Największą cenę można osiągnąć ze sprzedaży przedsiębiorstwa, gdy cechuje je dobra kondycja ekonomiczno-finansowa, niskie ryzyko działalności, brak istotnych ryzyk prawnych i organizacyjnych, jak również korzystne perspektywy rozwoju. Powyższe cechy będą powodować, że wyceny takiego podmiotu będą wysokie, a w konsekwencji sprzedający może liczyć na uzyskanie satysfakcjonującej ceny z jego sprzedaży.

Jak przygotować się do sprzedaży przedsiębiorstwa?

W takich sytuacjach jednak przedsiębiorcy rzadko są skłonni rozważać decyzję o sprzedaży. Nie mają także często zwyczaju patrzenia na swój biznes przez pryzmat potencjalnych nabywców. Zachęcamy naszych klientów do innej perspektywy. Myślenie o swoim biznesie w kategoriach „produktu” pozwala efektywniej zarządzać przedsiębiorstwem i jego wartością, stanowi dodatkowy impuls do rozwoju, a także daje możliwość realnego uwzględniania ewentualnej sprzedaży w strategicznych planach lub wariantach rozwoju wydarzeń.

Warto zatem zawczasu przygotować się do opcji sprzedaży przedsiębiorstwa i zadbać, by jego postrzeganie przez potencjalnych inwestorów było jak najkorzystniejsze. Najlepiej do procesu sprzedaży przygotowywać się na bieżąco. Rozpoczęcie tego procesu na 2–3 lata przed planowaną transakcją z reguły jest konieczne, by osiągnąć najlepsze rezultaty. Pozwala to na zaprezentowanie potencjalnym nabywcom wzorowo przygotowanych sprawozdań finansowych i osiągnięć z ostatnich lat, jak również pozytywnie wpływających na biznes aspektów organizacyjno-prawnych przedsiębiorstwa. Tym niemniej, nawet jeśli okres do planowanej sprzedaży jest znacznie krótszy, warto przeprowadzić wewnętrzne due diligence, aby wyeliminować lub przynajmniej ograniczyć te aspekty, które z perspektywy nabywcy będą powodować u niego największe obawy (ryzyko) i poprawić te, które są powodem słabej kondycji finansowej. Ograniczenie ryzyk i poprawa kondycji finansowej przedsiębiorstwa winna zaowocować wzrostem wartości przedsiębiorstwa (a co się z tym bezpośrednio wiąże możliwej do uzyskania ceny ze sprzedaży) znacznie przewyższającej koszty przeprowadzenia badania i dokonania niezbędnych usprawnień. Przeprowadzenie procesu due diligence przez zbywcę w ramach procesu przygotowania do sprzedaży biznesu pozwala także przygotować się mentalnie, organizacyjnie i strategicznie do działań, które będą następować na dalszych etapach procesu sprzedaży, np. kolejne (właściwe) due diligence będzie miało o wiele bardziej usystematyzowany przebieg i strukturę. Organizacja zaś będzie w stanie w przewidywalny sposób zarządzać przekazywanymi inwestorom informacjami i udzielać stosownych wyjaśnień. Istotne na tym etapie jest już współdziałanie z zewnętrznymi doradcami transakcyjnymi, finansowymi i prawnymi, którzy mają świeże spojrzenie na badane przedsiębiorstwo. Ich znajomość modeli i rytmu procesów M&A pozwoli w sposób należyty zarządzać procesem przygotowań.

W niniejszym artykule podjęte zostaną zagadnienia dotyczące celu, zakresu, jak i identyfikacji możliwych usprawnień wynikających z przeprowadzenia badania due diligence zarówno organizacyjno-prawnego, jak i finansowego przedsiębiorstwa w kontekście przygotowania do sprzedaży przedsiębiorstwa. Due diligence to skrót odnoszący się do zespołu czynności i analiz mających na celu ustalenie sytuacji prawnej, organizacyjnej i finansowej przedsiębiorstwa (standing) lub też jego poszczególnych składników w aspekcie ryzyk związanych z transakcją. Zwykle określenie due diligence odnoszone jest do badania przeprowadzanego przez potencjalnego nabywcę/inwestora. W niniejszym artykule pojęcie to zostało użyte także do badania przeprowadzanego przez zbywcę w okresie przygotowania do procesu zbycia przedsiębiorstwa. Podkreśla to podobieństwo obu procesów. Różnica polega tylko na tym, kto ma szansę wyciągnąć wnioski z rezultatów takiego badania.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Fundusze nieruchomości (REIT‑y) – istota, zalety, wady, kontrowersje

Fundusze nieruchomości (REIT-y) – istota, zalety, wady, kontrowersje

Fundusze nieruchomości (z ang. Real Estate Investment Trusts), wraz z rosnącym ryzykiem ich wejścia na stałe do Polski, budzą w ostatnich miesiącach coraz więcej emocji wśród Polaków. Niniejszy artykuł skupia się na ich istocie, wadach, zaletach, a szczególnie na kontrowersjach związanych z kolejnym potencjalnym wzrostem cen mieszkań w Polsce. Warto ten temat zgłębić, by móc wyrobić swój własny osąd sytuacji.

Czytaj więcej

Globalny podatek minimalny

Globalny podatek minimalny

1 stycznia 2025 r. weszły w życie przepisy dotyczące tzw. globalnego podatku minimalnego. Celem wprowadzenia tej regulacji ma być wyrównanie zasad opodatkowania największych globalnych korporacji. Efektem zmian jest to, żeby efektywna stawka podatku dochodowego od osób prawnych w danym kraju nie była niższa niż 15%.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.