Grupy kapitałowe mają obowiązek sporządzać skonsolidowane sprawozdania finansowe minimum raz na rok, czyli na koniec roku obrotowego. Czasami trzeba to robić częściej, jeśli np. jednostka dominująca jest notowana na giełdzie/rynku pozagiełdowym. Konsolidację zwykle przeprowadza się także dla celów wewnętrznych na koniec miesiąca/kwartału, aby kierownictwo jednostki dominującej miało pełny obraz kondycji grupy kapitałowej i bieżących wyników jej działalności.

 Konsolidacja jest ćwiczeniem bardzo potrzebnym i praktycznym – co bowiem można wyczytać z kilkunastu/kilkudziesięciu odrębnych, jednostkowych danych finansowych? Konsolidacja pozwala „widzieć” obraz grupy kapitałowej tak, jakby była ona jedną organizacją.

Obszar konsolidacji sprawozdań finansowych reguluje ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, a konkretnie Rozdział 6. „Skonsolidowane sprawozdania finansowe grupy kapitałowej”, oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 września 2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych. W skali międzynarodowej kwestie konsolidacji są uregulowane przez obowiązujące Międzynarodowe Standardy Rachunkowości i Sprawozdawczości Finansowej (MSSF).

Proces konsolidacji sprawozdań finansowych jest mniej lub bardziej skomplikowany, w zależności od:

  • wielkości grupy kapitałowej,
  • rodzaju powiązań między jednostkami należącymi do grupy kapitałowej,
  • kategorii i częstotliwości operacji realizowanych między jednostkami.

W przypadku małej grupy kapitałowej o stabilnej strukturze konsolidacja jest zadaniem dość prostym, które może być wykonać i udokumentować w MS Excel. W innych sytuacjach, kiedy stopień komplikacji grupy/powiązań/transakcji w ramach grupy jest znaczny – arkusz może okazać się narzędziem niewystarczającym, a proces konsolidacji może wymagać bardziej zaawansowanych rozwiązań.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Sekrety tabeli przestawnej w 5 minut – część druga

Sekrety tabeli przestawnej w 5 minut – część druga

Umiejętność budowania i edytowania tabeli przestawnej to jedna z najważniejszych umiejętności w Excelu. W części pierwszej zaprezentowałem, jak szybko zbudować i edytować tzw. pivota. Wskazałem także, jak zbudować i używać slicerów, podsum oraz takich przycisków, jak „Repeat all items labels”. Tym razem pójdziemy krok dalej i poznamy kolejne najważniejsze funkcje tabeli przestawnej, które najczęściej są używane w codziennej pracy.

Czytaj więcej

Wykres pociskowy

Wykres pociskowy

Czasami chcemy pokazać na wykresie cel, do którego dążymy wraz z faktycznym wynikiem, a dodatkowo chcemy zaznaczyć, jak oceniamy wyniki w poszczególnych przedziałach wartości. Do tego idealnie nadaje się tzw. wykres pociskowy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.