Bankructwo podmiotu gospodarczego jest wydarzeniem bolesnym zarówno dla niego samego, jak i dla jego otoczenia. Gospodarka bowiem to sieć powiązań i naczyń połączonych, i nagły problem w jednym z jej obszarów działa na pozostałe – zwłaszcza na otoczenie bliskie bankrutującego przedsiębiorstwa.

Analiza bankructwa z wykorzystaniem narzędzi rachunkowości

Problem bankructwa – zwłaszcza w dobie kryzysów, choćby takich jak obecna pandemia wirusa SARS-CoV-2 – w gruncie rzeczy koncentruje się wokół kwestii związanej z możliwością regulacji zobowiązań oraz stabilności zasilania podmiotu gospodarczego w kapitały niezbędne do jego funkcjonowania. W związku z tym diagnoza możliwości bankructwa podmiotu gospodarczego musi odbywać się na kilku płaszczyznach:

  1. analizie płynności finansowej – czyli zdolności do regulowania zobowiązań,
  2. analizie stabilności majątku oraz źródeł jego finansowania,
  3. badaniu możliwości generowania korzyści ekonomicznych w postaci zysku i jego kasowej obsługi,
  4. kierunku i sposobów podziału wyniku finansowego.

Problem analizy czy też predykcji możliwości upadłości podmiotu gospodarczego jest obszarem zainteresowania m.in. dla1:

  • kierownictwa jednostki jako ważnego powodu do podejmowania decyzji gospodarczych,
  • banku, który musi zweryfikować sytuację przedsiębiorstwa przed udzieleniem mu kredytu,
  • biegłego rewidenta – podczas dokonywania rewizji sprawozdania finansowego,
  • inwestorów i analityka finansowego podczas podejmowania decyzji o lokowaniu środków na rynku kapitałowym,
  • organizacji gospodarczych i instytucji zajmujących się oceną sytuacji gospodarki.

Jak zatem widać, jest to temat szeroki i dotyczy rozległego grona interesariuszy przedsiębiorstwa, które może być dotknięte kwestią zagrożenia upadłością (lub upadłości). Współcześnie dynamicznie zmieniająca się gospodarka wymaga stosowania szybkich metod weryfikacji prawdopodobieństwa bankructwa podmiotu gospodarczego. W głównej mierze do narzędzi, które obecnie są stosowane w tego typu działaniach (lub są rozwijane) należą2:

  • jednowymiarowe metody wskaźnikowe,
  • wielowymiarowa analiza dyskryminacyjna,
  • modele logitowe oraz probitowe,
  • model prawdopodobieństwa liniowego,
  • drzewa decyzyjne,
  • systemy eksperckie,
  • modele hazardu,
  • prognozowanie matematyczne,
  • zastosowanie teorii zbiorów rozmytych i przybliżonych,
  • sieci neuronowe.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Cykl rotacji zobowiązań (DPO), czyli... czy dostawcy mogą w większym stopniu kredytować darmowo naszą działalność?

Jeżeli chcesz poznać wartość pieniędzy,

Spróbuj ich trochę od kogoś pożyczyć.

Benjamin Franklin


Płatności za kupowane od dostawców towary, materiały i usługi stanowią zwykle znaczną część wydatków pieniężnych każdego biznesu. Nierzadko kupujący otrzymują od sprzedających tzw. kredyt kupiecki, czyli odroczenie zapłaty za przedmiot zakupu o ustaloną liczbę dni od daty jego otrzymania. Zazwyczaj odroczenie płatności jest darmowe i nie wiąże się z żadnymi kosztami. Wpływa to pozytywnie na przepływy pieniężne kupującego. Uzyskanie od dostawcy kredytu kupieckiego nie jest łatwe. Zwykle udzielane jest tylko solidnym i wiarygodnym odbiorcom. Miernikiem stopnia korzystania z kredytu kupieckiego od dostawcy jest wskaźnik cyklu rotacji zobowiązań (DPO). Wielkość tego wskaźnika pozwala szybko i niejako „z lotu ptaka” ocenić sprawność jednostki w negocjowaniu z dostawcami warunków kredytu kupieckiego i stopnia jego faktycznego wykorzystania.

Czytaj więcej

Rentowność to nie przepływy pieniężne

Rentowność to nie przepływy pieniężne

Każdy z nas chciałby leżeć na leżaku, na pięknej plaży z widokiem na ocean i tylko co jakiś czas zerkać na telefon i patrzeć jak przybywa nam pieniędzy na koncie. Jak jednak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami nadwyżki finansowe inwestuje 20 proc. Polaków, a jedynie połowa wyraża zainteresowanie inwestowaniem w przyszłości. Moim zdaniem wynika to trochę jednak z braku wiedzy ekonomicznej, która jest zaniedbaniem naszego systemu edukacji. Sytuacja ta przecież potem może rzutować na brak odpowiedniej wiedzy w zakresie inwestowania w naszym przedsiębiorstwie. Każda potencjalna inwestycja musi być przecież prześwietlona przed wydaniem środków pieniężnych. Musi wykazać się odpowiednią rentownością oraz tym, że generuje odpowiednie przepływy pieniężne. Stąd nasze myślenie, że jeżeli coś jest rentowne to musi generować nam przepływy pieniężne. Jakieś tam pewnie generuje, ale jak to powiązać?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.