Pojęcia ceny transferowe używa się w odniesieniu do cen stosowanych w rozliczeniach między podmiotami powiązanymi. W ostatnim czasie rola podmiotów powiązanych kapitałowo (grup kapitałowych) rośnie głównie w związku z globalizacją oraz postępem technicznym. Grupy te prowadzą działalność zazwyczaj na wielu rynkach i mają różnorodne, często złożone struktury organizacyjne.

Ceny transferowe i ich wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem

Członkowie grup w transakcjach wewnętrznych stosują ceny określane mianem transferowych. Rozliczenia wewnątrz grupy mogą wynikać z różnych tytułów, np. świadczenia usług, sprzedaży produktów czy towarów, po bardziej złożone transakcje, takie jak np. transfer licencji, udostępnienie know-how czy przeniesienie części produkcji.

Termin „podmioty powiązane” występuje w ustawodawstwie różnych krajów i jest różnie definiowany. W każdej definicji podkreślana jest jednak specyficzna relacja podmiotów będących stronami tych transakcji, wynikająca z istniejących między nimi powiązań. Wytyczne OECD1, na których wzorowane są m.in. polskie przepisy dotyczące cen transferowych, odwołują się do postanowień art. 9 Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku2. W rozumieniu postanowień tej konwencji dwa podmioty są ze sobą powiązane, jeżeli jeden z nich uczestniczy bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu, kontroli lub w kapitale drugiego podmiotu albo w przypadku gdy „te same osoby uczestniczą bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu, kontroli lub w kapitale” obu podmiotów. W polskim ustawodawstwie definicja podmiotów powiązanych dla potrzeb podatkowych została podana w art. 11 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych3 (dalej: „ustawa”). W większości państw regulacje dotyczące cen transferowych mają zastosowanie do podmiotów z różnych jurysdykcji podatkowych. W Polsce przepisy te odnoszą się do podmiotów zagranicznych i krajowych.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Fundusze nieruchomości (REIT‑y) – istota, zalety, wady, kontrowersje

Fundusze nieruchomości (REIT-y) – istota, zalety, wady, kontrowersje

Fundusze nieruchomości (z ang. Real Estate Investment Trusts), wraz z rosnącym ryzykiem ich wejścia na stałe do Polski, budzą w ostatnich miesiącach coraz więcej emocji wśród Polaków. Niniejszy artykuł skupia się na ich istocie, wadach, zaletach, a szczególnie na kontrowersjach związanych z kolejnym potencjalnym wzrostem cen mieszkań w Polsce. Warto ten temat zgłębić, by móc wyrobić swój własny osąd sytuacji.

Czytaj więcej

Globalny podatek minimalny

Globalny podatek minimalny

1 stycznia 2025 r. weszły w życie przepisy dotyczące tzw. globalnego podatku minimalnego. Celem wprowadzenia tej regulacji ma być wyrównanie zasad opodatkowania największych globalnych korporacji. Efektem zmian jest to, żeby efektywna stawka podatku dochodowego od osób prawnych w danym kraju nie była niższa niż 15%.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.