Jeśli minione wydarzenia związane z kryzysem zapisać po stronie ważnych lekcji, to jednym z głównych wniosków jest konieczność myślenia o przyszłości! Szczególnie dobrze z przeciwnościami rynkowymi poradziły sobie te przedsiębiorstwa, które znalazły nowe sposoby na rozwój własnego potencjału.

Dlatego czasami warto sięgnąć do ich doświadczeń i wspólnie zastanowić się, jak wzmacniać kreatywną siłę rozwoju przedsiębiorczego firmy. Doskonałą okazję do rozwoju w tym zakresie stanowił doroczny, jubileuszowy V Międzynarodowy Kongres Controllerów Controlling Intelligence Adventure (CIA), który odbył się w dniach 27-28 maja 2011 r. w Poznaniu. Na Kongresie nie mogło również zabraknąć redakcji czasopisma „Controlling”.

W tym roku temat przewodni wydarzenia stanowiła mobilizacja działań finansowych o charakterze rozwojowym „Cała naprzód – rozwój przez controlling”. Jak controllerzy myślą o sukcesie swoich firm, jak wypatrują nowych szans i możliwości rozwoju, jak wspierają zarządy w ich najważniejszych decyzjach – to najważniejsze pytania, na które szukano odpowiedzi.

Obok znamienitych prelegentów z Polski i zagranicy, gościem specjalnym był prof. dr hab. Utz Schäffer z WHU – Otto Beisheim School of Management, Vallendar. Ten światowy, niekwestionowany autorytet w dziedzinie controllingu podzielił się swoimi cennymi doświadczeniami m.in. na temat mierzenia zrównoważonego rozwoju oraz wykorzystywania go jako argumentu w biznesie.

Z ramienia ICV w Kongresie udział wziął m.in. Członek Zarządu dr Walter Schmidt, który w swoim wystąpieniu skupił się na zagadnieniu odpowiedzialności controllera wobec wzrastającej niepewności. Dr Schmidt pomógł uczestnikom znaleźć odpowiedź na pytanie: co i kiedy można zrobić w obliczu coraz większej niepewności – reagować czy przewidywać? Doskonałą puentą wykładu było porównanie odpowiedzialności i stwierdzenie, że „jako ludzie jesteśmy odpowiedzialni za ludzkie życie, jako controllerzy jesteśmy odpowiedzialni za naszą firmę”. Moderatorem dyskusji była kolejna znana osobistość ICV – dr Herwig Friedag, Przewodniczący Komisji PR, jeden z czołowych ekspertów i inicjatorów działań ICV.

Finansiści i controllerzy spędzili dwa dni na żarliwych dyskusjach o tym, jak controlling może wpływać na efektywność, wydajność, innowacyjność, a także długowieczność firmy. Wymieniali praktyczne wskazówki, dzielili się wiedzą, z zapałem rozmawiali w kuluarach, a owocne spotkania z ciekawymi osobami z różnych branż oraz firm pozwoliły zapoczątkować rozwój swoistej platformy wymiany doświadczeń między uczestnikami.

Podczas Kongresu podpisane zostało uroczyste wstąpienie VW Polska w struktury ICV, a akt o współpracy podpisali Szymon Trzebiatowski, Członek Zarządu ds. Finansowych VW Polska oraz dr Adrianna Lewandowska, Członek Zarządu ICV.

Gorących tematów było kilka, a praktycy swoimi prelekcjami zachęcali uczestników do merytorycznej dyskusji i wymiany doświadczeń. Dr Maciej Gawlik, Kierownik Zespołu Informacji Zarządczej w Departamencie Controllingu z Santander Consumer Bank mówił o trudnej sztuce zarządzania rentownością w korporacjach finansowych, szukając m.in. odpowiedzi na pytanie: co z kosztami – jak skutecznie zarządzać informacją o kosztach i najlepiej podejść do ich alokacji. Menedżerowie Grant Thornton Łukasz Cyfert i Anatol Skitek zdradzili tajniki skutecznego zarządzania ryzykiem i pokazali, w jaki sposób określić, czy zarządzanie ryzykiem jest opłacalne i jaki jest rzeczywisty koszt ryzyka. Z kolei Robert Panufnik, Kierownik Działu Controllingu obrał za cel swojego wystąpienia wykazanie, że w nowoczesnej organizacji każdy kierownik powinien być controllerem, a otoczenie biznesowe może być surowsze niż kierownictwo firmy. To tylko niektórzy z polskich praktyków controllingu, jacy zdecydowali się podzielić swoimi cennymi refleksjami i doświadczeniami z sympatykami Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllingu.

Swoją obecnością uświetnili spotkanie również doskonali prelegenci zagraniczni – w tym m. in. Volker Schiek, Commercial Plant Manager z firmy BOSCH oraz Wolfgang Doerfler, Managing Director z Development Dimensions International Inc. (DDI). To tylko kolejny dowód na to, że Kongres CIA zyskał rangę najbardziej prestiżowego międzynarodowego kongresu Stowarzyszenia ICV organizowanego w Europie. Corocznie bardzo wysoka wiedza merytoryczna oraz znakomici prelegenci sprawiają, że spotkanie na stałe wpisało się w terminarze wszystkich tych controllerów, dla których ważne jest ciągłe podnoszenie kompetencji. Termin kolejnego Kongresu ICV: 26-27 kwietnia 2012 r.

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.