Żyjemy w czasach dynamicznych zmian. Rok 2020 na długo zostanie zapamiętany jako rok pandemii koronawirusa. Rok szybkich zmian w relacjach, dystansie społecznym, pracy na odległość. Rok pustych ulic i pustej komunikacji miejskiej. Jednocześnie też rok dużego spadku PKB, znaczącego zmniejszenia ruchu lotniczego, rok, kiedy od nowa odkrywamy lokalność. Wiele osób pierwszy raz od wielu lat odwiedziło polskie morze i z zaskoczeniem odkryło, że jest może i chłodniejsze niż Morze Czarne, ale równie relaksujące.

Zielone przedsiębiorstwa i zielony controlling – przepis na sukces

Wszystkie te zmiany pozwoliły odetchnąć matce naturze. Kiedy trwał jeszcze globalny lockdown notowaliśmy spadek emisji dwutlenku węgla. Świat powoli podnosi się z pandemii, a wraz z nim wracamy do starych nawyków. Ostatnie doniesienia na temat topnienia lodowców Grenlandii są kolejnym dowodem na to, że globalne ocieplenie jest faktem. Wyspa wykazuje skalę ocieplenia i topnienia pokrywy lodowej oparte na najgorszym możliwym scenariuszu, czyli już teraz musimy planować nowe scenariusze i działać znacząco szybciej. Rodzi to pytanie, jak jako przedsiębiorstwa możemy przeciwdziałać zmianom, które mogą być dotkliwsze niż kryzys spowodowany koronawirusem? Jak zadowolić wszystkie strony, klientów, zarządy i akcjonariuszy? Jak zbilansować dbałość o naturę i dbałość o wyniki?

Istota controllingu ekologicznego

Controlling ekologiczny to taki system planowania, raportowania i zarządzania, który pozwala na danym etapie rozwoju uzyskać jak najlepsze korzyści ekonomiczne i społeczne. Jego celem jest osiągnięcie optymalnej koegzystencji pomiędzy przedsiębiorstwem a środowiskiem naturalnym. Ze względu na zmiany klimatu staje się on jednym z najnowszych trendów w controllingu i zdaje się, że „zielonej fali” już nic nie powstrzyma. Wszystkie firmy muszą zacząć myśleć o jak najszybszej adaptacji polityk zrównoważonego rozwoju. Współcześnie przedsiębiorcy muszą zacząć patrzeć oczami swoich klientów, a ich wrażliwość ekologiczna rośnie każdego dnia. Konsumenci i klienci, jako koło napędowe każdego biznesu, coraz wnikliwiej sprawdzają zaangażowanie producentów w zielony rozwój. Wśród społeczeństwa rośnie świadomość ekologiczna, co stwarza presję zewnętrzną i wewnętrzną. Nie tylko klienci, ale też menedżerowie, właściciele, akcjonariusze chcą, aby firmy w swojej codziennej pracy myślały w sposób zrównoważony.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.