Tsunami podwyżek przed nami, za nami, a może jesteśmy w trakcie? Wielu przedsiębiorców i konsumentów zadaje sobie takie pytanie, widząc podwyżki w sklepach czy na stacjach benzynowych (paliwo niemal po 6 zł!). Tworząc zatem budżety na przyszły rok już dzisiaj należy również przyjrzeć się rynkowi energii elektrycznej.

Power Purchase Agreements (PPA) w praktyce

Od kilku miesięcy rozmawiam z klientami nt. cen i za każdym razem, kiedy pada pytanie: Czy to już koniec? – przypomina mi się proces negocjacji z jedną z największych piekarni na polskim rynku. W marcu tego roku rozmawialiśmy o cenie 350 zł/MWh i już wtedy właściciel kręcił nosem mówiąc, że jest za drogo i woli poczekać... cóż, nie minęło 6 miesięcy i przyjął ofertę od konkurencji po 450 zł/MWh. Przy zużyciu niemal 30 GWh to dodatkowy koszt na poziomie 3 000 000 mln zł – tak, tak, trzech milionów złotych. Dlaczego tak się stało? Najlepiej to zobrazować wykresem z TGE (Rysunek 1).

Jesteśmy na historycznych maksimach, a wielu z klientów wciąż pyta – czy jeszcze będzie rosło, wstrzymując się z decyzją o kontraktacji. Czy to dobra strategii czy zła? Nie wiem, tak samo jak nie można w 100% przesądzić czy ten wzrost się utrzyma. Przed nami przynajmniej dwa zdarzenia, które krótkoterminowo mogą wpłynąć na korektę na rynku energii (co nie znaczy, że należy utożsamiać korektę z odwróceniem trendu). Są to:

  • zmiana zasad lokowania inwestycji wiatrowych – zmniejszenie współczynnika z 10H na 3H oraz
  • podwyżki w taryfie G, regulowanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Fundamenty pod dalsze wzrosty wciąż jednak pozostają trwałe i związane są oczywiście ze strukturą wytwarzania energii w kraju. Około 70% dostarczanej do państwa budynków energii wytwarzana jest z węgla, co przy rosnącym składniku kosztowym każdej węglowej elektrowni, jakim są prawa do emisji CO2, nieprędko doczekamy się istotnych przecen. Czas pokaże.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Globalny podatek minimalny

Globalny podatek minimalny

1 stycznia 2025 r. weszły w życie przepisy dotyczące tzw. globalnego podatku minimalnego. Celem wprowadzenia tej regulacji ma być wyrównanie zasad opodatkowania największych globalnych korporacji. Efektem zmian jest to, żeby efektywna stawka podatku dochodowego od osób prawnych w danym kraju nie była niższa niż 15%.

Czytaj więcej

Jak poprawić błędne dane nabywcy na fakturze

Jak poprawić błędne dane nabywcy na fakturze

Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji między podatnikami VAT. Poszczególne błędy pojawiające się w fakturach mogą zostać naprawione poprzez wystawienie faktury korygującej lub noty korygującej. Ustawodawca szczegółowo wskazuje sytuacje, w których należy sporządzać poszczególne rodzaje dokumentów korygujących.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.