Rośnie świadomość zagrożeń, choć możliwość sprostania im zmniejsza się na przestrzeni ostatnich lat.

Według badania „Globalny stan bezpieczeństwa informacji 2012” prawie 3/4 respondentów na świecie uważa, że działania zapewniające bezpieczeństwo informacji w ich organizacjach są skuteczne. Co ważne, odsetek osób przekonanych o efektywności stosowanych rozwiązań zmniejszył się jednak aż o 12 punktów procentowych w stosunku do roku 2006. Prawie połowa europejskich respondentów wskazuje, że – przy rosnącym poziomie ryzyka – zapewnienie bezpieczeństwa staje się coraz trudniejsze ze względu na niewystarczające środki finansowe.

Badanie zostało przeprowadzone przez PwC we współpracy z magazynami CIO i CSO. W corocznej ankiecie udział wzięło ponad 9600 dyrektorów ds. bezpieczeństwa z 138 krajów, w tym z Polski.

Prawie połowa ankietowanych firm uważa, że spełnia jednocześnie dwa ważne kryteria skuteczności w obszarze bezpieczeństwa, czyli zarówno posiada kompleksową strategię ochrony informacji, jak i aktywnie ją realizuje. W prawie 30% organizacji panuje przekonanie, że lepiej radzi sobie ze stworzeniem strategii niż jej wypełnianiem, podczas gdy w 15% odwrotnie – skoncentrowano się w nich na aktywnym przeciwdziałaniu zagrożeniom, wykazując mniej konsekwencji w pracach nad strategicznym podejściem do bezpieczeństwa. Do biernego reagowania na pojawiające się zagrożenia – rezygnując z podejścia strategicznego – ogranicza się aż 14% respondentów.

Przy zaostrzonych kryteriach oraz założeniu, że liderem jest przedsiębiorstwo, które jednocześnie:
• stosuje w praktyce kompleksową strategię bezpieczeństwa informacji,
• korzysta z CISO lub jego odpowiednika, który raportuje bezpośrednio do zarządu,
• wdrożyło w praktyce proces okresowego pomiaru skuteczności i przeglądu polityki bezpieczeństwa,
• rozumie naturę naruszeń bezpieczeństwa, z jakimi ma styczność.

Jedynie 13% spośród respondentów zakwalifikowało się do ścisłej czołówki. „Dzięki znacznie szerszemu stosowaniu dostępnych mechanizmów obrony przed zagrożeniami, rejestrują oni około połowę mniej incydentów niż całość populacji. Nie dziwi więc, że aż 93% z tych firm uważa swoje działania w zakresie bezpieczeństwa za skuteczne” – podkreśla Jeremi Gryka, wicedyrektor w zespole ds. systemów i kontroli wewnętrznej PwC.

Najwięcej liderów odnotowano w branżach nowych technologii (15%), produkcji przemysłowej (13%), usług finansowych (10%), najmniej – w ochronie zdrowia, agendach rządowych, sektorze energetycznym i mediów (po 4%) oraz przemyśle lotniczym i obrony narodowej (2%).

Jak wynika z badania, rośnie świadomość istniejących zagrożeń – w tym roku już ponad 80% respondentów na świecie potrafiło udzielić konkretnych informacji na temat częstotliwości, rodzaju i źródeł naruszeń bezpieczeństwa, jakich doświadczyła ich organizacja.

„Jest to ogromny postęp, gdyż zaledwie kilka lat temu blisko połowa respondentów nie umiała odpowiedzieć na najbardziej podstawowe pytania dotyczące charakteru naruszeń bezpieczeństwa” – podkreśla Jeremi Gryka. Największy wzrost wiedzy nt. naruszeń bezpieczeństwa widoczny jest obecnie w branżach lotniczej i obrony narodowej, usług finansowych, technologii, telekomunikacji oraz w sektorze publicznym.

„Jeśli organizacje utrzymają zachowawczą postawę w kwestii inwestowania w bezpieczeństwo, będą coraz słabiej przygotowane, aby skutecznie stawić czoło pojawiającym się nowym zagrożeniom” – zauważa Jeremi Gryka. „W Europie niewiele ponad połowa ankietowanych przedsiębiorstw posiada całościową strategię bezpieczeństwa, jeszcze mniej zatrudnia osobę dedykowaną do tego obszaru, raportującą na poziomie zarządu czy w sposób scentralizowany zarządza bezpieczeństwem informacji”.

Główne źródła zagrożeń

Najistotniejsze źródło zagrożeń firmy nadal widzą w obecnych lub byłych pracownikach. Jednak coraz większą wagę respondenci przywiązują do innej klasy „insiderów”: 17% ankietowanych wskazuje jako kluczowe źródła ryzyka klientów, a 15% – partnerów biznesowych i dostawców (w zeszłym roku odpowiednio 12% i 11%).

