Controlling definiowany jest jako system wspomagania kierownictwa poprzez dostarczanie, analizę i ocenę informacji pod kątem założonych celów i opcji decyzyjnych.

Controlling zaopatrzenia

Zaopatrzenie jest jedną z funkcji w przedsiębiorstwie, którą stosunkowo mniej analizowano, zarówno pod kątem efektywności, jak i dokonywanych zakupów. Postrzegane było jako typowa funkcja wykonawcza będąca odbiorcą i realizatorem zamówień innych działów. Zauważono

jednak, że odpowiednia polityka zaopatrzenia, analiza rynku i dostawców, ich ocena, planowanie i kontrola dostaw itp. mogą być znaczącymi elementami zarządzania zaopatrzeniem, co ma bezpośredni wpływ na efektywność kosztów, jak i całego przedsiębiorstwa. Ważne zadanie ma przy tym do spełnienia controlling, zarówno na szczeblu strategicznym, jak i operacyjnym.

Do głównych zadań strategicznego controllingu zaopatrzenia należy:

  • analiza rynku zaopatrzeniowego i ocena ryzyk z nim związanych — dotyczy m.in.: wielkości i tempa jego wzrostu, znaczenia poszczególnych segmentów rynku zaopatrzenia dla przedsiębiorstwa, struktury i rozwoju konkurencji dla dostawców (bariery wejścia, wyjścia), możliwości zakupu substytutów oraz prognoz cen zakupu. Z kolei analiza ryzyka dotyczy możliwości niewypłacalności dostawców, zmniejszenia wymagań jakościowych dostaw, stosowania przestarzałych technologii, stopnia uzależnienia od dostawców, nieoczekiwanych podwyżek cen zakupu, braku lub nieterminowych dostaw;
  • wsparcie kierownictwa przy określeniu strategii zaopatrzenia — instrumentem dla określenia takiej strategii jest analiza portfolio zaopatrzenia, w ramach którego zakupywane przez przedsiębiorstwo surowce i materiały rozpatrywane są z jednej strony pod kątem ich znaczenia dla (wyniku) przedsiębiorstwa i z drugiej strony pod kątem potencjalnego ryzyka odnośnie do zaopatrzenia. Na tej podstawie dzieli się materiały na różne grupy (np. materiały o strategicznym znaczeniu lub te, które stanowią wąskie gardła), dla których określa się następnie metodę prognozowania zapotrzebowania i warunki dla negocjacji z dostawcami;
  • ocena dostawców — odbywa się na podstawie różnych kryteriów, jak np. sytuacja finansowa dostawcy, jego wizerunek, zdolności produkcyjne, system zapewnienia jakości, ceny, warunki płatności, upusty, dotrzymanie terminów dostaw, czas transportu. Oceniana jest także siła przetargowa dostawcy i własnego przedsiębiorstwa, możliwość uzależnienia od dostawcy, możliwość dostaw konkurencyjnych i dostaw wzajemnych. Kryteriom tym można, wg stopnia ważności dla przedsiębiorstwa, nadać odpowiednie wagi (współczynniki wagowe) i ocenić w skali, np. od 1 do 5. Za pomocą takiego „ważonego” modelu punktowego uzyskuje się wynik całkowity dla poszczególnych dostawców.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.