Finansowanie społecznościowe kojarzy się przede wszystkim z pozyskiwaniem środków na realizację celów prywatnych. Tymczasem okazuje się, że ta forma finansowania wchodzi również do świata biznesu, a mechanizm crowdfundingu pozwala firmom w skuteczny sposób pozyskiwać duże grupy inwestorów. Wielu inwestorów w ten sposób znajduje perełki inwestycyjne.

Crowdfunding w biznesie - czy to się udaje?

Jeszcze kilkanaście lat temu, chcąc coś sfinansować – czy to projekt, firmę, czy cokolwiek, co wymagało kapitału na start – mieliśmy do wyboru kilka sposobów na pozyskanie pieniędzy: zaciągnięcie długu w banku, pożyczenie pieniędzy od bliskich, poszukanie inwestycji aniołów biznesu lub Venture Capital. Około 2009 roku czwarta opcja stała się popularna dla tych, którzy próbowali swoich sił przedsiębiorczych: crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe. To sposób na pozyskanie pieniędzy od wielu osób. Każdy wpłacający, w większości przypadków, wybiera świadczenie zwrotne (nagrodę), a wszystkie małe, indywidualne inwestycje zapewniają kapitał potrzebny do uruchomienia firmy lub projektu. Mówiąc prościej, finansowanie społecznościowe dla biznesu jest świetną okazją do skutecznego pozyskiwania dużej grupy inwestorów.

Czas pozyskiwania finansów nazywamy „kampanią”, natomiast czas przygotowania to „pre-launch”, a czas po kampanii możemy nazwać „post-service”.

Pierwsza platforma do tego typu kampanii rozpoczęła swoje działania w 2003 roku (Artistshare, https://www.artistshare.com/, działa do dziś), natomiast mechanizm ten nazwał Michael Sullivan na swoim portalu „fundavlog” w 2006 roku. Sam mechanizm zrzucania się przez wiele osób na jedną rzecz, nie jest niczym nowym. Jednak popularność, jaką crowdfunding zyskał dzięki internetowi, pozwala co roku pobijać rekordy zebranych w ten sposób środków. Rosnącą popularność potwierdza opublikowany w czerwcu 2021 raport „The 2nd Global Alternative Finance Market Benchmarking”1. Rok pandemiczny był zdecydowanie katalizatorem zmian i także crowdfunding rozwijał się w rekordowym tempie – globalny rynek alternatywnego finansowania online (którego częścią jest crowdfunding) wzrósł o 24%2. Wiele osób widzi w nim szansę na pozyskiwanie środków, wielu inwestorów w ten sposób znajduje perełki inwestycyjne.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dla kogo tokenizacja?

Tokenizowana na Binance Tesla przechodzi inny proces tokenizacji niż polska spółka chcąca pozyskać 4 miliony złotych. Intencją artykułu jest przedstawienie pełnego obrazu i realiów tokenizacji, które dotyczą głównie małych i średnich firm. Dla kogo jest tokenizacja i jak zrobić to dobrze?

Czytaj więcej

O tym, jak młode firmy szukają finansowania ‑ Crowdinvesting w doświadczeniach polskich start‑upów

O tym, jak młode firmy szukają finansowania - Crowdinvesting w doświadczeniach polskich start-upów

Każdy udany biznes na świecie zaczyna się od dobrego pomysłu. Ale sam pomysł nie wystarczy. Potrzebne jest też rozeznanie, czy ta idea przełoży się w przyszłości na zyski. Najprościej start-up można określić jako firmę na początkowym etapie rozwoju, której założyciele zaczynają realizować swój pomysł biznesowy i szukają szansy rozwoju rynkowego. Głównym celem start-upu jest na początku po prostu utrzymanie się na rynku. Tylko start-up, który przetrwa pierwszy rok, dwa swojej działalności, jest w stanie wprowadzać swoje pomysły na rynek. Według raportu Startup Genome Report Extra on Premature Scaling przygotowanego przez badaczy z Uniwersytetu Stanforda i Berkeley, w ciągu pierwszych trzech lat funkcjonowania upada nawet 92% młodych firm. A zatem często przywoływana medialnie statystyka, mówiąca o tym, że 9 na 10 start-upów ponosi porażkę, ma swoje uzasadnienie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.