Przeglądając rysunki w tym artykule można stwierdzić, że prezentuję w nim ciekawe wykresy. Ale wcale tak nie jest. O wykresach będzie inny artykuł. A tu zrobimy coś niecodziennego.

Wykresami zajmiemy się przy innej okazji. Wizualizacja danych bez wykresów

Stare powiedzenie mówi, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Wprawdzie ta mądrość nie mówi nic o tym, ile liczb może zastąpić jeden obraz, ale każdy, kto przygotowywał jakikolwiek raport wie, że nie ma to jak dobry wykres. Całą tabelę, pełną liczb przyprawiających o zawroty głowy, można zawrzeć w kilku słupkach lub liniach, dzięki czemu odbiorca może łatwo przyswoić sobie pewne dane.

A gdyby tak spróbować zwizualizować dane bez wykresu? Nie bawić się w oznaczanie zakresu źródłowego ani formatowanie osi, nie myśleć czy lepiej pokazać coś na wykresie kolumnowym, czy kołowym (oczywiście poprawna odpowiedź to kolumnowy, wykresy kołowe stosujemy tylko wtedy, kiedy ktoś nas skutecznie zaszantażuje). Kilka kliknięć i mamy wizualizację, która jest wystarczająca.

I o tym jest właśnie poniższy artykuł.

Zacznijmy od czegoś prostego. W naszym arkuszu mamy dane sprzedażowe dla czterech regionów (Rysunek 1).

Zwracam uwagę, że te dane nie muszą być sformatowane jako tabela, może to być zwykły zakres. Ponieważ dane są do siebie dość zbliżone, na pierwszy rzut oka ciężko rozpoznać, który region przoduje w sprzedaży. Oczywiście najprostszym sposobem na pokazanie tego byłoby użycie formatowania warunkowego, tylko liczby stracą na czytelności, mając za tło paski lub wypełnienie.

Ale można to bardzo łatwo obejść. Wystarczy w kolumnie obok powtórzyć te same wartości, najlepiej za pomocą odwołania formułą. I na tych powtórzonych danych używamy formatowania warunkowego – na karcie Narzędzia główne wybieramy polecenie Formatowanie warunkowe, a następnie jedną z opcji w grupie Paski danych (Rysunek 2). Teraz musimy nasze formatowanie warunkowe nieznacznie dostosować, aby mieć pełną czytelność. W tym celu zaznaczamy nasz obszar z paskami danych i ponownie na karcie Narzędzia główne wybieramy polecenie Formatowanie warunkowe, tym razem wybierając opcję Zarządzaj regułami.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 7-8/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.