Środowisko produkcyjne współczesnej firmy wytwórczej, a co za tym idzie również działu utrzymania ruchu, staje się coraz bardziej złożone. Liderzy poszukują skutecznych wskaźników, które pozwolą na identyfikację obszarów do poprawy, określenie kolejności działań oraz monitorowanie efektów.

Ktoś kiedyś złośliwie powiedział, że większość działów utrzymania ruchu można podzielić na dwie grupy: takie, które nie rejestrują żadnych lub prawie żadnych wskaźników (nie mając rzetelnych informacji o swoich działaniach), oraz takie, które rejestrują wszystkie wskaźniki, jakie są możliwe, i przez wielość pomiarów i informacji oraz brak priorytetów również nie mają rzetelnych informacji.

Mówi się, że gdy jedziemy samochodem, dwie sytuacje są trudne: gdy nie ma żadnych znaków i gdy znaków jest więcej, niż kierowca może przeczytać – przy czym ta druga sytuacja jest gorsza.

Nawet jeśli przytoczone opinie możemy uznać za przerysowane, bo coraz więcej działów utrzymania ruchu realizuje nowoczesne metody pracy i raportowania, w dalszym ciągu jednak pod dyskusję poddawane są wskaźniki, które w najlepszy sposób będą opisywać efektywność i wydajność służb utrzymania ruchu (UR), jak również pokazywać ciągłe doskonalenie.

Bardzo często padają w takiej sytuacji pytania o to, jak wybrać najlepszy zestaw wskaźników dla obszaru UR. Co mierzyć, a czego nie mierzyć? Jak zbierać dane? I w końcu – jak analizować wyniki?

Celem niniejszego artykułu jest zainspirowanie liderów utrzymania ruchu do odpowiedniego zdefiniowania listy wskaźników dostosowanych do aktualnej sytuacji biznesowej własnej organizacji. Nie istnieje niestety idealny zestaw wskaźników, który powinna stosować każda firma czy każdy dział utrzymania ruchu. Można jednak ustalić podstawowe zasady określające, co mierzyć i jak analizować uzyskane pomiary.

Chciałbym, aby czytelnik umiał podjąć decyzję, jakie kroki wykonać, aby zdefiniować własną listę wskaźników, których używać, a które nieco pominąć, tak aby skutecznie realizować zamierzone przez organizację cele.

Na pewno nie będzie tu porównań, benchmarków, sugestii celów itp., ponieważ każda branża jest inna i nie da się stworzyć zarówno listy wskaźników, jak i benchmarku, które będą pasować do każdego zakładu. W tym obszarze typowe amerykańskie „one size fits all” (jeden rozmiar pasuje wszystkim) nie ma zastosowania. Tutaj wskaźniki i cele muszą być skrojone na miarę. Wskaźniki mają też motywować do ciągłej poprawy, a zdarza się, że benchmarking skutecznie demotywuje, ponieważ jeśli nasze wyniki są najlepsze w branży, to po co je poprawiać? A jednak może warto?

Definicja wskaźników

Zasadniczo mamy trzy grupy wskaźników. Są to wskaźniki zarządcze (Management Indicator – MI), wskaźniki wykonania (Performance Indicator – PI) oraz wskaźniki aktywności (Activity Indicator – AI).

Pierwsza grupa (MI) to wskaźniki wysokiego poziomu, opisujące efektywność zarządzania. Istotną ich cechą jest fakt, że pojedyncze działania nie mają na nie bezpośredniego wpływu, ponieważ z uwagi na swój wysoki poziom (poziom korporacji/całej firmy) są kombinacją wielu zmiennych, jednakże opisują istotną dla zarządzania własność. Przykładem takiego wskaźnika może być EBIT (Earnings Before deducting Interest and Taxes – zysk operacyjny, czyli zysk przed odliczeniem podatków i odsetek), cash flow (przepływy pieniężne). Zazwyczaj zarząd rozlicza się z właścicielami ze swej działalności, wykorzystując tego rodzaju wskaźniki.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Strategie cenowe ‑ rodzaje i ich charakterystyka

Strategie cenowe - rodzaje i ich charakterystyka

W obecnych czasach coraz więcej miejsca w codziennej dyskusji poświęca się kosztom oraz sposobom na ich optymalizację. Jednak nie można również zapomnieć o drugiej stronie medalu, która finalnie wpływa na wielkość zysku, czyli o przychodach. One z kolei są uzależnione od właściwej strategii cenowej, która jest jednym z kluczowych elementów planowania strategicznego. Źle dobrana strategia i poziom cen wpływają na wolumen sprzedaży, a zarazem na wysokość przychodów, dlatego warto zapoznać się z rodzajami strategii cenowych i zastanowić się, która z nich jest najlepsza dla danego przedsiębiorstwa i oferowanego produktu.

Czytaj więcej

ABC planowania w warunkach niepewności

ABC planowania w warunkach niepewności

Każdy rodzaj planowania, we wszystkich rodzajach działalności, obarczony jest mniejszym lub większym ryzykiem. Jest ono także permanentnie wpisane we wszystkie procesy decyzyjne i kontrolno-zarządcze. W czasach, kiedy coraz trudniejsza staje się estymacja podstawowych wskaźników, takich jak poziom inflacji czy bazowych stóp NBP, a także cen zakupu paliw lub energii, nawet w stosunku do następnego miesiąca, planowanie strategiczne w roku 2023 wydaje się być ekstremalnym wyzwaniem. Jak się na to przygotować? Co warto wziąć pod uwagę? Kilka istotnych wskazówek wymieniono w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.