System ERP wspomagający zarządzanie przedsiębiorstwem o zasięgu międzynarodowym musi spełniać określone kryteria. W tym artykule przybliżamy wymagania funkcjonalne w zakresie sprawozdawczości oraz raportowania dla menedżerów. Powstał on na bazie doświadczeń firmy Badesta – jednego z najstarszych w Polsce biur rachunkowych obsługujących firmy międzynarodowe – oraz firmy Sage, oferującej system ERP X3, który obecnie wspiera pracę przedsiębiorstw w 58 krajach.

W Polsce działają tysiące firm z kapitałem zagranicznym, głównie jako spółki córki i lokalne oddziały przedsiębiorstw o zasięgu międzynarodowym. Są one najczęściej elementem większej struktury – grupy kapitałowej. Podobne firmy córki działają w innych krajach i wszystkie nadzorowane są z poziomu jednej centrali, zlokalizowanej za granicą. Centrale grup kapitałowych zobowiązują swoje spółki zagraniczne do raportowania i przesyłania różnego rodzaju danych i informacji zarządczych. Choć możemy mówić o pewnych cechach wspólnych takich wymagań, wiele z nich ma charakter niestandardowy, który wynika z konkretnej kultury organizacyjnej, branży czy charakteru działalności organizacji. Dla spółek działających lokalnie raportowanie do centrali stanowi obciążenie i czysty koszt, dlatego w ich interesie jest, aby procesy te przebiegały jak najszybciej i przy minimalnym koszcie. Z kolei z perspektywy centrali kluczowe jest, aby otrzymać wiarygodny i rzetelny raport na czas, w wymaganej formie.

W praktyce podstawowym narzędziem do raportowania i komunikacji zarządczej na poziomie ponadnarodowym jest system ERP – o ile, oczywiście, spełnia wymagane kryteria. Aby je przybliżyć, przedstawimy wymagania raportowe zgłaszane przez centrale grup kapitałowych. Raportowanie na rzecz centrali zagranicznej przez firmę działającą w Polsce można rozpatrywać w trzech płaszczyznach:

  • sprawozdawczości zgodnej z obowiązującymi na świecie standardami: Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR; ang. IAS) oraz Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF; ang. IFRS),
  • raportowania z działalności biznesowej, wyników finansowych oraz wybranych procesów biznesowych na potrzeby konkretnych menedżerów z centrali,
  • obsługi procesu budżetowania i kontroli założonych budżetów.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.