy transformacji cyfrowej

Digitalizacja jest trochę jak cebula – ma kilka warstw. Część tego procesu odbywa się w dobrze znanym nam Internecie i dostępie do usług online (w tym mobilnych). Inna, mniej widoczna dla konsumenta, ale z całą pewnością równie istotna część, dzieje się „na zapleczach” banków, ergo, nie na poziomie tego, z czym na co dzień ma kontakt przeciętny klient danej instytucji.

Czy jako konsument jakiejś dowolnej usługi, już abstrahując od sektora finansowego, zastanawiamy się, jak zorganizowane są jej procesy wewnętrzne? Jaki procent z nich podlega automatyzacji? Czy żeby nas obsłużyć potrzebni byli jacyś ludzie, czy wszystko działo się w sposób całkowicie automatyzowany? A jeśli tak, to czy zadajemy sobie pytanie – co się stało z tymi, którzy kiedyś nas obsługiwali? Czy ich ścieżka kariery się wyspecjalizowała i weszli na wyższy poziom zawodowy? Czy po prostu stracili pracę i musieli znaleźć zatrudnienie w branży, w której model cyfryzacji jest słabiej rozwinięty?

Banki, fintechy, instytucje finansowe swoje strategie cyfrowej transformacji rozwijały od lat. W tym czasie stale konkurowały ze sobą o palmę pierwszeństwa w zakresie tego, który z nich przekona do siebie większą liczbę nowych klientów i w jaki sposób to zrobi. Ich działania digitalizacyjne były nastawione na optymalizację czasu pracy, zwiększenie efektywności i... redukcję kosztów. Jednak warto zastanowić się nad tym, czy naprawdę pracownicy banków są nam, konsumentom, potrzebni?

Innymi słowy, banki powinny zastanowić się nad tym, jak ewoluować, by cyfryzacja stanowiła dodatkową wartość dla ich klientów (i ich samych także), a nie tylko skupiać się na obniżeniu liczby zatrudnionych osób.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 71/2020

Prognozowanie w dobie niepewności

Pandemia COVID-19 i związany z nią lockdown, spadki cen ropy naftowej, wzrost bezrobocia to tylko niektóre z czynników, które spowodowały dużą niepewność na rynkach na przestrzeni ostatnich miesięcy. W obliczu tak wielu ryzyk i szybko zmieniającej się rzeczywistości, dyrektorzy finansowi stoją przed ogromnym wyzwaniem. Niezbędne staje się wdrożenie nowego podejścia do planowania krótkoterminowego, opartego na modelowaniu możliwych scenariuszy zdarzeń.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Tylko on-line nr 70/2020

KPMG (e)Forum. Biznes w czasach pandemii (podsumowanie)

grafika.jpg

„KPMG (e)Forum | Biznes w czasach pandemii” to cykl bezpłatnych konferencji online, podczas których 24 ekspertów KPMG w ciągu ponad 10 godzin przedstawiło kilkanaście merytorycznych prelekcji. Poruszono najbardziej aktualne tematy dotyczące: wsparcia w wyzwaniach prawnych, księgowych i podatkowych; źródeł finansowania i dotacji; wyzwań procesowo-technologicznych oraz restrukturyzacji firmy lub jej upadłości. Wirtualne konferencje okazały się unikalnym przedsięwzięciem zorganizowanym na taką skalę w dostosowanej do obecnych realiów formie online.

Czytaj więcej

Społeczna rola biznesu w obliczu globalnych wyzwań

MC_70_88.jpg

Współczesny świat stawia przed biznesem sporo wyzwań i sprawdza, które z przedsiębiorstw zdadzą egzamin. Wiele wskazuje na to, że na rynku zostaną te, które odrobią lekcję z czasów pandemii i swoje działania skierują w stronę zrównoważonego rozwoju.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama