Czy wdrożenie systemu ocen okresowych w firmie przekłada się bezpośrednio na wzrost zysków? Z pewnością, choć trudno byłoby podać tu konkretne wskaźniki liczbowe. Oceny okresowe coraz częściej stają się powszechnym narzędziem służącym polityce personalnej, prowadzonej w wielu firmach.

Ich wyniki pomagają menedżerom i pracownikom działów HR w podejmowaniu decyzji dotyczących alokacji pracowników, a także budowania i wdrażania planów rozwojowych. O ile ocena jest dobra (zaprojektowana i wdrożona z sensem), dostarczy korzyści wszystkim stronom – zarówno oceniającemu, jak i osobom oceniającym, a przede wszystkim całej firmie. Jeśli jednak obarczona jest błędem, może bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Skąd wzięła się potrzeba okresowego oceniania pracowników?

Zarządzanie zasobami ludzkimi od lat koncetruje się na zoptymalizowaniu wykorzystania możliwości pracowników – ich wiedzy teoretycznej, umiejętności, doświadczeń, cech osobowościowych i innych predyspozycji w pracy zawodowej, tak aby maksymalnie zwiększyć efektywność ich działań, a co za tym idzie – pracy zespołu, w którym funkcjonują, i całej organizacji. Każdy przecież wie, że efektywność pracy pojedynczych pracowników przekłada się na efektywność pracy całej komórki organizacyjnej, zatem i całej firmy.

W związku z tym od lat prowadzone są dyskusje na temat czynników generujących efektywne działanie w środowisku pracy. Liczne badania prowadzone w tym zakresie wskazują na obecność trzech podstawowych typów ogólnie określonych czynników determinujących efektywność pracy.

Pierwszy to tzw. zewnętrzne czynniki obiektywne, czyli teoretycznie niezależne od samego pracownika. Należą do nich np. warunki fizyczne pracy (biurko, telefon komórkowy, samochód służbowy itp.), ale także wszelkie wzmocnienia otrzymywane od pracodawcy (np. system premiowy) czy elementy stanowiące kulturę organizacyjną (regularne zagraniczne wyjazdy służbowe itp.).

Drugi czynnik wpływający na efektywność pracy to tzw. czynnik społeczny, czyli ogólnie mówiąc: relacje z innymi ludźmi (np. szefem, podwładnymi, przedstawicielami innych działów), a także opinie czy prestiż firmy (lub stanowiska).

Trzeci natomiast stanowią tzw. czynniki wewnętrzne, czyli determinanty wynikające przede wszystkim z właściwości samego pracownika. Są to np. zdolności, inteligencja, cechy osobowościowe, kompetencje, ale także wygląd zewnętrzny pracownika czy jego stan zdrowia.

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.