Wiele spółek w Polsce realizuje transakcje z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową (dalej: raje podatkowe). W niektórych przedsiębiorstwach są to jednorazowe przypadki, a w niektórych kluczowe transakcje, które stanowią największy przychód bądź koszt. Rozliczenia polskich podatników z podmiotami z rajów podatkowych budzą coraz to większe zainteresowanie organów podatkowych, dlatego też ceny transferowe stanowią dla przedsiębiorców nie lada wyzwanie.

Transakcje z rajami podatkowymi w praktyce polskich firm

Mimo, iż regulacje w zakresie cen transferowych funkcjonują w polskich przepisach od wielu lat, to większa część przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że przepisy z zakresu cen transferowych obejmują nie tylko transakcje realizowane z podmiotami powiązanymi, ale również transakcje realizowane z podmiotami niezależnymi, w sytuacji, w której podmioty te mają siedzibę w raju podatkowym.

Transakcje z podmiotami z rajów podatkowych

Praktyka pokazuje, iż spółki weryfikując obowiązki dokumentacyjne w zakresie cen transferowych nie biorą pod uwagę transakcji realizowanych z podmiotami z rajów. Czy to zwykłe przeoczenie, nieznajomość przepisów czy faktycznie celowe działanie? To pytanie, na które bardzo ciężko znaleźć odpowiedź.

Kancelarie podatkowe bardzo często naświetlają przedsiębiorstwom problem, a w zasadzie ryzyka, jakie wiążą się z realizacją transakcji z kontrahentami z rajów podatkowych. Przeprowadzając audyt w zakresie cen transferowych, bardzo często okazuje się, że transakcje realizowane z kontrahentami są na dużą skalę, a ceny, ustalone w tych transakcjach, nie zawsze są zgodne z ideą ceny rynkowej.

Rok 2021 przyniósł wiele zmian w zakresie przepisów dotyczących cen transferowych, w tym w szczególności w zakresie weryfikacji i dokumentowania transakcji realizowanych z rajami podatkowymi. Ustawodawca postanowił znacząco rozszerzyć obowiązki podatników związane z weryfikacją kontrahentów, w przypadkach, w których istnieje ryzyko współpracy z rajami podatkowymi, jak również poszerzył obowiązki dokumentacyjne w tym zakresie.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Dotacje i fundusze nr 39/2021

Zobacz również

Audit quality accountability strengthened

Audit quality accountability strengthened

Three new audit quality management standards focus attention on the role of country managing partners, who will need to sign off on firm processes

Czytaj więcej

Jak wycenić przedsiębiorstwo na potrzeby przejęcia

Wycena przedsiębiorstwa stanowi proces określania wartości przedsiębiorstwa. W procesie tym kluczowe jest sprecyzowanie „poszukiwanej” wartości, a następnie przyjęcie właściwych założeń oraz wybór podejścia (podejść) i metod wyceny. Wskazane tu aspekty zostaną poruszone w niniejszym artykule, w szczególności w kontekście wyceny przedsiębiorstwa mającego zostać przejętym i włączonym do innego podmiotu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.