MS Excel wykorzystujemy do bardzo różnych zastosowań. Jednak czy ktoś nauczył nas zasad i metod takiego postępowania, które gwarantuje otrzymanie rozwiązania dobrej jakości? Zwykle działamy intuicyjnie, na podstawie wcześniejszych doświadczeń oraz tego, co podpatrzyliśmy w szkole czy na kursach. Jednak nie zawsze to, co wiemy i umiemy zrobić w arkuszu jest tym, czego byśmy oczekiwali. Dlatego też w tym artykule zapraszam do poznania kilku spośród wielu zasad Metodyki 4TG.

Metodyka 4TG to zasady oraz metody projektowania i budowy automatycznie działających rozwiązań w MS Excel, które są:

  • zbudowane z prostych narzędzi MS Excel (po to, aby łatwo panować nad rozwiązaniem),
  • czytelne (po to, aby łatwo analizować rozwiązanie),
  • elastyczne (po to, aby można było łatwo modyfikować rozwiązania, szybko dostosowując do zmieniających się potrzeb organizacji),
  • bezpieczne (po to, aby rozwiązanie było stabilne w użytkowaniu).

Metodykę 4TG tworzą również zasady organizacyjne oraz narzędzia standardowe (implementacje rozwiązanych problemów dotyczących rachunkowości zarządzania, ale również informatyki), które ułatwiają projektowanie i budowę automatycznie działających rozwiązań w MS Excel (RPA).

Proste sposoby nie wymagają dużej wiedzy ani opanowania całego MS Excel, ale wymagają znajomości zasad i metod, umiejętności oceny rozwiązań, przestrzegania reguł – wtedy dopiero mamy efekty, czyli dobrze zbudowane rozwiązania, które łatwo użytkować, łatwo i szybko analizować oraz modyfikować. Zasady Metodyki 4TG są podstawą do budowy implantów menedżera – narzędzi, które dzięki możliwości szybkiej modyfikacji umożliwiają dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb informacyjnych w organizacji. Jednocześnie implant menedżera wyposażony w moduły sztucznej inteligencji współpracuje z menedżerami, a nie tylko dostarcza informacje.

Rzecz o odchyleniu

Odchylenie wartościowe = Wartość rzeczywista − Wartość planowana

a skoro

Wartość = Ilość × Cena

to:

Odchylenie wartościowe = Ilość rzeczywista × Cena rzeczywista − Ilość planowana × Cena planowana

Analizując wykres, możemy zwrócić uwagę, że:

Odchylenie z tytułu zmiany ceny = (Cena rzeczywista – Cena planowana) × Ilość planowana;

Odchylenie z tytułu zmiany ilości = (Ilość rzecz. – Ilość plan.) × Cena planowana;

Odchylenie z tytułu zmiany ceny i zmiany ilości = (Cena rzeczywista – Cena planowana) × (Ilość rzeczywista – Ilość planowana)

Przyjmijmy, po analizie wykresu, że połowa odchylenia z tytułu zmiany ceny i zmiany ilości zależy od zmiany ceny, a druga połowa zależy od zmiany ilości. Dlatego:

Odchylenie cenowe = odchylenie z tytułu zmiany ceny + 1/2 × odchylenie z tytułu zmiany ceny i zmiany ilości;

Odchylenie ilościowe = odchylenie z tytułu zmiany ilości + 1/2 × odchylenie z tytułu zmiany ceny i zmiany ilości

W literaturze możemy spotkać podejście, w którym całość odchylenia z tytułu zmiany ceny i zmiany ilości jest przyporządkowana do odchylenia cenowego. Przy niskich poziomach odchyleń cenowych i ilościowych błąd w interpretacji nie jest wielki. Problem staje się wyraźniejszy wtedy, gdy poziomy tych odchyleń są duże.

W dalszej części opracowania odchylenie z tytułu zmiany ceny i zmiany ilości będzie przyporządkowane po połowie do odchylenia cenowego i do odchylenia ilościowego.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.