Finanse przedsiębiorstwa

Praktycy controllingu oraz dyrektorzy finansowi odpowiadają na pytania: jakie rozwiązania są bezpieczne z punktu widzenia małej, średniej i dużej firmy, w jakich obszarach działalności firmy istnieje największy potencjał do redukcji kosztów, jak optymalizować wydatki w dziale zakupów, marketingu czy logistyki. Dodatkowo analizujemy wrażliwość zysku firmy na zmiany poszczególnych kosztów i ich nośników oraz rozkładamy na czynniki pierwsze bezpieczne metody optymalizacji podatkowej.

Wycena wartości marki na przykładzie przedsiębiorstwa z branży usługowej

W panujących obecnie warunkach globalizacji i szybkiego przepływu informacji naśladownictwo nowych produktów i usług przez konkurentów następuje niezwykle intensywnie. To sprawia, że na rynku funkcjonuje duża liczba produktów o zbliżonych cechach, jakości oraz przeznaczeniu. Wobec tego marka często jest głównym elementem odróżniającym ofertę danego przedsiębiorstwa od konkurentów, co stanowi o jej szczególnym znaczeniu we współczesnym świecie.

MC_57_41.jpg

Wycena wartości firmy start-upowej

Spółki start-upowe, które dopiero rozpoczęły działalność, głównie w sektorze nowych technologii, skupiają się na produktach i usługach, na które w ich mniemaniu jest lub dopiero będzie popyt. Początkowo są finansowane przez założycieli, jednak z uwagi na wysokie koszty ponoszone w pierwszej fazie rozwoju działalności i niskie przychody lub ich brak właściciele szukają dodatkowego finansowania za pośrednictwem venture capital czy „aniołów biznesu”. Firmy te, jak każde inne, bywają przedmiotem wyceny zarówno w celach transakcyjnych, jak i kontrolnych.

FiC_48_72.jpg

Crowdfunding - finansowanie społecznościowe w praktyce

Crowdfunding to wciąż nowe zjawisko. Mechanizm inicjuje wystąpienie do społeczności internetowej z prośbą o udzielenie wsparcia w realizacji projektu, którym może ona być zainteresowana. Definicja crowdfundingu obejmuje otwarte zgłoszenie, polegające na zgromadzeniu środków finansowych w formie darowizny czy inwestycji bądź wspieranie określonej inicjatywy w innej formie wynagrodzenia. Projekt czy przedsięwzięcie jest finansowane przez grupę jednostek niebędących profesjonalistami. Komunikacja najczęściej odbywa się za pośrednictwem Internetu. Rewolucyność tego pomysłu polega na tym, że ludzie po raz pierwszy są lub staną się kapitałodawcami dla nowych przedsięwzięć. W zamian za to otrzymują określone świadczenie zwrotne.

FiC_47_56.jpg

Mezzanine finance – realna alternatywa finansowania przedsiębiorstw?

Przedsiębiorstwa mają do wyboru kilka form finansowania działalności, począwszy od kapitału własnego, a na kredycie kończąc. Ten pierwszy jest najdroższy i najbardziej ryzykowny, ten drugi – nie zawsze dostępny. Gdzieś w połowie na tzw. półpiętrze, pomiędzy finansowaniem dłużnym a kapitałowym, znajduje się finansowanie tzw. mezzanine. Jest ono droższe od kredytu, może być jednak ciekawą formą uzupełnienia potrzeb finansowych przedsiębiorstwa, gdy potrzebny jest kapitał na rozwój.

grafika_skorygowana.png

System finansowy jako usługa internetowa

Jarosław Poręba   Finanse i Controlling 46/2016 Artykuł Spons. Tekst otwarty

Myślenie osób odpowiedzialnych za finanse krąży zwykle wokół przychodu, kosztów, marży, pozycji aktywów i pasywów. Wielkości te są dobrze rozpoznane i od kilkudziesięciu lat zarządzanie nimi wspierają rozwiązania informatyczne. Początkowo świat finansowy zadowalał się prostymi programami księgowymi, które jednak szybko wyewoluowały w złożone zintegrowane systemy ERP monitorujące procesy finansowe w całej firmie. współpracy między różnymi działami.

Plan personalny. Pakiet rozwiązań w zakresie alokacji i wykorzystania pracowników w sposób korzystny dla wyników firmy

W większości przedsiębiorstw na rynku koszty osobowe to jedne z najwyższych ponoszonych kosztów działalności. Często w celu znalezienia oszczędności w firmie dokonywane są redukcje zatrudnienia, co obniża morale pracowników i w konsekwencji pogarsza jakość ich pracy, a w ujęciu długofalowym negatywnie wpływa na wyniki jednostki. Takiej sytuacji można uniknąć już na etapie planowania zatrudnienia na kolejne okresy, czyli przy tworzeniu planu personalnego. W artykule opisano sposób tworzenia efektywnego planu zatrudnienia, aby był on jak najbardziej efektywny dla firmy.

Beyond Budgeting. Część 3. Implementacja

Wyobraźmy sobie duże przedsiębiorstwo, w którym nikt, łącznie z członkami zarządu, nie ma indywidualnego programu premiowego. Jeśli firma wypracuje nadwyżkę zysku, jest ona dzielona równo między wszystkich pracowników firmy. Utopia? Sekta? Nie. Tak jest w Svenska Handelsbanken – jednym z największych szwedzkich banków, będącym prekursorem Beyond Budgeting.

photodune-11183993-businessperson-checking-bills-xs.jpg

Ceny transferowe obowiązki dokumentacyjne po nowemu

Uchwalone niedawno i podpisane przez prezydenta 27 października 2015 r. nowelizacje ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzają istotne modyfikacje w dotychczasowych obowiązkach dokumentowania transakcji z podmiotami powiązanymi. Podwyższony próg powiązań kapitałowych, uzależnienie obowiązków dokumentacyjnych od wielkości podatników, nowy zakres informacji, które podatnik będzie zobowiązany przedstawić w dokumentacji cen transferowych, czy wprowadzenie obowiązku przedstawiania analiz porównawczych to najważniejsze ze zmian, jakie będą dotyczyć podatników już niebawem.

Dokumentowanie usług o niskiej wartości dodanej

Powszechną praktyką międzynarodowych przedsiębiorstw jest świadczenie szerokiego zakresu usług wewnątrzgrupowych. W odniesieniu do usług świadczonych wewnątrz grup często zdarza się, że nie można ustalić ceny porównywalnej na wolnym rynku lub wiąże się to z nieproporcjonalnie wysokimi kosztami w stosunku do uzyskanych korzyści.

Archiwum

Polecamy