Budżetowanie jest złożonym procesem, zmierzającym do określenia (zaplanowania) podstawowych kategorii biznesowych i finansowych, które składają się na docelowe wyniki zaprezentowane w postaci planu sprawozdań finansowych. Pod względem metodologicznym proces ten jest podobny do planowania finansowego, z tym że poza określeniem założeń na przyszłość trzeba wziąć pod uwagę również stan bieżący i wynikający z tego stan finansów.

Dla potrzeb budżetowania kluczowymi procesami będą zatem:

  1. zebranie danych systemowych mających wpływ na przyszłe wyniki (np. efekt zawartych kontraktów czy harmonogramy spłaty kredytów),
  2. określenie danych wejściowych (planowanych) z jednostek organizacyjnych firmy,
  3. przetworzenie danych w postać planowanego rachunku wyników, bilansu i rachunku przepływów pieniężnych.

Jeśli chodzi o punkt 3, jest to klasyczny proces planowania finansowego, na który składać się będą następujące elementy:

  • prognoza sprzedaży i przychodów ze sprzedaży,
  • prognoza kosztów operacyjnych (w tym kosztów wynagrodzeń),
  • prognoza wymaganych nakładów inwestycyjnych i źródeł finansowania,
  • kalkulacja zapotrzebowania na kapitał obrotowy,
  • prognoza sprawozdań finansowych.

Artykuł ten dotyczy problemu prognozowania nakładów inwestycyjnych i wynikających z tego efektów bilansowo-wynikowych. Należy pamiętać, że nakłady można ponosić w dowolnym miesiącu planu oraz że mogą mieć one różny charakter (stopnie amortyzacji). Można też przyjąć dla nich zróżnicowane parametry finansowania. Naszym zadaniem jest zbudowanie modelu, który pozwoli na automatyczne obliczenie łącznych kosztów amortyzacji i kosztów finansowania dla nakładów realizowanych w danym roku. Konieczne będzie wypełnienie tabeli (Rysunek 1.).

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Promocyjny nr 7-8/2025

Gdzie Excel nie może, tam bliźniaka cyfrowego pośle

Gdzie Excel nie może, tam bliźniaka cyfrowego pośle

Od razu na wstępie chciałbym zaznaczyć, że ten artykuł to dopiero wprowadzenie do praktycznych zastosowań technologii, która dzisiaj jest rozumiana na wiele sposobów. Przedstawię sposób, w jaki ja ją rozumiem. To praktyczny manifest do wdrożenia narzędzi, które łączą ze sobą to, co dzisiaj lubimy najbardziej: dane, rzeczywistość, modele predykcyjne, z tym, czego nie lubimy, czyli koniecznością dawania prostych odpowiedzi na złożone pytania.

Czytaj więcej

Wyliczanie parametrów kredytowych przy pomocy narzędzia „Szukaj Wyniku” w Excelu

Wyliczanie parametrów kredytowych przy pomocy narzędzia „Szukaj Wyniku” w Excelu

Kiedy wyliczamy parametry kredytowe, zazwyczaj interesuje nas wysokość raty, jaką mamy do spłaty. Na wyliczenie tej wartości istnieje oczywiście odpowiednia funkcja w Excelu, którą można wykorzystać.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.