Płynność to nie tylko teoretyczne wskaźniki. To także faktyczne zapotrzebowanie na środki finansowe w danym dniu. W tym artykule pokażę, w jaki sposób można szacować te potrzeby w zautomatyzowany sposób.

MS Excel w planowaniu płynności finansowej (cz. 2)

W poprzednim artykule obiecałem, że pokażę, jak wyznaczać pozycje bilansowe za pomocą Power Query. Wymaga to jednak listy kont analitycznych wraz z przypisanymi do nich pozycjami bilansowymi (Rysunek 1). W takim wypadku po stworzeniu zapytania pobierającego obroty i salda z pliku JPK i odpowiednim przekształceniu danych rozwijamy na karcie Narzędzia główne polecenie Zamknij i załaduj, a następnie wybieramy Zamknij i załaduj do. W oknie importowania danych zaznaczamy Utwórz tylko połączenie.

Następnie ponownie wybieramy polecenie Pobierz dane na karcie Dane i wskazujemy źródło, w którym mamy zmapowane konta do pozycji bilansowych – w przypadku skoroszytu Excela może być to nie tylko arkusz, ale nawet zakres nazwany. Klikamy Przekształć dane. W Power Query powinniśmy mieć teraz oba zapytania. Na karcie Narzędzia główne wybieramy polecenie Połącz, a następnie rozwijamy Scal zapytania i wybieramy Scal zapytania jako nowe. W oknie, które się pojawiło, jako górną tabelę wybieramy z rozwijanego pola dane z pliku JPK, a jako dolną – mapowanie. Klikamy tak w górnej, jak i w dolnej tabeli na kolumnę z numerami kont. U dołu powinna pojawić się informacja, dla ilu wierszy takie połączenie jest zgodne (Rysunek 2).

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kontroler finansowy na LinkedIn. Jak 21 razy zwiększyć widoczność swojego profilu?

Kontroler finansowy na LinkedIn. Jak 21 razy zwiększyć widoczność swojego profilu?

Co minutę pracę przez LinkedIn znajduje 6 osób1. Ten największy biznesowy portal skupia obecnie 810 milionów użytkowników na świecie, z czego 211 mln w Europie. Wśród polskich userów aż 22% stanowią decydenci, a jedną z najliczniej reprezentowanych branż, poza IT, są finanse2. Jak zatem budować profesjonalny profil kontrolera finansowego na LinkedIn? Oto 17 kroków z instrukcjami i praktycznymi przykładami personal brandingu.

Czytaj więcej

Matryca KPI w praktyce

Matryca KPI w praktyce

W gąszczu danych z różnych źródeł komfort pracy może zagwarantować matryca, która odwołując się do art. 9c ust. 1 ustawy Prawo bankowe, jest opisem powiązanych celów z procesami w działalności firmy, które przez zarządzających zostały uznane za istotne oraz są kluczowymi mechanizmami kontrolnymi i niezależnym monitorowaniem (weryfikacją lub testowaniem) przestrzegania tych mechanizmów kontrolnych. Te mechanizmy kontrolne to właśnie nasze KPI. Stąd narodziła się idea matrycy KPI, którą dziś można wykorzystać na kilka sposobów, między innymi do kontroli procesów oraz podejmowanych decyzji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.