Przedłużająca się recesja gospodarcza w znacznym stopniu przyczyniła się do pogorszenia sytuacji wielu przedsiębiorstw. Trudne warunki panujące w otoczeniu podmiotów gospodarczych sprawiły, że zaczęto szukać rozwiązań umożliwiających dalszą realizację celów biznesowych. Jednym z aspektów, na który w tym kontekście warto zwrócić uwagę, jest rola controllingu oraz zarządzania finansami w warunkach kryzysu ekonomicznego.

Szczególna rola controllingu i zarządzania finansami w warunkach kryzysu ekonomicznego

Aktualna sytuacja gospodarcza zauważalnie wpłynęła na sposób oddziaływania sił zewnętrznych na wewnętrzny obszar przedsiębiorstwa. Kryzys makroekonomiczny wpłynął na relacje przedsiębiorstwa z dostawcami, odbiorcami, instytucjami finansowymi i publicznoprawnymi, a nawet z konkurencją. Im wyższa pozytywna korelacja między stopniem wrażliwości działalności przedsiębiorstwa na sytuację gospodarczą i kryzysem ekonomicznym, tym większa konieczność wdrożenia w przedsiębiorstwie narzędzi zarządzania ukierunkowanych na osiągnięcie kształtowanych przez kryzys celów. Kluczowymi celami zarządzania finansowego większości przedsiębiorstw stało się utrzymanie dodatniego wyniku finansowego lub dodatniego wyniku na innym poziomie sprawozdania z zysków i strat, utrzymanie finansowania, a także kształtowanie udzielonych i otrzymanych kredytów kupieckich na poziomie zapewniającym dodatni kapitał obrotowy netto. Wynik finansowy, a także wyniki działalności operacyjnej i gospodarczej zależą od stopnia realizowanej marży oraz poziomu kosztów stałych przedsiębiorstwa. Na utrzymanie finansowania dłużnego wpływają, między innymi, osiągane wyniki bieżące oraz prognozowane, a także struktura kapitałowa przedsiębiorstwa. Brak dostępu do kapitału, jednego z trzech czynników niezbędnych do gospodarowania, stwarza ryzyko braku kontynuacji funkcjonowania. Dlatego też podmioty gospodarujące, prowadząc grę o dostęp do trudno osiągalnego kapitału, kształtują między innymi kredyty kupieckie, politykę cenową oraz strukturę i poziom poszczególnych pozycji kosztowych. Wiedza, na podstawie której podejmowane są decyzje, nie wynika wyłącznie z doświadczenia właścicieli i kierownictwa, ale oparta jest na danych analitycznych, pochodzących z zaprojektowanego systemu controllingu i zarządzania finansami. Z uwagi na dynamiczne otoczenie makroekonomiczne wewnętrzne decyzje przedsiębiorstwa powinny być zbieżne z sytuacją gospodarczą, a także – przez analizy wrażliwości – spójne ze zmianami otoczenia. Decyzje powinny przewidywać także wpływ skutków zmian gospodarczych na finanse przedsiębiorstwa.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.