Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw bez wykorzystania rozwiązań opartych na chmurze. W tej technologii działają już nie tylko proste aplikacje biurowe czy księgowe, lecz również złożone systemy służące do zarządzania całą organizacją lub wybranym jej segmentem. Jeszcze kilka lat temu przedsiębiorstwa z dużą ostrożnością podchodziły do oprogramowania utrzymywanego na serwerze, którego fizyczna lokalizacja znajduje się poza firmą, obawiając się chociażby o bezpieczeństwo czy dostępność danych. Dziś usługi dostarczane w modelu SaaS (Software as a Service) są niemal standardem. Jak każda technologia, tak i SaaS ma swoje atuty i słabości. Kiedy warto stosować ten model? Na jakie inne rozwiązania chmurowe warto zwrócić uwagę?

SaaS – blaski i cienie modelu

SaaS rośnie w siłę

Model SaaS (Software as a Service) był do tej pory jednym z najszybciej rosnących segmentów rynku usług chmurowych. Co właściwie kryje się pod tą nazwą? SaaS to termin określający jeden ze sposobów udostępniania oprogramowania opartego na chmurze. W tym modelu dostawca umożliwia klientowi korzystanie z aplikacji za pomocą Internetu. Sam dostęp do oprogramowania to jednak nie wszystko. Na uwagę zasługuje także bardzo rozbudowany katalog obowiązków, jakie ciążą na dostawcy względem klienta. Odpowiada on m.in. za rozwój aplikacji, jej utrzymanie, a także aktualizację. Oprócz tego zarządza środowiskiem sprzętowym czy wszelkimi zabezpieczeniami. W efekcie klient nie musi martwić się o infrastrukturę. Dodatkowo ma pewność, że w każdym momencie korzysta z aktualnej wersji systemu.

Oferta oprogramowania dostępnego w modelu SaaS jest naprawdę imponująca. Oprócz programów biurowych czy elektronicznej księgowości, obejmuje ona również systemy klasy CRM, HRM czy też do obsługi finansów. Przedsiębiorstwa produkcyjne w modelu SaaS mogą z kolei korzystać z aplikacji zintegrowanych z technologią IoT (Internet of Things), co z kolei ułatwia zarządzanie całym zakładem produkcyjnym.

Rynek usług chmurowych, w szczególności zaś SaaS, wydaje się odporny na zawirowania gospodarcze, jakie można obserwować na przełomie ostatnich miesięcy. Nawet wizja globalnej recesji nie wyhamowała jego szybkiego rozwoju. Z szacunków Gartnera wynika, że globalny rynek SaaS na szanse urosnąć do końca roku o 2,5% w skali r/r, osiągając wartość 105 mld dolarów1. Rozwój rynku z pewnością napędzają inwestycje firm z sektora MŚP, które w tym modelu świadczenia usług upatrują szansy na oszczędności, tak ważne w czasach kryzysu. Niemal każda duża firma korzysta już z rozwiązań typu SaaS. A jak sytuacja przedstawia się w segmencie małych podmiotów? Tu również aż 85% firm wykorzystuje oprogramowanie dostarczane w modelu usługowym.

Optymalizacja kosztów dzięki SaaS

Dlaczego model SaaS jest tak popularny? Wpływ na to ma szereg korzyści, jakie wiążą się z jego wykorzystaniem. Pierwszą i najważniejszą są przede wszystkim koszty. Analizując zalety modeli chmurowych, często mówi się o tzw. TOC (Total Cost of Ownership), czyli całkowitych kosztach posiadania. Przejście na nowy system wiąże się z różnymi wydatkami. Jeśli firma zamierza utrzymywać go lokalnie (on premise), to do takich kosztów zaliczyć należy np.:

  • inwestycje w majątek trwały – np. zakup sprzętu o odpowiednich parametrach, budowę lub rozbudowę pomieszczeń, w których będą się znajdowały serwery;
  • koszty, jakie trzeba będzie ponieść w związku z rozwojem/ aktualizacją oprogramowania;
  • koszty szkoleń personelu w zakresie administracji systemu;
  • koszty personalne związane z koniecznością zatrudnienia dodatkowych pracowników do obsługi systemu;
  • koszty związane z usuwaniem awarii i aktualizacją systemu.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.