Do jednej z sal konferencji Data Science Summit w Warszawie szło się długim korytarzem. Miał się w niej odbyć wykład na temat self-service w Business Intelligence. Korytarz był oflankowany pracownikami firm konsultingowych i firm z branży IT. Wszyscy oni, obłożeni gadżetami i plakatami, szukali kandydatów na stanowiska: „Specjalista od przetwarzania danych”, „Data steward”, „Inżynier danych”. Prowadzący prelekcję, wykładowca Politechniki Rzeszowskiej, przyszedł do sali tą samą drogą. Po wejściu zadał pytanie: Proszę Państwa, skoro poszukiwanych jest tylu specjalistów od przetwarzania danych, to czy sformułowanie „Self-Serivce BI” ma sens? To pytanie uświadomiło mi, że hasła samoobsługowości w analityce danych są często nadużywane. Rzeczywistość jest trochę bardziej skomplikowana niż da się to przedstawić w krótkim haśle marketingowym.

Gdzie w analityce jest miejsce na Self-service?

Zgadzam się z hasłem self-service bezwarunkowo, jeżeli rozumiemy pod nim niski próg wejścia, czyli łatwość samodzielnego uruchomienia i rozpoczęcia przygody z analizami w narzędziu lepiej do tego stworzonym niż Excel. Nie potrzeba specjalistycznej wiedzy, by zacząć przygodę we współczesnych narzędziach BI. Jeżeli natomiast pod self-service chcemy rozumieć samoobsługowość w zaspokajaniu pełni potrzeb analitycznych organizacji, to musimy być ostrożni.

W poniższych wnioskach, za self-service będę przyjmował samodzielną pracę z danymi. Zakładam również, że praca z danymi w trybie self-service odnosić się powinna do wszystkich osób, dla których jest to zajęcie poboczne, zadanie wspierające ich w pracy. Trudno mówić o self-service BI w przypadku specjalistów analizy danych, dla których jest to po prostu zajęcie zawodowe.

Self-service dla użytkowników końcowych to możliwość pełnej eksploracji danych przygotowanych przez analityka. Możliwość szybkiego wygenerowania własnego spojrzenia, uzyskania odpowiedzi na własne, szybkie pytanie. Jest to możliwość łatwego podzielenia się wynikiem z innymi, możliwość własnego, wygodnego ustawienia monitorowania wybranych wskaźników.

Mniej self-service...

Ekstrakcja i przetwarzanie danych to ciężka praca. Dane są w różnych systemach, do których najpierw trzeba się dostać. Dane są niekompletne, dane mają błędy. Nie są spójne między źródłami. Brak im poprawnych połączeń (kluczy). Te same dane potrafią być przechowywane w kilku miejscach naraz (redundancja). Na doprowadzenie danych do formy nadającej się do raportowania trzeba poświęcić dużo czasu. Zajmuje to mniej czasu dopiero wtedy, gdy ma się odpowiednie umiejętności i doświadczenie.

... lub więcej self-service

Konsumpcja danych powinna być dostępna dla wszystkich. Łatwość konsumpcji oraz możliwość tworzenia własnych alternatywnych zestawień danych pozwoli szybciej dostawać odpowiedzi, oraz zmniejszyć nakład pracy na produkcję licznych kopii raportów. Tutaj self-service powinien działać w stu procentach.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Jak z danych wycisnąć informacje, czyli o tym, jak Business Intelligence zmienia handel

Jak z danych wycisnąć informacje, czyli o tym, jak Business Intelligence zmienia handel

Pierwsza zasada handlu? Klient ma zawsze rację. Jak jednak mamy się dowiedzieć, czego ten klient chce, oczekuje, jakie są jego „racje”, co zrobić, żeby był zadowolony? To nie jest przecież łatwe. Zapotrzebowanie i preferencje klientów cały czas się zmieniają, jeśli nie z powodu czynników zewnętrznych i trendów, to spowodowane naturalnymi zmianami, którym podlegają konsumenci. Mamy więc szereg wyzwań: gromadzenie przekrojowych, aktualnych danych z rynku, wykorzystanie danych dotyczących organizacji oraz wszystkich firm współpracujących, uporządkowanie informacji i stworzenie algorytmów, które pomogą organizacjom lepiej zrozumieć klientów i rynek.

Czytaj więcej

SaaS i SLA ‑ jak się zabezpieczyć i zagwarantować prawidłowe działanie oprogramowania w chmurze

SaaS i SLA - jak się zabezpieczyć i zagwarantować prawidłowe działanie oprogramowania w chmurze

Ciągły rozwój technologii i aplikacji doprowadził do wzrostu popularności nowych modeli udostępniania oprogramowania. W czasach, gdy mobilność i łatwy dostęp do treści z każdej części świata jest kwestią bardzo istotną, a wręcz podstawową, odchodzi się powoli od tradycyjnego oprogramowania udostępnianego za pomocą materialnych nośników danych w postaci dysków czy płyt. Coraz powszechniejsze staje się udostępnianie oprogramowania w modelu SaaS (Software as a Service), polegającym na umieszczeniu go w chmurze i zapewnieniu użytkownikowi zdalnego dostępu do oprogramowania, na przykład za pośrednictwem internetu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.