Początek nowego roku skłania nas do podsumowania zmian z 2019 r. i zaplanowania nowych wyzwań na kolejne miesiące. W 2019 r. w funduszach europejskich dominowały konkursy na działalność badawczo-rozwojową, tworzenie nowych produktów lub usług, promocję działalności gospodarczej czy w końcu działania dotyczące współpracy z jednostkami naukowymi, konsorcjami naukowymi oraz konsorcjami naukowo-przemysłowymi. Dużą pulę dodatkowych środków przyniosły ogłoszone w połowie roku konkursy w ramach Funduszy Norweskich. W artykule przedstawiony został inny rodzaj pomocy publicznej – zwolnienie z podatku dochodowego w ramach Polskiej Strefy Inwestycji.

Polska Strefa Inwestycji

Od czasu wejścia w życie Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji1 (dalej: Ustawa) minął ponad rok. Ustawa zastąpiła obowiązujące wówczas przepisy w ramach funkcjonujących Specjalnych Stref Ekonomicznych (SSE). Na bazie istniejących Specjalnych Stref Ekonomicznych, które działały w systemie pomocy publicznej ponad 20 lat, powstała Polska Strefa Inwestycji (PSI). Nowy instrument wsparcia uzupełniło Rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej: Rozporządzenie), które zawiera wytyczne dla przedsiębiorstw starających się o wydanie decyzji o wsparciu w ramach zwolnienia z podatku dochodowego na nowe inwestycje. Za nową inwestycję uznaje się tu m.in. zwiększenie mocy produkcyjnych istniejącego zakładu, dywersyfikację produkcji poprzez wprowadzenie nowych produktów, zasadniczą zmianę procesu produkcyjnego czy założenie nowego przedsiębiorstwa.

PSI zawiera szereg regulacji usprawniających proces aplikacji o wydanie decyzji o wsparciu. Zmiany obejmują zniesienie barier w zakresie lokalizacji inwestycji określonych obszarem SSE. Dzięki nowym regulacjom przedsiębiorcy mogą inwestować w wybranej przez siebie lokalizacji na terenie całego kraju.

Do czasu wprowadzenia nowego rozwiązania przedsiębiorcy byli ograniczeni obszarem strefowym na przeprowadzenie nowej inwestycji. Nowe rozwiązanie niesie za sobą wiele ułatwień, nie tylko w zakresie czynników geograficznych, ale również ekonomicznych, które w przypadku przedsiębiorstw z sektora MŚP jest bardzo atrakcyjne.

Wysokość ulgi podatkowej obliczana jest zgodnie z mapą pomocy regionalnej na lata 2014-2020 (rysunek). Poziom wsparcia dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zwiększany jest odpowiednio o 10% i 20%.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Źródło: Dotacje i fundusze nr 29/2019

Zobacz również

Part of the solution

MC_68_93.jpg

Recent high-profile company failings around the world have led to recommendations for changes to improve audit quality.

Czytaj więcej

Ocena opłacalności projektów

MC_68_42.jpg

Chcąc ocenić opłacalność projektów inwestycyjnych w przedsiębiorstwach, trzeba przyjąć właściwą metodologię, a także określić zasady wyznaczania mierników służących ocenie efektywności inwestycji. Tylko wówczas możemy przystąpić do właściwej oceny i uzyskać interesujące nas dane. W artykule omawiamy te zagadnienia na przykładzie przedsiębiorstwa z branży chemicznej, które rozważa wdrożenie projektu polegającego na zakupie technologii do wytwarzania nowego preparatu.

Czytaj więcej

Montaż finansowy w zakresie wykorzystania środków pomocowych

DiF_30_12.jpg

Z budżetem projektów współfinansowanych ze środków pomocowych ściśle wiąże się pojęcie montażu finansowego. Polega on na określeniu źródeł finansowania projektu i ich procentowego udziału w całym przedsięwzięciu. Po rozpisaniu wydatków związanych z zaplanowanym do realizacji projektem na poszczególne źródła finansowania otrzymujemy informację, jaką część wydatków możemy sfinansować ze środków wspólnotowych, ile wynosi wkład krajowy, a ile trzeba wyłożyć ze środków własnych.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama