Uchwalone niedawno i podpisane przez prezydenta 27 października 2015 r. nowelizacje ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzają istotne modyfikacje w dotychczasowych obowiązkach dokumentowania transakcji z podmiotami powiązanymi. Podwyższony próg powiązań kapitałowych, uzależnienie obowiązków dokumentacyjnych od wielkości podatników, nowy zakres informacji, które podatnik będzie zobowiązany przedstawić w dokumentacji cen transferowych, czy wprowadzenie obowiązku przedstawiania analiz porównawczych to najważniejsze ze zmian, jakie będą dotyczyć podatników już niebawem.

Ceny transferowe obowiązki dokumentacyjne po nowemu

Po przyjęciu przez Sejm i Senat w październiku br. nowelizacji ustaw o podatkach dochodowych zmieni się istotnie definicja podmiotów powiązanych. Znacznie podwyższony zostanie próg powodujący powstanie powiązań kapitałowych pomiędzy dwoma podmiotami w rozumieniu cen transferowych. Dotychczasowy poziom 5 procent będzie podwyższony od 1 stycznia 2017 roku do wysokości 25 procent. To dobra wiadomość dla podatników, ponieważ krąg podmiotów uznawanych za powiązane zostanie ograniczony – do podmiotów powiązanych kapitałowo w niewielkim stopniu nie będą już miały zastosowania przepisy o cenach transferowych.

Nowelizacja przepisów wprowadza również bardzo daleko idące modyfikacje w dotychczasowych obowiązkach dokumentowania transakcji dla celów cen transferowych. Samo powstanie obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych będzie zależało od spełnienia dwóch kryteriów: kryterium przychodowego oraz kryterium istotnego wpływu transakcji (lub innych zdarzeń) na wysokość dochodu lub straty podatnika.

Zgodnie z pierwszym ze wspomnianych kryteriów, do sporządzenia dokumentacji zobowiązani będą podatnicy, których przychody lub koszty w rozumieniu przepisów o rachunkowości przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 mln euro. Ta zmiana jest bardzo korzystna dla najmniejszych podatników, którzy nie będą już musieli przygotowywać dokumentacji podatkowej.

W przypadku przekroczenia wspomnianego powyżej poziomu przychodów lub kosztów podatnik będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji do wszystkich transakcji i innych zdarzeń z podmiotami powiązanymi, mających istotny wpływ na wysokość jego dochodu bądź straty. Wprowadzenie kryterium istotności wartości transakcji będzie miało duże znaczenie dla wielu podatników. Dla większych będzie to dobra wiadomość, ponieważ nie będą już zobowiązani do dokumentowania transakcji relatywnie mało istotnych w porównaniu ze skalą ich działalności.

Zgodnie z nowymi przepisami, za transakcje lub inne zdarzenia mające istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) uznaje się takie, których łączna wartość przekracza w roku podatkowym równowartość co najmniej 50 tysięcy euro. Ocena istotności transakcji bądź zdarzenia została jednak dodatkowo uzależniona od poziomu przychodu generowanego przez podatnika – im większe przychody, tym wyższy próg istotności. Dla podatników o przychodach przekraczających 2 mln euro, lecz nie większych niż 20 mln euro, próg ten został ustalony na poziomie kwoty 50 tysięcy euro powiększonej o 5 tys. euro za każdy milion przychodu powyżej 2 mln euro. Przy przychodach przekraczających 20 mln euro, lecz nie większych niż 100 mln euro, próg został ustalony na poziomie kwoty 140 000 euro, powiększonej o 45 tys. euro za każde 10 mln przychodu powyżej 20 mln euro. I wreszcie dla podatników o przychodach przekraczających 100 mln euro próg istotności został ustalony na poziomie kwoty 500 tys. euro.

Pamiętać jednak należy, że osobny próg stosuje się do powstania obowiązku dokumentowania umowy spółki niebędącej osobą prawną oraz umów wspólnego przedsięwzięcia i umów o podobnym charakterze. W takim przypadku limit wynosi 50 tys. euro, bez względu na poziom przychodów wykazywanych przez podatnika.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Budżet wynagrodzeń 2027: jak policzyć rzeczywisty koszt zatrudnienia?

Budżet wynagrodzeń 2027: jak policzyć rzeczywisty koszt zatrudnienia?

Jak wiadomo, koszty wynagrodzeń często stanowią znaczny udział kosztów w rachunku zysków i strat firm. Wraz z nadejściem nowego roku rosną też oczekiwania pracowników odnośnie do podwyżek, dlatego też wiarygodne i precyzyjne zaplanowanie budżetu wynagrodzeń jest bardzo istotne. Należy też pamiętać o mających wejść w życie w 2027 r. przepisach dotyczących transparentności płac i ich ewentualnym wpływie na tworzone budżety.

Czytaj więcej

Jak znaleźć 10% oszczędności bez cięcia wszystkich kosztów po równo?

Jak znaleźć 10% oszczędności bez cięcia wszystkich kosztów po równo?

Przedsiębiorcy od lat zmagają się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, presją spadających marż, a także z ogólną nieprzewidywalnością występującą w warunkach funkcjonowania. Nie ma się więc co dziwić, że temat poszukiwania oszczędności w firmach jest cały czas aktualny. Pojęcie „cięcia kosztów” kojarzy się z redukcjami liniowymi, lecz może mieć ono jeszcze inne oblicze. Nowoczesne poszukiwania poprawy rentowności mogą zostać oparte na analizie danych i controllingu, a co za tym idzie – na świadomym zarządzaniu kosztami. W jaki sposób się za to zabrać? Po odpowiedzi zapraszam do dalszej lektury.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.