W gospodarce rynkowej zasadniczo kapitał płynie do przedsiębiorstw dwoma kanałami: przez system bankowy albo przez rynek kapitałowy, w tym przez jego najważniejszą instytucję, jaką jest giełda papierów wartościowych, która daje możliwość dokapitalizowania spółki np. w formie publicznej emisji akcji oraz daje możliwość debiutu na giełdzie („IPO”).

Dokapitalizowanie spółki w ramach IPO - jak uniknąć najczęściej pojawiających się problemów

IPO jako forma finansowania działalności

W przypadku polskiego rynku kapitałowego po kilku „chudych” latach można odnieść wrażenie, że rynek ofert publicznych w końcu łapie głęboki oddech i staje się dla wielu firm atrakcyjnym miejscem pozyskania kapitału na rozwój. Trend ten obserwowalny jest szczególnie w branży maklerskiej, która odnotowuje wzmożone zainteresowanie wśród potencjalnych emitentów, którzy wyczuwając falę hossy na rynku akcji dostrzegli szanse na pozyskanie finansowania przy satysfakcjonującym poziomie wyceny.

Choć w czasie rynkowego prosperity inwestorzy chętniej udostępniają firmom swój kapitał, to należy pamiętać, że finalnie na decyzję inwestorów wpływa ich przekonanie co do silnych fundamentów oraz perspektyw rozwoju spółek. Droga do efektywnego pozyskania kapitału okraszona jest wieloma trudnościami oraz wyzwaniami, którym najczęściej muszą stawić czoła zarządy spółek oraz ich właściciele. Wśród najczęściej pojawiających się problemów należy wymienić przede wszystkim: zbyt wysokie oczekiwania co do wyceny przedsiębiorstwa, brak sformalizowanej strategii rozwoju oraz oceny jej efektywności, a także transakcje z podmiotami powiązanymi, które stwarzają ryzyko transferu zysków poza firmę. Nie jest to oczywiście katalog zamknięty, natomiast są to kwestie, które w praktyce najczęściej stają na drodze efektywnego pozyskania kapitału, dlatego niezwykle istotne jest zidentyfikowanie potencjalnych ryzyk już na samym początku fazy przygotowawczej do procesu IPO.

Wysokie oczekiwania co do wyceny przedsiębiorstwa

W praktyce wycena spółki jest najbardziej delikatną materią, która musi pogodzić interesy dwóch stron transakcji. W tym kontekście bliskie prawdy jest stwierdzenie, że wycena jest bardziej sztuką niż nauką. Zarządom spółek najczęściej zależy na tym, aby móc uplasować emisję przy możliwie jak najwyższej wycenie, co pozwoli jak najmniej rozwodnić obecnych właścicieli, jednocześnie pozyskując przy tym środki finansowe na oczekiwanym poziomie. Po drugiej stronie stoją przyszli inwestorzy, którzy najczęściej oczekują, aby cena oferowanych akcji uwzględniała określone dyskonto w stosunku do ich potencjalnej wartości rynkowej. Problemy pojawiają się, gdy oczekiwana przez właścicieli wycena istotnie wykracza poza akceptowalny przez inwestorów poziom. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że w zależności od przyjętej metody wyceny obliczona wartość przedsiębiorstwa może się istotnie różnić, stąd pojawiają się najczęstsze rozbieżności.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Dotacje i fundusze nr 39/2021

Zobacz również

Audit quality accountability strengthened

Audit quality accountability strengthened

Three new audit quality management standards focus attention on the role of country managing partners, who will need to sign off on firm processes

Czytaj więcej

Jak wycenić przedsiębiorstwo na potrzeby przejęcia

Wycena przedsiębiorstwa stanowi proces określania wartości przedsiębiorstwa. W procesie tym kluczowe jest sprecyzowanie „poszukiwanej” wartości, a następnie przyjęcie właściwych założeń oraz wybór podejścia (podejść) i metod wyceny. Wskazane tu aspekty zostaną poruszone w niniejszym artykule, w szczególności w kontekście wyceny przedsiębiorstwa mającego zostać przejętym i włączonym do innego podmiotu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.