Każdy udany biznes na świecie zaczyna się od dobrego pomysłu. Ale sam pomysł nie wystarczy. Potrzebne jest też rozeznanie, czy ta idea przełoży się w przyszłości na zyski. Najprościej start-up można określić jako firmę na początkowym etapie rozwoju, której założyciele zaczynają realizować swój pomysł biznesowy i szukają szansy rozwoju rynkowego. Głównym celem start-upu jest na początku po prostu utrzymanie się na rynku. Tylko start-up, który przetrwa pierwszy rok, dwa swojej działalności, jest w stanie wprowadzać swoje pomysły na rynek. Według raportu Startup Genome Report Extra on Premature Scaling przygotowanego przez badaczy z Uniwersytetu Stanforda i Berkeley, w ciągu pierwszych trzech lat funkcjonowania upada nawet 92% młodych firm. A zatem często przywoływana medialnie statystyka, mówiąca o tym, że 9 na 10 start-upów ponosi porażkę, ma swoje uzasadnienie.

O tym, jak młode firmy szukają finansowania - Crowdinvesting w doświadczeniach polskich start-upów

Czy rynek potrzebuje naszego rozwiązania?

W związku z tym, pierwszym krokiem w budowaniu nowego biznesu jest dobre rozeznanie potrzeby rynkowej i odpowiedź na pytanie: Czy rynek potrzebuje rozwiązania, nad którym pracujemy? Bycie pasjonatem własnego pomysłu jest bardzo ważne, ale pomysł musi mieć urzeczywistnienie na rynku. By kontynuować rozwój własnej firmy, potrzebne jest finansowanie. Wielu założycieli kieruje się w stronę inwestorów, funduszy typu Venture Capital czy Aniołów biznesu. I tutaj zaczynają się prawdziwe wyzwania. W wieku technologicznego boomu, istnieje bardzo wielu inwestorów chętnych do inwestowania w projekty przełomowe rynkowo. Niemniej jednym z bardzo istotnych błędów popełnianych przez początkujących przedsiębiorców jest przedstawianie niejasnych pomysłów, którym brakuje zrozumiałego modelu biznesowego. Inwestorzy nie są na ogół naukowcami czy inżynierami wysokich technologii, tak jak założyciele biznesów. Potrzebują więc zrozumieć model biznesowy, źródła generowania wartości i perspektywy komercyjne projektu.

Przed rozmową z inwestorem

Przystępując do rozmowy z inwestorem, założyciele start-upu powinni mieć świadomość i konkretne oczekiwania odnośnie wartości swojej firmy. Wycena przedsiębiorstwa to dość skomplikowany proces. Tym trudniejszy, jeśli mamy do czynienia z firmą we wczesnej fazie rozwoju. Wtedy oszacowania często opierają się jedynie na spekulacjach: czy start-up zrealizuje postawione przed nim cele oraz czy wykorzystując, nieraz innowacyjną technologię lub model biznesowy, stworzy wartość, której inwestorzy oczekują. Przedsiębiorstwa na tym etapie często nie mają jeszcze żadnych przychodów lub dopiero zaczynają je osiągać, natomiast na pewno mają potrzeby kapitałowe. Etap, na którym znajduje się firma ma wpływ na ocenę ryzyka, a tym samym na wycenę. Ważnym pozostaje też fakt, czy firma działała wcześniej na polu komercyjnym, ale także czy produkt lub rozwiązania, które chce sprzedawać, mają szerszy globalny zasięg.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak z danych wycisnąć informacje, czyli o tym, jak Business Intelligence zmienia handel

Jak z danych wycisnąć informacje, czyli o tym, jak Business Intelligence zmienia handel

Pierwsza zasada handlu? Klient ma zawsze rację. Jak jednak mamy się dowiedzieć, czego ten klient chce, oczekuje, jakie są jego „racje”, co zrobić, żeby był zadowolony? To nie jest przecież łatwe. Zapotrzebowanie i preferencje klientów cały czas się zmieniają, jeśli nie z powodu czynników zewnętrznych i trendów, to spowodowane naturalnymi zmianami, którym podlegają konsumenci. Mamy więc szereg wyzwań: gromadzenie przekrojowych, aktualnych danych z rynku, wykorzystanie danych dotyczących organizacji oraz wszystkich firm współpracujących, uporządkowanie informacji i stworzenie algorytmów, które pomogą organizacjom lepiej zrozumieć klientów i rynek.

Czytaj więcej

SaaS i SLA ‑ jak się zabezpieczyć i zagwarantować prawidłowe działanie oprogramowania w chmurze

SaaS i SLA - jak się zabezpieczyć i zagwarantować prawidłowe działanie oprogramowania w chmurze

Ciągły rozwój technologii i aplikacji doprowadził do wzrostu popularności nowych modeli udostępniania oprogramowania. W czasach, gdy mobilność i łatwy dostęp do treści z każdej części świata jest kwestią bardzo istotną, a wręcz podstawową, odchodzi się powoli od tradycyjnego oprogramowania udostępnianego za pomocą materialnych nośników danych w postaci dysków czy płyt. Coraz powszechniejsze staje się udostępnianie oprogramowania w modelu SaaS (Software as a Service), polegającym na umieszczeniu go w chmurze i zapewnieniu użytkownikowi zdalnego dostępu do oprogramowania, na przykład za pośrednictwem internetu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.