Rada nadzorcza jest jednym z trzech organów korporacyjnych funkcjonujących w spółkach. Znajduje się w strukturze niejako na drugim miejscu, będąc łącznikiem pomiędzy właścicielem a zarządem. Nie należy tego jednak traktować jako zależności służbowej, ponieważ każdy z tych trzech organów (walne zgromadzenie, rada nadzorcza oraz zarząd) ma swoje kompetencje i zadania.

Umocowanie w Kodeksie spółek handlowych

Zadania rady nadzorczej1 w spółkach kapitałowych2, a zatem w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością3 oraz spółkach akcyjnych4 zostały określone w Kodeksie spółek handlowych5, odpowiednio w art. 212-222 oraz art. 381-392. Kto jednak choć raz zapoznał się z regulacjami w tym zakresie, wie, że są one paradoksalnie zarówno bardzo precyzyjne, jak i ogólne – miejscami mają nawet charakter przesłania.

Rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności.
[art. 382 § 1 Kodeksu spółek handlowych]

W praktyce kompetencje rady nadzorczej można podzielić na:

  1. określone w Kodeksie spółek handlowych, należące do wyłącznej kompetencji rady nadzorczej, a zatem bez możliwości scedowania ich na inne organy spółki,
  2. przepisane w Kodeksie spółek handlowych na rzecz zgromadzenia akcjonariuszy, ale świadomie scedowane w statucie lub umowie do kompetencji rady nadzorczej,
  3. przypinane w Kodeksie spółek handlowych standardowo jako kompetencje zarządu, które jednak – na podstawie statutu/umowy – wymagają zgody rady nadzorczej.

Wybór audytora mieści się w kompetencjach określonych w pkt b), co oznacza, że jeżeli nie określono w statucie uprawnienia dla rady nadzorczej o prawie (ale i obowiązku) wyboru audytora, może go dokonać wyłączne walne zgromadzenie. Należy zaznaczyć, że z zasady wyboru audytora nie może dokonać zarząd – taki wybór z mocy prawa byłby nieważny (art. 66 ust. 6 ustawy o rachunkowości6).

Jak pokazuje praktyka biznesowa, w większości przypadków wyboru audytora dokonuje właśnie rada nadzorcza, umocowana w tym zakresie zapisami umowy lub statutu.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.