Wartość przedsiębiorstwa to pojęcie mieszczące się w zakresie zainteresowania rachunkowości finansowej i zarządczej. Kształtowanie wartości przedsiębiorstwa odbywa się w dwóch płaszczyznach: dochodowej i majątkowej. Obie te płaszczyzny wymagają odpowiedniego podejścia i planowania – w tym rozważania scenariuszy.

Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa a podejście scenariuszowe

Wartość przedsiębiorstwa jako pojęcie z zakresu ekonomii, finansów i nauk o zarządzaniu obecne jest w dyskursie naukowym i popularnonaukowym już dość długo, jednak dla wielu ten termin jest nadal niezrozumiały. Z punktu widzenia rachunkowości jako nauki stosowanej pojęcie wartości przedsiębiorstwa można definiować dwojako.

Po pierwsze – z historycznego punktu widzenia – jest to wartość majątku wypracowanego przez podmiot gospodarczy i pomniejszonego o zobowiązania oraz odpowiednie korekty. Takie podejście nazywane jest majątkowym spojrzeniem na wartość przedsiębiorstwa.

Po drugie – wartość przedsiębiorstwa może być utożsamiana z korzyściami ekonomicznymi, które generuje wyceniane przedsiębiorstwo. Analizując pojęcie wartości przedsiębiorstwa w tym ujęciu należy zatem stwierdzić, że jest ona równoważna sumie przepływów pieniężnych (lub rzadziej zysku netto) wygenerowanych przez przedsiębiorstwo w założonym wcześniej czasie prognostycznym. Takie podejście nazywane jest dochodowym (lub też dyskontowym) podejściem do zarządzania wartością przedsiębiorstwa.

Oba te nurty cechuje to, że w ramach stosowania narzędzi służących do określenia wartości przedsiębiorstwa w ramach danej koncepcji, można stosować pewne założenia scenariuszowe pozwalające na odpowiednie kształtowanie parametru wartości w czasie. Aby jednak szerzej spojrzeć na możliwości podejścia scenariuszowego w tym zakresie, należy wcześniej zdefiniować oba podejścia.

Koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa

Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa (Value Based Management, VBM) to koncepcja, która stała się odpowiedzią na zapotrzebowanie zarządów podmiotów gospodarczych na problem rozdziału funkcji własności od funkcji zarządzania, który dość mocno uwidocznił się już w drugiej połowie XX wieku. Koncepcja VBM pierwszy raz została zdefiniowana w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. W głównej mierze dotyczyła próby pomiaru korzyści ekonomicznych generowanych przez podmiot gospodarczy i ich konfrontacji z rynkowymi parametrami oceny rentowności1. Głównym założeniem koncepcji VBM jest takie kreowanie korzyści ekonomicznych w postaci wzrostu wartości przedsiębiorstwa, aby stopa zwrotu z inwestycji w przedsiębiorstwo przewyższała średni ważony koszt kapitału, który potrzebny jest do jego obsługi2.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Cykl rotacji zobowiązań (DPO), czyli... czy dostawcy mogą w większym stopniu kredytować darmowo naszą działalność?

Jeżeli chcesz poznać wartość pieniędzy,

Spróbuj ich trochę od kogoś pożyczyć.

Benjamin Franklin


Płatności za kupowane od dostawców towary, materiały i usługi stanowią zwykle znaczną część wydatków pieniężnych każdego biznesu. Nierzadko kupujący otrzymują od sprzedających tzw. kredyt kupiecki, czyli odroczenie zapłaty za przedmiot zakupu o ustaloną liczbę dni od daty jego otrzymania. Zazwyczaj odroczenie płatności jest darmowe i nie wiąże się z żadnymi kosztami. Wpływa to pozytywnie na przepływy pieniężne kupującego. Uzyskanie od dostawcy kredytu kupieckiego nie jest łatwe. Zwykle udzielane jest tylko solidnym i wiarygodnym odbiorcom. Miernikiem stopnia korzystania z kredytu kupieckiego od dostawcy jest wskaźnik cyklu rotacji zobowiązań (DPO). Wielkość tego wskaźnika pozwala szybko i niejako „z lotu ptaka” ocenić sprawność jednostki w negocjowaniu z dostawcami warunków kredytu kupieckiego i stopnia jego faktycznego wykorzystania.

Czytaj więcej

Rentowność to nie przepływy pieniężne

Rentowność to nie przepływy pieniężne

Każdy z nas chciałby leżeć na leżaku, na pięknej plaży z widokiem na ocean i tylko co jakiś czas zerkać na telefon i patrzeć jak przybywa nam pieniędzy na koncie. Jak jednak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami nadwyżki finansowe inwestuje 20 proc. Polaków, a jedynie połowa wyraża zainteresowanie inwestowaniem w przyszłości. Moim zdaniem wynika to trochę jednak z braku wiedzy ekonomicznej, która jest zaniedbaniem naszego systemu edukacji. Sytuacja ta przecież potem może rzutować na brak odpowiedniej wiedzy w zakresie inwestowania w naszym przedsiębiorstwie. Każda potencjalna inwestycja musi być przecież prześwietlona przed wydaniem środków pieniężnych. Musi wykazać się odpowiednią rentownością oraz tym, że generuje odpowiednie przepływy pieniężne. Stąd nasze myślenie, że jeżeli coś jest rentowne to musi generować nam przepływy pieniężne. Jakieś tam pewnie generuje, ale jak to powiązać?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.