Mimo że do światowej czołówki jeszcze nam daleko, świadczenia w formie instrumentów kapitałowych stają się coraz popularniejszym narzędziem motywowania pracowników i budowania ich lojalności. Na czym to dokładnie polega? Programy opcji menedżerskich można podzielić na dwie grupy: warunkowe i bezwarunkowe. Model warunkowy jest nastawiony na osiągnięcie przez spółkę konkretnych wyników, np. określonego wzrostu EBIT, zysku, wzrostu przychodów, wzrostu notowań akcji spółki czy realizacji prognoz zarządu.

W tym modelu pracownicy wybrani przez zarząd lub radę nadzorczą mogą nabyć za niską stawkę lub objąć nieodpłatnie warranty subskrypcyjne, upoważniające ich do złożenia zapisów na akcje emitowane w ramach kapitału docelowego. Cena emisyjna tych akcji jest niższa od rynkowej. Przeprowadzenie zapisów na emisję w ramach kapitału docelowego jest uwarunkowane osiągnięciem wcześniej określonych wyników.

Programem najczęściej obejmuje się kluczowych dla spółki pracowników, takich jak kadra zarządzająca czy osoby posiadające specyficzny know-how, np. głównego inżyniera. Rzadziej konstruowane są programy, w których opcje przyznawane są wszystkim zatrudnionym. W wyniku złożenia warrantu i akcji otrzymuje się opcję kupna (call). Jeśli oczekiwane wyniki nie zostały osiągnięte, pracownik, który ją nabył, nie ponosi żadnego kosztu (jeśli obejmował ją bezpłatnie) lub jego strata ogranicza się do wydatku na warrant. Możliwy zysk jest, co prawda, uzależniony od konkretnych osiągnięć, jednak praktycznie nieograniczony i dość pewny, ze względu na cenę akcji niższą niż rynkowa. Program trwa zwykle 3 lata, a jest to uwarunkowane maksymalnym okresem ważności kapitału docelowego. Czasami możliwości wykorzystania warrantów są rozłożone na kilka okresów, np. każdego roku można wykorzystać posiadanych warrantów.

Model bezwarunkowy jest z kolei nastawiony wyłącznie na wzrost wartości spółki. W tym przypadku kluczowi pracownicy nabywają lub otrzymują warranty subskrypcyjne, upoważniające ich do złożenia zapisów na akcje emitowane w ramach kapitału docelowego. W przeciwieństwie do modelu warunkowego, cena emisyjna akcji jest wyższa od aktualnej ceny rynkowej. W ten sposób potencjalna strata pracowników jest ograniczona wydatkiem na warranty lub też nie istnieje w ogóle (jeśli były one obejmowane bezpłatnie). Pojawienie się zysku jest jednak uwarunkowane wzrostem kursu akcji powyżej ceny emisyjnej, która w chwili rozpoczęcia programu zazwyczaj znacznie różni się od ceny rynkowej. Przeprowadzenie zapisów jest najczęściej ograniczone wąskim przedziałem czasowym. Czas trwania całego programu wynosi przeważnie do 3 lat. W tym przypadku stosowane jest również rozłożenie możliwości wykorzystania warrantów na kilka okresów.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.