Finanse przedsiębiorstwa

Praktycy controllingu oraz dyrektorzy finansowi odpowiadają na pytania: jakie rozwiązania są bezpieczne z punktu widzenia małej, średniej i dużej firmy, w jakich obszarach działalności firmy istnieje największy potencjał do redukcji kosztów, jak optymalizować wydatki w dziale zakupów, marketingu czy logistyki. Dodatkowo analizujemy wrażliwość zysku firmy na zmiany poszczególnych kosztów i ich nośników oraz rozkładamy na czynniki pierwsze bezpieczne metody optymalizacji podatkowej.

MC_62_s. 64.jpg

ZPRK/RPCA w centrum usług BPO. ORLEN Laboratorium SA

Jak dotąd, rozwój koncepcji rachunków kosztów w dużej mierze był zorientowany na przedsiębiorstwa produkcyjne, gdzie celem rachunku kosztów jest kalkulacja kosztów wytworzenia produktów dla potrzeb ich bilansowej wyceny oraz ustalenia wyniku finansowego. Jednakże działalność firm usługowych jest w znacznym stopniu odmienna i wymaga zastosowania bardziej kompleksowego podejścia do kalkulacji kosztów i rentowności. ORLEN Laboratorium SA, jedna z usługowych spółek grupy kapitałowej PKN ORLEN, wdrożyła zaawansowany zasobowo-procesowy rachunek kosztów i z sukcesem z niego korzysta.

MC_61_42.jpg

Kontrwywiad gospodarczy dla bezpieczeństwa finansów firmy

Bezpieczna firma to taka, której zarząd i pracownicy są świadomi, jakich aktywów i wrażliwych informacji są depozytariuszami, znają zagrożenia, jakie niesie walka konkurencyjna, i w konsekwencji wdrożyli niezbędne środki chroniące w sposób skuteczny jej aktywa finansowe oraz inne zasoby materialne i niematerialne. Innymi słowy: to podmiot i ludzie o wysokiej kulturze informacyjnej (korporacyjnej) traktujący priorytetowo kwestie bezpieczeństwa. Jednym z ważnych elementów szeroko rozumianej polityki bezpieczeństwa jest  kontrwywiad gospodarczy, który obok wywiadu jest swoistym fenomenem okresu globalizacji.

FiC_60_36.jpg

Budżet kosztów od A do Z – w jaki sposób duże firmy planują koszty działalności?

Raportowanie i budżetowanie kosztów jednostek organizacyjnych to względnie uniwersalny obszar controllingu finansowego. Zauważalna jest wysoka powtarzalność technik i wzorców pomiędzy firmami niezależnie od branży. Poniższy artykuł podsumowuje praktyki controllingu w obszarze budżetowania kosztów, stanowiąc idealne wprowadzenie do problemu dla firm, które na swej ścieżce rozwoju dochodzą do punktu, w którym odpowiednie planowanie i monitorowanie kosztów staje się nieodzowne.

MC_59_31.jpg

Zarządzanie kapitałem obrotowym netto, czyli operacyjne zarządzanie finansami przedsiębiorstwa

Kapitał obrotowy netto stanowi wielkość kapitałów stałych (tj. kapitałów długoterminowych obejmujących kapitały własne oraz zobowiązania długoterminowe) angażowanych przez przedsiębiorstwo na sfinansowanie majątku obrotowego. Z punktu widzenia efektywności prowadzonej działalności podmiot gospodarczy powinien dążyć do minimalizacji angażowania własnych środków, jak również obcych długoterminowych w finansowanie majątku obrotowego.

Wpływ inwestycji na koszty wytworzenia produktów

Uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej i zdobycie większego udziału w rynku jest procesem, który należy rozpatrywać bardziej w kategoriach biegu maratońskiego aniżeli sprintu. Jednorazowo podjęta decyzja o realizacji projektu inwestycyjnego najczęściej nie jest wystarczająca, aby na stałe poprawić swoją pozycję w sektorze. Przedsiębiorstwa muszą na bieżąco monitorować sytuację majątkowo-finansową oraz zmiany zachodzące w branży. Poprzez rozciągnięte w czasie wdrażanie innowacji technologicznych udoskonalają procesy produkcyjne i uzyskują korzyści wyrażone w celach przedsięwzięcia inwestycyjnego.

4.jpg

Analiza wrażliwości aktywów banku na zmianę stopy procentowej

Wszystkie podmioty, które pozyskują środki pieniężne oraz lokują je na rynku pod postacią różnego rodzaju instrumentów finansowych, powinny dążyć w szczególności do ograniczenia ryzyka poniesienia strat, związanego z niekorzystną zmianą stóp procentowych. Artykuł zawiera przegląd specjalistycznych modeli analizy ze szczególnym uwzględnieniem wad i zalet każdej z nich1.

Wycena wartości marki na przykładzie przedsiębiorstwa z branży usługowej

Dariusz Stronka Roksana Kołata   Finanse i Controlling 57/2018 Tekst otwarty

W panujących obecnie warunkach globalizacji i szybkiego przepływu informacji naśladownictwo nowych produktów i usług przez konkurentów następuje niezwykle intensywnie. To sprawia, że na rynku funkcjonuje duża liczba produktów o zbliżonych cechach, jakości oraz przeznaczeniu. Wobec tego marka często jest głównym elementem odróżniającym ofertę danego przedsiębiorstwa od konkurentów, co stanowi o jej szczególnym znaczeniu we współczesnym świecie.

MC_57_41.jpg

Wycena wartości firmy start-upowej

Spółki start-upowe, które dopiero rozpoczęły działalność, głównie w sektorze nowych technologii, skupiają się na produktach i usługach, na które w ich mniemaniu jest lub dopiero będzie popyt. Początkowo są finansowane przez założycieli, jednak z uwagi na wysokie koszty ponoszone w pierwszej fazie rozwoju działalności i niskie przychody lub ich brak właściciele szukają dodatkowego finansowania za pośrednictwem venture capital czy „aniołów biznesu”. Firmy te, jak każde inne, bywają przedmiotem wyceny zarówno w celach transakcyjnych, jak i kontrolnych.

Archiwum

Polecamy