„Gdy przychodzi sztorm, jedni stawiają mury, a inni… budują wiatraki” – tak głosi chińskie przysłowie. Aby jednak wykorzystać siłę wiatru, trzeba odpowiedzieć sobie najpierw na podstawowe pytania: z jaki zdarzeniami musimy się zmierzyć i co chcemy osiągnąć?

W warunkach poważnego kryzysu czy obniżenia wyników firmy priorytetem jest skuteczność działań, wysoka efektywność i zaangażowanie wielu zainteresowanych stron. Trzeba wówczas wykorzystać równocześnie wszystkie możliwości, które mają wpływ na kondycję finansową firmy. Gdzie zatem szukać pieniędzy i gdzie stawiać te przysłowiowe wiatraki? Zanim znajdziemy odpowiedź na to kluczowe pytanie, warto się zastanowić, skąd dochodzą pierwsze informacje o pogorszeniu sytuacji firmy. Jakie symptomy mogą świadczyć o nadchodzących niekorzystnych zmianach?

Pierwsze znaki

Symptomami pogarszającej się sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa mogą być przede wszystkim: strata, spadek – zysku, przychodów, rentowności, wzrost kosztów, zwiększenie zapotrzebowania na zewnętrzne źródła finansowania i problemy z ich obsługą, wzrost zobowiązań wobec pracowników, dostawców i budżetu, wzrost stanu zapasów, wydłużenie się przeciętnego okresu ściągania należności, wolny obrót zapasami, wyprzedaż majątku firmy czy ujemne przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej.

System wczesnego ostrzegania (SWO) umożliwia kierownictwu szybkie reagowanie na zachodzące w otoczeniu zmiany oraz dostosowywanie firmy do nowych warunków. Systemy te stosowane są od 1933 roku w USA, a od lat 70. w Europie. W Polsce wciąż rzadko się je wykorzystuje, głównie przy ocenie wiarygodności klientów bankowych, kontrahentów czy ocenie ryzyka. Jakie są powody tak graniczonego stosowania SWO? Czy spełniają one swoje zadanie?

Jakie korzyści wynikają ze stosowania modelu ostrzegania?

Modele SWO budowane są przede wszystkim w oparciu o scoring i wykorzystują wskaźniki finansowe, do których potrzebna jest wiedza o poszczególnych pozycjach bilansowych czy wynikowych, takich jak kapitał własny i obcy, zapasy, zobowiązania, należności, przychody i koszty.

Wskaźniki wynikowe/finansowe odzwierciedlają zazwyczaj sytuacje z przeszłości, wskazują konsekwencje działań i podjętych wcześniej decyzji. Te informacje przychodzą jednak za późno.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kiedy można przeprowadzić windykację na koszt dłużnika?

Prowadzenie działalności gospodarczej niesie ze sobą ryzyko napotkania kontrahenta, który nie ureguluje wymagalnych zobowiązań. Powody takich sytuacji są różne. Jednak niezależnie od przyczyny, często jedynym wyjściem okazuje się wszczęcie sprawy sądowej. Warto wiedzieć, że kosztami takiego postępowania można obciążyć dłużnika. Jak to zrobić?

Czytaj więcej

Produkty komplementarne warte uwagi

Rynek coraz bardziej przypomina system naczyń połączonych. Mogliśmy się o tym boleśnie przekonać, gdy dwuletnie zmagania z pandemią, a teraz wojna w Ukrainie odbiły się na zachwianiach wielu sektorów gospodarki. Musimy zatem ustawiać swój radar w stronę coraz większej liczby branż, by nie pominąć zmian, które na nich zachodzą i które w ostateczności wpłyną na obszar naszego działania.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.