Crowdfunding to wciąż nowe zjawisko. Mechanizm inicjuje wystąpienie do społeczności internetowej z prośbą o udzielenie wsparcia w realizacji projektu, którym może ona być zainteresowana. Definicja crowdfundingu obejmuje otwarte zgłoszenie, polegające na zgromadzeniu środków finansowych w formie darowizny czy inwestycji bądź wspieranie określonej inicjatywy w innej formie wynagrodzenia. Projekt czy przedsięwzięcie jest finansowane przez grupę jednostek niebędących profesjonalistami. Komunikacja najczęściej odbywa się za pośrednictwem Internetu. Rewolucyność tego pomysłu polega na tym, że ludzie po raz pierwszy są lub staną się kapitałodawcami dla nowych przedsięwzięć. W zamian za to otrzymują określone świadczenie zwrotne.

Jakie projekty mogą pozyskać dofinansowanie

Finansowanie może uzyskać każde przedsięwzięcie, o ile tylko uda się zainteresować i namówić do wsparcia osoby trzecie. W związku z tym każdy projekt wymaga odpowiedniego przygotowania zarówno pod względem biznesowym, merytorycznym, jak i promocyjnym. Szczególnie ten ostatni aspekt ma znaczenie, jeżeli zależy nam na zainteresowaniu jak najszerszej społeczności, co z kolei może się przełożyć na dynamikę pozyskiwania potrzebnych funduszy. Wsparcie mogą otrzymać rozmaite podmioty, od instytucji charytatywnych i kulturalnych po społeczne i biznesowe.

Schemat postępowania, mający na celu pozyskanie środków finansowych, jest stały. W pierwszej kolejności należy jasno określić cel, na który pieniądze mają zostać przeznaczone, wskazać wysokość potrzebnej kwoty oraz czas trwania zbiórki. Następnie osoby, które są gotowe wesprzeć inicjatywę, wpłacają środki za pośrednictwem portalu, na którym jest prowadzona zbiórka. Kapitał można gromadzić z wykorzystaniem urządzeń teleinformatycznych, a gotówkę przekazywać w sposób niematerialny. Możliwość wsparcia projektu jest zawsze otwarta dla każdego (open call). Każdorazowo za udzielenie wsparcia finansowego oferuje się świadczenie zwrotne. Warto jeszcze raz podkreślić, że crowdfunding udziałowy i marketing idą w parze., a crowdfunding bez marketingu nie ma sensu.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

Prosta spółka akcyjna

DiF_26_1.jpg

Od dłuższego czasu przedstawiciele biznesu opartego na nowych technologiach, w tym w szczególności osoby zaangażowane w rozwój polskiego rynku start-upów, sygnalizują problem związany z licznymi ograniczeniami, jakie zawierają aktualne formy prawne spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki kapitałowej. Prowadzenie przedsiębiorstwa technologicznego na wczesnym etapie rozwoju wymaga, oprócz solidnego zespołu pomysłodawców oraz finansującego tę działalność inwestora, również formy prawnej, która zachowując wszelkie walory spółki kapitałowej, będzie rozwiązaniem odformalizowanym, bardziej elastycznym oraz mniej kosztownym. Odpowiedzią rządu na tak sformułowane potrzeby jest projekt zmiany przepisów Kodeksu spółek handlowych wprowadzający do obecnego katalogu spółek nową spółkę kapitałową pod nazwą „prosta spółka akcyjna” (PSA).

Read more

Przejęcia transgraniczne

DiF_26_2.jpg

Na polskim rynku działa wiele globalnych przedsiębiorstw, które ze względu na skalę prowadzonej działalności mogą osiągać przewagę konkurencyjną nad polskimi firmami. W celu podjęcia rywalizacji z międzynarodowymi graczami polskie przedsiębiorstwa powinny zadbać o rozwój prowadzonego biznesu, który w szczególności powinien dotyczyć zwiększenia skali działalności.

Read more

Księgowość internetowa vs. tradycyjna

DiF_26_3.jpg

Jednym z kluczowych działów w każdym przedsiębiorstwie jest księgowość. Może być ona prowadzona samodzielnie przez przedsiębiorców, za pośrednictwem biura rachunkowego lub też można korzystać z księgowości internetowej, która w ostatnich czasach cieszy się coraz większą popularnością. Każda forma prowadzenia księgowości ma swoje plusy i minusy, które warto przeanalizować, by móc wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojej firmy.

Read more

Current issue

Polecamy

Go to

Partners

Reklama