„Wynika to w dużej mierze z coraz większego otwarcia biznesu na dostęp do informacji z zewnątrz, ale bez wątpienia jest i drugi czynnik – równolegle z otwarciem na dostawców postępuje liberalizacja w zakresie podstawowych środków bezpieczeństwa, które powinny stanowić pierwszą linię obrony” – stwierdza Jeremi Gryka. Przykładowo, w Europie w ciągu ostatnich dwóch lat odsetek firm, które wymagają, aby dostawcy dostosowali polityki bezpieczeństwa do ich wymagań, spadł z 31% do alarmujących 22%. Co więcej, już tylko 18% firm utrzymuje zestawienia wszystkich dostawców przetwarzających dane osobowe klientów lub pracowników.

Wraz z rosnącą popularnością „chmur obliczeniowych” (cloud computing) – stosowanych w różnych formach już przez 2/5 ankietowanych na świecie – organizacje stawiają sobie pytanie o wpływ „chmury” na bezpieczeństwo. Większość ankietowanych (54%) jest zdania, że cloud computing poprawia bezpieczeństwo, podczas gdy 23% uważa, że zwiększyła podatność na ataki. Jako najważniejsze ryzyko związane z przetwarzaniem w chmurze respondenci wskazują ograniczone możliwości wyegzekwowania stosowania polityki bezpieczeństwa u dostawców chmury.

„Biorąc pod uwagę jednoczesny wzrost znaczenia dostawców jako potencjalnego źródła naruszeń i rosnącą popularność rozwiązań outsourcingowych, należałoby się spodziewać, że zmieni się również podejście przedsiębiorstw do współpracy z dostawcami w obszarze bezpieczeństwa. Niestety, z możliwości zapewnienia sobie komfortu i stosowania dostępnych metod sprawdzenia, na ile dany dostawca chroni wrażliwe informacje, w ostatnim okresie korzysta coraz mniej firm. Problem ten dotyczy również Polski” – podkreśla Jeremi Gryka.

Jednym z najistotniejszych rodzajów zagrożeń, dyktujących obecnie wydatki na bezpieczeństwo, są ataki APT (Advanced Persistent Threat), czyli złożone, długotrwałe, wielostronne i wielostopniowe działania kierowane przeciwko konkretnym osobom lub firmom. Wskazuje na nie od 40 do 60% respondentów, w zależności od branży. Jednocześnie zaledwie 16% ankietowanych uważa, że ich organizacje są przygotowane na obronę przed takimi atakami i dysponują skuteczną polityką bezpieczeństwa.

Rosnące zagrożenie atakami ATP ma związek także z wzrastającą popularnością urządzeń mobilnych i mediów społecznościowych. Tymczasem zaledwie 37% organizacji na świecie posiada strategię bezpieczeństwa definiującą zasady korzystania z urządzeń mobilnych, a jeszcze mniej firm dysponuje taktyką dotyczącą mediów społecznościowych.

Kto (za)inwestuje w bezpieczeństwo

W ciągu ostatnich kilku lat, wiele organizacji ograniczało wydatki na bezpieczeństwo informacji i odkładało nowe projekty. Pomimo upływu kolejnego roku naznaczonego cięciami, ponad połowa respondentów na świecie jest przekonana, że budżety bezpieczeństwa w najbliższych miesiącach wzrosną. Jest to poziom optymizmu zbliżony do roku ubiegłego, a tym samym znacznie wyższy niż w latach 2007–2009. „Być może ten optymizm wypływa z przekonania, iż świadomość rosnących zagrożeń i coraz głębsza wiedza przełożą się w końcu na możliwość zdobycia finansowania” – zwraca uwagę Jeremi Gryka.

Optymizm jest szczególnie imponujący w Azji, gdzie inwestycje w bezpieczeństwo wzrosły i zostały spożytkowane na rozbudowę efektywnych narzędzi detekcji i prewencji. Tegoroczne wyniki pokazują, że Azja nie zamierza spocząć na laurach: odsetek azjatyckich respondentów, którzy przewidują kolejne zwiększenie wydatków w tym obszarze w ciągu najbliższych 12 miesięcy, skoczył z 53% w 2009 r. do 74% w roku bieżącym. Jest to wynik znacznie wyższy niż w jakimkolwiek innym regionie.

Więcej informacji o badaniu

„Globalny system bezpieczeństwa informacji 2012” jest badaniem przeprowadzonym na całym świecie przez PwC oraz magazyny CIO Magazine i CSO Magazine. Zostało zrealizowane online w okresie między 10 lutego, a 18 kwietnia 2011 r. Czytelnicy magazynów CIO i CSO oraz klienci PwC z całego świata zostali poproszeni drogą e-mailową o wypełnienie ankiety. Wyniki omówione w tym raporcie zostały uzyskane na podstawie odpowiedzi od ponad 9600 CEO, CFO, CISO, CIO, CSO, wiceprezesów oraz dyrektorów ds. IT i bezpieczeństwa informacji z 138 krajów. Dwadzieścia dziewięć procent respondentów pochodziło z Ameryki Północnej, 26% z Europy, 21% z Ameryki Południowej, 20% z Azji, zaś 3% z Środkowego Wschodu i Afryki Południowej. Margines błędu wynosi mniej niż 1%. Więcej informacji na temat badania znajduje się pod adresem www.pwc.com/pl/giss2012.

Źródło: The 2012 Global State of Information Security Study®

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.