Pomimo upływu 25 lat od transformacji ustrojowej oraz 7 lat od wprowadzenia ustawowego obowiązku stosowania standardów kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych polskie organizacje wciąż mają problem z efektywnym wykorzystaniem służb działów controllingu, audytu wewnętrznego czy zarządzania ryzykiem. Przyczyny takiego stanu są różne.

Pozyskiwanie efektu synergii pracy działów controllingu, audytu wewnętrznego i zarządzania ryzykiem

Praca działów controllingu, audytu wewnętrznego oraz zarządzania ryzykiem zapewnia kierownictwu informacje zarządcze i chociaż jest działaniem wspierającym podstawową działalność biznesową organizacji, daje odpowiedź na kluczowe pytania.

Czy organizacja:

  • zmierza w dobrym kierunku?
  • działa we właściwym tempie?
  • działa przy optymalnym wykorzystaniu zasobów?

Warto zatem przyjrzeć się sytuacji z bliska. Analizując, zarząd otrzymuje informacje rozproszone, poczynając od ilościowych z działu controllingu (% odchyleń, % wykonania, wartości bezwzględne przekroczeń budżetu itp.), a kończąc na informacjach jakościowych, płynących np. z działu audytu – na temat możliwości poprawy danego obszaru funkcjonowania organizacji. Najbardziej korzystną sytuacją dla zarządzających będzie zatem możliwość otrzymania zbiorczej, odpowiednio przetworzonej i aktualnej informacji.

Efekt synergii w literaturze z teorii zarządzania jest opisywany jako współdziałanie wielu elementów, którego efekt jest większy niż suma działań poszczególnych elementów z osobna1. Odnosząc się do sytuacji pozyskania efektu synergii z działalności służb GRC, kierujący organizacjami mogą próbować uzyskać pełny efekt synergii przez odpowiednią koordynację i funkcjonowanie działów controllingu, audytu i zarządzania ryzykiem. Brak efektu synergii oraz jego wywołanie zaprezentowano na ilustracji poniżej. (Patrz: rysunek 1.)

Pełny efekt synergii można przedstawić na podstawie przykładu podjęcia decyzji o ekspansji na nowe rynki zbytu. Decyzja o możliwym wejściu na nowy rynek jest następstwem uzyskania informacji z działu zarządzania ryzykiem, który poinformował zarząd o cofnięciu embarga i ceł na towary, którymi handluje firma w kraju X. Na potrzeby podejmowania decyzji zarząd dysponuje następującymi informacjami:

  • z działu zarządzania ryzykiem (informacja o szansie ponownego otwarcia rynku),
  • z działu controlingu (informacja o rocznej sprzedaży towaru do kraju X z 3 ostatnich lat przed zastosowaniem embarga),
  • z działu audytu (nieaktualna informacja o przeprowadzonym zadaniu zapewniającym w temacie rentowności sprzedaży na rynki regionu kraju X).

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.