Świetna wizualizacja danych jest jak mityczny Święty Graal – każdy chce TO mieć, choć nie wiadomo, czy w ogóle istnieje. Wśród kontrolerów finansowych sprawa wygląda odwrotnie – każdy myśli, że TO ma (potrafi przygotować wspaniałą wizualizację), ale niewielu rzeczywiście się to udaje, choć jest to jak najbardziej realne i możliwe...

4 kroki tworzenia skutecznej wizualizacji informacji zarządczej

Wprowadzenie

Z czego wynika problem? Prawdopodobnie z tego, że wymaga to interdyscyplinarnego – z pozoru sprzecznego – spojrzenia na dane i informacje. Połączenia analitycznego podejścia i designu, kreatywności i zwyczajnej ciężkiej pracy, uczciwości i socjotechniki. Wystarczy jednak ograniczyć się do 5 zasad wizualizacji danych1, by osiągnąć zamierzony efekt.

1. Mów prawdę – zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie drążył temat. Bądź przygotowany do rozwinięcia poruszonych kwestii, bo pozostawienie niejasności w danych na pewno prędzej czy później sprowadzi pytania. A utrata zaufania do danych jest nieomal nieodwracalna!

2. Zmierzaj zawsze do celu – nie trać czasu na „owijanie w bawełnę”. Twoim zadaniem jest możliwie szybko dać odpowiedź i umiejętnie skierować uwagę odbiorcy na zaplanowany przez Ciebie cel prezentacji. Ponadto im dłuższy i bardziej zagmatwany wywód, tym trudniej utrzymać koncentrację osobie analizującej Twoje zestawienie.

3. Wybieraj właściwe narzędzie do realizacji celu – czy zawsze musi to być wykres liniowy? Dlaczego w ogóle pokazywać wartość? Zastanów się, co sprawi największe wrażenie.

4. Podkreśl to, co najważniejsze – te same dane można prezentować na wiele sposobów. Skoncentruj się na tym, co chcesz przekazać, i wyeksponuj to przy pomocy designu – tła, układu danych, wyróżnień itp.

5. Zachowaj prostotę – rób tylko to, co absolutnie niezbędne. Reszta jest nieważna. Zapomnij o barokowej ornamentyce i fajerwerkach technicznych. Liczy się klarowność przekazu.

W założeniach wszystko wydaje się proste, dopiero realizacja nastręcza problemów. Dlatego warto skupić się na czterech etapach tworzenia wizualizacji i krok po kroku zmierzać do określonego celu. Należy zatem:

  1. ustalić rzeczywisty cel prezentacji danych,
  2. zbudować właściwy model danych pod kątem obranego celu,
  3. zaplanować cały przekaz informacyjny według przyjętych założeń, standardów i wytycznych designerskich oraz dostępnych danych,
  4. zaprojektować poszczególne informacje na bazie najlepszego w danej sytuacji narzędzia,
  5. …i tyle! Raport powinien być olśniewający i skuteczny w swym przekazie.

Nie trzeba daleko szukać, żeby odnaleźć dobrze znany wzorzec spełniający powyższe wymogi – to pulpity menedżerskie.

 

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Matryca KPI w praktyce

Matryca KPI w praktyce

W gąszczu danych z różnych źródeł komfort pracy może zagwarantować matryca, która odwołując się do art. 9c ust. 1 ustawy Prawo bankowe, jest opisem powiązanych celów z procesami w działalności firmy, które przez zarządzających zostały uznane za istotne oraz są kluczowymi mechanizmami kontrolnymi i niezależnym monitorowaniem (weryfikacją lub testowaniem) przestrzegania tych mechanizmów kontrolnych. Te mechanizmy kontrolne to właśnie nasze KPI. Stąd narodziła się idea matrycy KPI, którą dziś można wykorzystać na kilka sposobów, między innymi do kontroli procesów oraz podejmowanych decyzji.

Czytaj więcej

KPI na straży kosztów w firmie

KPI na straży kosztów w firmie

Policzyć można niemal wszystko, a większość procesów biznesowych można zaprezentować w liczbach. Pod trzyliterowym skrótem KPI kryją się różnego rodzaju mierniki, dzięki którym można oceniać funkcjonowanie firmy, wychwytywać obszary nieefektywności, śledzić zmiany w czasie. Kluczowe wskaźniki efektywności są jednym z prostszych narzędzi pomocnych w zarządzaniu niemal każdym obszarem organizacji. Są również, a może przede wszystkim, doskonałym strażnikiem kosztów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.