Z planowaniem inwestycji jest kłopot. Po pierwsze – będą miały miejsce w przyszłości, a jak powiedział Niels Bohr: „Przewidywanie jest trudne, zwłaszcza jeśli dotyczy przyszłości”. Po drugie – realizowane inwestycje są zwykle wynikiem wyboru spośród wielu konkurujących projektów. Kryteria kwalifi kacji mogą więc być różne, nie zawsze stricte finansowe.

Na przykład w branży utilities przy decyzjach dotyczących rozbudowy sieci wodociągowej czy ciepłowniczej bardzo często – oprócz kryteriów ekonomicznych – bierze się pod uwagę także kryteria techniczne, społeczne, a nawet… polityczne. Każdy rozpatrywany projekt jest oceniany z uwzględnieniem tych kryteriów i w efekcie ich rankingowania powstaje plan inwestycyjny przedsiębiorstwa. Chodzi o to, by zarząd mógł podjąć świadomą decyzję, w które projekty inwestuje w imię przyszłych zysków (kryterium ekonomiczne), w które po to, aby zwiększyć sprawność i niezawodność działania sieci (np. tworząc obejścia na wypadek awarii – kryterium techniczne), które projekty zrealizuje dla dobra lokalnej społeczności czy dla „domknięcia” sieci (kryterium społeczne), a które… są wynikiem realizowanej polityki (czy nawet lobbingu) np. władz miasta czy radnych (kryterium polityczne). Oczywiście, najlepsze są projekty wysoko oceniane według każdego z kryteriów. Prowadząc przejrzystą politykę inwestycyjną, każde z tych kryteriów należy opisać oraz skonsultować z właścicielami firmy.

Struktura inwestycji

Po trzecie – każda inwestycja ma inną strukturę. Niektóre polegają po prostu na zakupie środka trwałego (np. budynku czy maszyny) i są bardzo proste do udokumentowania. Mamy wtedy jedną umowę z dostawcą, jeden protokół odbioru, jedną fakturę, jeden dokument OT – i to właściwie cała dokumentacja finansowa inwestycji. Inne – np. wdrożenie systemu informatycznego, modernizacja budynku czy wdrożenie nowego sposobu obsługi klientów – wręcz przeciwnie. Tego typu projekty wiążą się często z zakupem wielu komponentów (np. przygotowanie pomieszczeń i infrastruktury towarzyszącej – klimatyzacji, instalacji elektrycznej, zakup hardware, software, dzierżawa łącz telekomunikacyjnych, usługi szkoleniowe, wdrożeniowe, instalacyjne, serwis techniczny przy uruchomieniu). Poszczególne komponenty nabywane są od różnych dostawców, odpowiednio zwiększa się zatem liczba towarzyszących im dokumentów. Poza tym wszystkie te działania rozkładają się w czasie, np. usługi wdrożeniowe czy szkoleniowe mogą być świadczone przez wiele miesięcy i bardzo płynne może być przejście od zakończenia wdrożenia do rozpoczęcia serwisowania całego rozwiązania. Do tego dochodzą specyficzne ustalenia negocjacyjne dotyczące fakturowania poszczególnych etapów – często ma ono miejsce w zupełnie innych momentach niż faktyczne dostawy. Pomijam już fakt, że tego typu projekty często zmieniają się w trakcie realizacji, pojawiają się kolejne aneksy zmieniające ich zakres itp. Zapanowanie nad tym budżetem nie jest proste, zwłaszcza że po stronie inwestora cały ten proces często „obsługuje” wiele osób (np. dział utrzymania ruchu odpowiada za przygotowanie pomieszczeń serwerowni i instalację elektryczną, IT za łącza internetowe, dostawę oraz konfigurację serwerów i oprogramowania, a zespoły np. HR, controllingu, finansów i sprzedaży – za wdrożenie oprogramowania i przeprowadzenie szkoleń).

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.