Resource Consumption Accounting (RCA)
Pomimo ogromnych nakładów promocyjnych i naukowych związanych z rachunkiem kosztów działań (ABC), jakie podejmowano na świecie w latach 80. i 90. ubiegłego wieku, badania naukowe związane z rozpowszechnieniem tego rachunku kosztów w polskich i zagranicznych przedsiębiorstwach wskazują na stosunkowo niewielkie wykorzystywanie tej koncepcji1. W czym tkwi problem?

RCA to więcej niż ABC

Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku i na początku XXI wieku zauważono, że dotychczasowe implementacje rachunku kosztów działań napotykały wiele problemów, związanych głównie z kosztochłonnością i czasochłonnością wdrażania oraz wiarygodnością danych. Zdaniem ekspertów i praktyków, trudności ze skutecznym wdrażaniem rachunku kosztów działań mogą leżeć zarówno w samej koncepcji, jak i w sposobie jej wdrażania, a także być związane z dostępnością szczegółowej dokumentacji tego rachunku kosztów. Akcentowane są również problemy wynikające z samego ujęcia zasobów, przyjmowanego w rachunku kosztów działań2,3.

W krajach niemieckojęzycznych rozpowszechniony jest rachunek kosztów, zwany Grenzplankostenrechnung (GPK). GPK to niemiecka koncepcja rachunku kosztów, opracowana w późnych latach 40. i 50. XX wieku. Celem koncepcji GPK było zapewnienie spójnej i prawidłowej metodyki kalkulowania oraz rozliczania kosztów produktów i usług. Polska nazwa tego rachunku to rachunek planowanych kosztów marginalnych (krańcowych). Koncepcja Grenzplankostenrechnung stała się standardem, jeśli chodzi o kalkulację kosztów w Niemczech4, co jest rezultatem silnej kultury controllingu niemieckich przedsiębiorstwach5. GPK jest rozpowszechnionym rachunkiem kosztów, stosowanym przez ok. 50-60% niemieckich przedsiębiorstw6 (wynik ten uznawany jest na świecie za duże osiągnięcie społeczności controllerów krajach niemieckojęzycznych). GPK, zawierający kalkulację kosztów marginalnych, jest zdecydowanie bardziej zaawansowaną koncepcją rachunku kosztów od większości amerykańskich metod zarządzania kosztami (np. Lean Accounting, Activity Based Costing), przede wszystkim za sprawą poziomu organizacyjnego planowania i kontroli (bardziej szczegółowy rachunek kosztów) oraz nacisku na poprawne, przyczynowo-skutkowe modelowanie działalności operacyjnej7.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.