„Gdy przychodzi sztorm, jedni stawiają mury, a inni… budują wiatraki” – tak głosi chińskie przysłowie. Aby jednak wykorzystać siłę wiatru, trzeba odpowiedzieć sobie najpierw na podstawowe pytania: z jaki zdarzeniami musimy się zmierzyć i co chcemy osiągnąć?

W warunkach poważnego kryzysu czy obniżenia wyników firmy priorytetem jest skuteczność działań, wysoka efektywność i zaangażowanie wielu zainteresowanych stron. Trzeba wówczas wykorzystać równocześnie wszystkie możliwości, które mają wpływ na kondycję finansową firmy. Gdzie zatem szukać pieniędzy i gdzie stawiać te przysłowiowe wiatraki? Zanim znajdziemy odpowiedź na to kluczowe pytanie, warto się zastanowić, skąd dochodzą pierwsze informacje o pogorszeniu sytuacji firmy. Jakie symptomy mogą świadczyć o nadchodzących niekorzystnych zmianach?

Pierwsze znaki

Symptomami pogarszającej się sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa mogą być przede wszystkim: strata, spadek – zysku, przychodów, rentowności, wzrost kosztów, zwiększenie zapotrzebowania na zewnętrzne źródła finansowania i problemy z ich obsługą, wzrost zobowiązań wobec pracowników, dostawców i budżetu, wzrost stanu zapasów, wydłużenie się przeciętnego okresu ściągania należności, wolny obrót zapasami, wyprzedaż majątku firmy czy ujemne przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej.

System wczesnego ostrzegania (SWO) umożliwia kierownictwu szybkie reagowanie na zachodzące w otoczeniu zmiany oraz dostosowywanie firmy do nowych warunków. Systemy te stosowane są od 1933 roku w USA, a od lat 70. w Europie. W Polsce wciąż rzadko się je wykorzystuje, głównie przy ocenie wiarygodności klientów bankowych, kontrahentów czy ocenie ryzyka. Jakie są powody tak graniczonego stosowania SWO? Czy spełniają one swoje zadanie?

Jakie korzyści wynikają ze stosowania modelu ostrzegania?

Modele SWO budowane są przede wszystkim w oparciu o scoring i wykorzystują wskaźniki finansowe, do których potrzebna jest wiedza o poszczególnych pozycjach bilansowych czy wynikowych, takich jak kapitał własny i obcy, zapasy, zobowiązania, należności, przychody i koszty.

Wskaźniki wynikowe/finansowe odzwierciedlają zazwyczaj sytuacje z przeszłości, wskazują konsekwencje działań i podjętych wcześniej decyzji. Te informacje przychodzą jednak za późno.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Ku bezpiecznym łańcuchom dostaw: feedback zakupowy

Co jest gorsze? Znaleźć w skrzynce wiadomość związaną z naszym udziałem w przetargu, zaczynającą się od słów: „Z przykrością informujemy’” czy konieczność napisania takiej wiadomości? Niestety, wiele firm i działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu przedsiębiorstwa. Paradoksalnie, komunikacja – jeden z kluczy do sukcesu w łańcuchach dostaw – jest obszarem, który pozostawia wiele do życzenia.

Czytaj więcej

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Planowanie działań związanych z działalnością firmy czy tworzenie strategii biznesowej, chociażby związanej z wprowadzeniem nowego produktu na rynek, wiąże się z wieloma trudnościami. Już sam fakt tworzenia czegoś nowego (przynajmniej dla nas) jest zadaniem trudnym, które powinno być poprzedzone wielowątkowymi analizami i gruntownym przygotowaniem. Czy jednak, kiedy już mamy ustalony kierunek działania, zdefiniowany rynek i grupę docelową, mamy wiedzę, jak z sukcesem wdrożyć nasz plan czy sprzedać nowy produkt lub usługę, możemy uznać, że jesteśmy już w pełni przygotowani? Niestety, nie. Żaden przedsiębiorca nie działa próżni i musi zwracać uwagę, aby zachować uczciwość rywalizacji rynkowej wobec swych konkurentów i samemu uchronić się przed takimi działaniami konkurencji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama