W tym roku mija dwadzieścia lat, od kiedy firmy amerykańskie zaczęły na wielką skalę inwestować w Polsce. Jednocześnie swoje dwudziestolecie obchodzą Amerykańska Izba Handlowa w Polsce (AmCham) oraz firma doradcza KPMG.

Z tej okazji AmCham oraz KPMG, członek Izby, przygotowały raport pt. „20 lat amerykańskich inwestycji w Polsce”. Publikacja podsumowuje znaczenie inwestycji firm amerykańskich dla polskiej gospodarki oraz prezentuje doświadczenia firm amerykańskich, które zainwestowały w Polsce.

Wartość bezpośrednich inwestycji firm amerykańskich w Polsce osiągnęła na koniec 2008 roku poziom 15 597 mln dolarów*. Liczba ta nie oddaje w pełni skali inwestycji amerykańskich w naszym kraju, ponieważ duża część inwestycji firm z USA w Polsce została przeprowadzona za pomocą spółek zależnych i holdingów zarejestrowanych w Europie Zachodniej. Z 50 największych firm amerykańskich w Polsce aż 24 ma bezpośredniego właściciela zarejestrowanego w Europie. Szacujemy, że wartość inwestycji firm amerykańskich w Polsce, zarówno z bezpośrednim, jak i pośrednim udziałem kapitału amerykańskiego, może przekraczać nawet 20 mld dolarów.

Inwestycje firm amerykańskich odegrały niezwykle istotną rolę w procesie transformacji gospodarczej w Polsce po 1989 roku i wpływają na kształt polskiej gospodarki także w XXI wieku. Warto przy tym pamiętać, że inwestycje amerykańskie oznaczają nie tylko zastrzyk kapitału i nowe miejsca pracy, ale także transfer najnowocześniejszych technologii i know-how – mówi Stacy Ligas, Partner w dziale Audytu Instytucji Finansowych KPMG.

W połowie lat dziewięćdziesiątych udział kapitału amerykańskiego w całości bezpośrednich inwestycji zagranicznych sięgał prawie 14%. Obecnie, pomimo systematycznego wzrostu wartości inwestycji, ich udział w całości bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce wynosi 6,1%.

Źródło: KPMG

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.